Napominanie tych, którzy źle postępują, w dodatku z całym ogromem miłosierdzia, tak, by nie tryumfowała tylko racja, ale objawiała się miłość, należy do najtrudniejszych wskazań Chrystusa. Upominać z miłością. Upominać z łagodnością, ubierając słowa w czułość i ciepło. To niezwykle trudna umiejętność. I nawet wtedy, gdy jesteśmy pewni, że nie ma w upomnieniu złych intencji - jak choćby w relacji rodzic-dziecko - wskazywanie błędów, nazywanie po imieniu złych postaw zazwyczaj rodzi bunt, sprzeciw i odrzucenie. Chrystus nie upominał zgromadzonych w synagodze w Nazarecie. A jednak Jego komentarz do czytania z Księgi Izajasza sprawił, że unieśli się gniewem. Zbuntowali się przeciw Jego słowom. Poderwali się ze swoich miejsc i wypędzili Go na ulice, a potem dalej, aż do granic miasta, aż na krawędź góry. I chcieli go strącić. Gniew, który zapłonął w ich sercach, krzyczał przeciw Niemu. „ON JEDNAK, PRZESZEDŁSZY POŚRÓD NICH, ODDALIŁ SIĘ” (Łk 4, 30). Nie tłumaczył, nie dopowiadał i nie wyjaśniał swoich intencji. Odszedł. Dziś także często wadzimy się z Bogiem, kwestionujemy zasadność Jego praw i przepędzamy Go jak mieszkańcy Nazaretu aż na stok góry, nie rozpoznając, że to sam Bóg przyszedł i jest pośród nas. Ryzykujemy tak samo jak oni, że odejdzie i zostawi nas uniesionych gniewem. I że nie uda nam się Go odnaleźć bez Jego pomocy.
Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada
powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.
Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów
- ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić
chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”.
Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa
nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą
pościć”
Za zgodą Wydawnictwa Czarna Skrzynka publikujemy fragmenty rozmowy Daniela Obajtka i Wiktora Świetlika, czyli książki “Daniel Obajtek. Jeszcze nie skończyłem”.
Powstańcy getta warszawskiego nie mieli złudzeń, widzieli, co ich czeka, ale jednak zdecydowali się na walkę, która stała się przykładem, inspiracją i symbolem - napisał jerozolimski Instytut Jad Waszem. W sobotę obchodzona jest 82. rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim.
"Kiedy Niemcy wkroczyli do getta, zostali zaatakowani przez bojowników. Powstańcy, mimo minimalnych zapasów, przez blisko miesiąc stawiali opór jednej z najpotężniejszych wówczas armii świata, która miała przytłaczającą przewagę liczebną i sprzętową" - przypomniała w mediach społecznościowych izraelska instytucja.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.