Reklama

Niedziela Sandomierska

Wokół chrześcijańskiego Wschodu

Niedziela sandomierska 17/2013, str. 1, 3

[ TEMATY ]

Ukraina

Ks. Adam Stachowicz

Bp Edward Frankowski, bp Milan Šášik CM oraz bp Krzysztof Nitkiewicz podczas liturgii w katedrze sandomierskiej

Bp Edward Frankowski, bp Milan Šášik CM oraz bp Krzysztof Nitkiewicz podczas liturgii w katedrze sandomierskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Sandomierz był miejscem spotkania uczestników sympozjum „Wokół chrześcijańskiego Wschodu”. Na zaproszenie bp. Krzysztofa Nitkiewicza 13 kwietnia przybyli do stolicy naszej diecezji hierarchowie Kościoła z diecezji mukaczewskiej na Ukrainie: biskup ordynariusz Milan Šášik CM oraz biskup pomocniczy Nił Łuszczak OFM.

W tym roku w trakcie sympozjum pochylano się nad tematyką związaną z Kościołem rusińskim. Ma on swoje korzenie w Unii Użhorodzkiej zawartej na Zakarpaciu 24 kwietnia 1646 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tegoroczne sympozjum odbywało się na dwóch płaszczyznach: liturgicznej - w bazylice katedralnej i naukowo-pastoralnej - w auli Katolickiego Domu Kultury św. Józefa.

Reklama

Spotkanie rozpoczęła liturgia sprawowana w obrządku rusińskim pod przewodnictwem bp M. Šášika wraz ze śpiewem chóru kantorów z Seminarium Mukaczewskiego. Podczas homilii Ksiądz Biskup wskazał na wschodnie malowidła umieszczone w prezbiterium sandomierskiej katedry. - To właśnie w tej gotyckiej katedrze, na jej ścianach, w namalowanych freskach dokonał się już przed laty dialog kultury Wschodu i Zachodu. A my, poprzez to spotkanie kontynuujemy tę wymianę bogactwa liturgii i kultury, jaką każdy z Kościołów poprzez wieki wypracował - mówił bp Milan Šášik. Hierarcha, wspominając trudną historię lat powojennych na Ukrainie, mówił o męczeństwie tamtych chrześcijan prześladowanych i skazywanych za odwagę trwania w swojej wierze. - Mimo dużego zagrożenia ze strony władz, braku świątyń i kapłanów wierni przechowywali z wielkim zaangażowaniem wiarę i obrzędowość. Do dziś opowiadane są niesamowite historie rodzinnych modlitw czy świątecznych spotkań, dzięki którym mogli, choć w małym stopniu, wyrazić swoją wiarę - mówił biskup Kościoła rusińskiego. - Cieszę się z tego dzisiejszego spotkania, z tej wspólnej modlitwy w starocerkiewnym języku słowiańskim, w której wychwalaliśmy Boga. Jest to doskonała okazja, aby jedni drugich poznali, żeby Pan Bóg pozwolił złamać różne uprzedzenia, jakie są w ludziach i abyśmy zrozumieli, że wszyscy jesteśmy Bożymi dziećmi i dążymy do życia w niebie. Chrystus zmartwychwstał - podsumował bp Milan Šášik.

Reklama

Druga część spotkania odbyła się w Katolickim Domu Kultury. Otworzył ją bp Krzysztof Nitkiewicz, który wskazał na konieczność takich spotkań. Podkreślał, że pozwalają one na wzajemne otwarcie oraz stają się fundamentem budowania relacji na teraźniejszość i przyszłości. - W Bulli Apostolskiej „Incarnationis Misterium” na Wielki Jubileusz roku 2000, bł. Jan Paweł II mówił, że „pomimo brzemienia dwóch tysięcy lat historii, chrześcijanie (...) nie czują się bynajmniej zmęczeni; przeciwnie, dodaje im sił świadomość, że niosą światu prawdziwą światłość, Chrystusa Pana. Kościół, głosząc Jezusa z Nazaretu, prawdziwego Boga i doskonałego Człowieka, otwiera przed każdą ludzką istotą perspektywę przebóstwienia, a tym samym bycia bardziej człowiekiem”. Zacytowałem te słowa, gdyż wydają mi się one szczególnie bliskie duchowości chrześcijańskiego Wschodu. Odkrył ją na nowo Sobór Watykański II, a bł. Jan Paweł II oraz jego poprzednicy i następcy wielokrotnie się do niej odwoływali - mówił Hierarcha sandomierski. - Wiemy, że każdy ochrzczony jest wszczepiony w Chrystusa i należy do Kościoła powszechnego, który jest społecznością hierarchicznie i prawnie uporządkowaną. Wiemy, że ta przynależność kościelna realizuje się w części Ludu Bożego, ukonstytuowanej jako jeden z Kościołów wschodnich „sui iuris” lub Kościół łaciński. To rozróżnienie nie może jednak skutkować jakąś dwutorowością życia kościelnego, nie może powodować zamknięcia na inne wspólnoty, odmienne pod względem duchowości, obrządku, czy dyscypliny. Dziedzictwo chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu stanowi jedną całość, gdyż jest dziełem Ducha Świętego. Na nim powinniśmy budować naszą teraźniejszość i przyszłość. Ono jest drogą do przebóstwienia naszego człowieczeństwa mocą łask paschalnych, jakich udziela nam Zmartwychwstały Chrystus - podkreślił bp Krzysztof Nitkiewicz.

W części wykładowej wystąpił bp pomocniczy Nił Łuszczak i przedstawił temat: „Historia - teraźniejszość Kościoła rusińskiego”. Kolejny wykład przedstawiła dr hab. Urszula Nowicka i dotyczył tematu: „Elementy Prawa Wschodniego w duszpasterstwie Kościoła łacińskiego”. Prelegentka dotykała spraw związanych z problematyką prawa wschodniego i codziennego przenikania się spraw prawnych związanych z sakramentami i duszpasterstwem osób z różnych kościołów.

W konferencji wzięli również udział: abp Jan Martyniak, metropolita przemysko-warszawski obrządku bizantyńsko-ukraińskiego i Jan Sergiusz Gajek, wizytator apostolski Kościołów greckokatolickich na Białorusi.

2013-04-23 14:17

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Moskwa szantażuje te Kościoły, które uznają autokefalię ukraińską, że wkroczy na ich obszar kanoniczny

[ TEMATY ]

Ukraina

Rosja

patriarcha

obszar kanoniczny

ARC - The Alliance of Religions and Conservation / Wikipedia

Arcybiskup Serafin Kykkotis - Metropolita Zimbabwe i Angoli

Arcybiskup Serafin Kykkotis - Metropolita Zimbabwe i Angoli

W razie uznania Prawosławnego Kościoła Ukrainy (PKU) przez inne Kościoły prawosławne Patriarchat Moskiewski może tworzyć własne struktury na ich obszarze kanonicznym. Taką obawę wyraził metropolita Zimbabwe (Patriarchat Aleksandryjski) Serafin w komentarzu dla greckiej agencji wiadomości religijnych Romfea. Nawołując formalnie do ogólnoprawosławnego dialogu w sprawie ukraińskiej ujawnił jednocześnie, że Rosyjski Kościół Prawosławny (RKP) szantażuje Kościoły lokalne okupacją ich terytoriów kanonicznych i tworzeniem tam równoległych eparchii (dieccezji).

Na początku swej wypowiedzi metropolita zarzucił patriarsze konstantynopolskiemu Bartłomiejowi, że wskutek jego działań potwierdzają się "pewne twierdzenia, iż Rosjanie będą na różne sposoby dążyć do posiadania swych biskupów na całym świecie, nie licząc się z nikim". "Brak dialogu z bratnimi Kościołami prawosławnymi, w czasie którego omówiono by sprawy kościelnej jurysdykcji kanonicznej na Ukrainie, doprowadzi do tego, że Rosjanie wyślą swe duchowieństwo na wszystkie obszary jurysdykcji kościelnej naszego Patriarchatu Ekumenicznego, nawet w granicach Turcji i do Konstantynopola" – stwierdził z ubolewaniem autor komentarza.
CZYTAJ DALEJ

Gorzkie Żale - 300 lat polskiej tradycji. Co warto wiedzieć o tym nabożeństwie?

2025-04-08 20:45

[ TEMATY ]

Wielki Post

Gorzkie żale

Karol Porwich/Niedziela

Gorzkie Żale to nabożeństwo pasyjne z początku XVIII wieku. Powstały w kościele św. Krzyża w Warszawie. Ksiądz Wawrzyniec Benik, ze zgromadzenia księży misjonarzy Wincentego a Paulo, napisał tekst nowego nabożeństwa oraz opracował jego strukturę na podstawie Godziny Czytań. Gorzkie żale to wyłącznie polska tradycja. Od przeszło 300 lat ożywia pobożność i gromadzi wiernych na rozważaniu Męki Pańskiej.

Nabożeństwo Gorzkich Żali składa się z trzech części poprzedzonych pobudką. Każda część składa się z: Intencji, Hymnu, Lamentu duszy nad cierpiącym Jezusem oraz Rozmowy duszy z Matką Bolesną. Treść śpiewów dotyczy poszczególnych etapów cierpienia Chrystusa: od modlitwy w Ogrojcu aż do skonania na Krzyżu. Tekst całości jest rymowany, co ułatwia jego przyswojenie, zapamiętanie i wyśpiewanie. Pobudka często nazywana jest też Zachętą. Ma na celu rozbudzenie kontemplacji nad cierpieniem Zbawiciela. Jest to bardzo piękny i poetycki tekst, w którym prosimy Boga o przenikający żal, rozpalający nasze serca.
CZYTAJ DALEJ

Ks. Okołotowicz z więzienia w Mińsku: chcą uciszyć Kościół

2025-04-09 16:21

[ TEMATY ]

Białoruś

prześladowania

Centrum Obrony Praw Człowieka „Wiasna”

Ks. Henryk Okołotowicz, duchowny Kościoła katolickiego na Białorusi, skazany na 11 lat więzienia pod zarzutem „zdrady stanu”, wysłał wiadomość do wiernych „zza krat”. Stało się to w przeddzień jego 65. urodzin, które ksiądz obchodził 8 kwietnia w areszcie śledczym w Mińsku, donosi portal katolik.life. Jak poinformowano, proces odbywał się przy drzwiach zamkniętych i nie ma żadnych informacji na temat sprawy księdza z Wołczyna.

Podziel się cytatem Odnosząc się do słów kard. Kazimierza Świątka, który również był przetrzymywany w areszcie śledczym sowieckich służb KGB, duchowny zauważył, że „księża są prześladowani, aby nas uciszyć, aby uniemożliwić Kościołowi katolickiemu mówienie prawdy”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję