Reklama

Kościół

„Białe Ukrzyżowanie” Chagalla. Ulubiony obraz Franciszka wystawiony w Rzymie

Odpowiadając na pytanie, jakie jest jego ulubione dzieło sztuki, Papież Franciszek wskazał na „Białe Ukrzyżowanie” Marca Chagalla. Obraz znajduje się w muzeum w Chicago, jednak we wrześniu 2015 r. został wypożyczony na wystawę „Boskie piękno” w muzeum Palazzo Strozzi we Florencji - przy tej okazji Franciszek mógł go podziwiać 10 listopada we wnętrzu Baptysterium św. Jana.

[ TEMATY ]

obraz

obraz

Włodzimierz Rędzioch

Chagall - "Białe Ukrzyżowanie

Chagall - Białe Ukrzyżowanie

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Od 27 listopada, słynne dzieło białoruskiego Żyda można oglądać także w Rzymie, w Pałacu Cipolla, przy via del Corso na wystawie „Chagall w Rzymie. Białe Ukrzyżowanie”. To czwarta wystawa w ramach inicjatywy Roku Świętego „Jubileusz to kultura”, której kuratorem jest Dykasteria ds. Ewangelizacji we współpracy z Fundacją Rzym, a która potrwa do 27 stycznia.

Włodzimierz Rędzioch

Chagall - "Białe Ukrzyżowanie

Chagall - Białe Ukrzyżowanie

Marc Chagall, białoruski Żyd chasydzkiego pochodzenia, naturalizowany Francuz, urodzony w 1887 r., a zmarły w Saint-Paul-de-Vence w 1985 r., namalował „Białe Ukrzyżowanie” po tragicznej dla Żydów niemieckich nocy z 9 na 10 listopada 1938 r., zwaną „Nocą Kryształów”, która oznaczała eskalację nazistowskiego antysemickiego terroru i przemocy.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jezus Chagalla jest Żydem, oświeconym rabinem, dlatego ma na głowie chustę zamiast korony cierniowej a biodra są opasane talem, szalem używanym do modlitwy żydowskiej. Dla malarza Chrystus jest absolutnym archetypem męczeństwa a Jego ukrzyżowanie staje się symbolem cierpień diaspory żydowskiej. Wokół krzyża namalowane są proste sceny, niczym rysunki dziecka: płonąca białoruska wieś będąca emblematycznym obrazem pogromów; płonąca synagoga i profanacje mające upamiętniać Noc Kryształów; menora, siedmioramienny świecznik, który musi być stale zapalony, i który pozostaje u stóp krzyża, chroniony przez Chrystusa; uchodźcy na łodzi i Żyd Wieczny Tułacz (Aswerus); Tora niesiona w bezpieczne miejsce, jako największe dobro, ponieważ jest Słowem Bożym; nad Krzyżem postacie patriarchów: Abrahama, Izaaka i Jakuba oraz Racheli, którzy rozpaczają nad synami Izraela.

Obraz „Białe Ukrzyżowanie” wywołał wiele kontrowersji oraz krytykę zarówno chrześcijan, jak i Żydów. Chrześcijanom Chagall ukazuje Chrystusa umęczonego tylko dlatego, że był Żydem i bez towarzystwa swojej matki Marii i ulubionego ucznia Jana, zastąpionego przez bliżej nieokreślone postacie ze Starego Testamentu. Można powiedzieć, że obraz prowokacyjnie nawiązuje tylko do żydowskich korzeni Jezusa.

Wszystko to jest równie obraźliwe dla praktykujących Żydów: uznani za winnych jego śmierci, w imię krzyża Chrystusa byli przez wieki dyskryminowani i prześladowani, a tutaj w obliczu wszystkich prześladowań, jakich doświadczyli żydowski artysta przedstawia ofiarę Jezusa jako symbol żydowskiego cierpienia. Chagall ostro krytykowany w niektórych kręgach żydowskich za jego bardzo osobistą wizję postaci Chrystusa uskarżał się na swoich krytyków: „Nigdy nie zrozumieli – mówił – kim naprawdę był ten Jezus (…) Dla mnie jest on archetypem żydowskiego męczennika wszechczasów”.

8 grudnia po południu, po odmówieniu modlitwy skierowanej do Niepokalanej na Placu Hiszpańskim Papież Franciszek udał się do Pałacu Cipolla przy Via del Corso, aby obejrzeć „Białe Ukrzyżowanie”, dzieło Chagalla, które jest mu szczególnie drogie.

„Białe Ukrzyżowanie, jedno z najsłynniejszych dzieł Chagalla można oglądać w Rzymie aż do 27 stycznia 2025 r.

2024-12-09 19:56

Oceń: +6 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kraków: dobiega końca pierwszy etap renowacji ołtarza Wita Stwosza

[ TEMATY ]

sztuka

obraz

obraz

Kraków

pl.wikipedia.org

Ołtarz Wita Stwosza

Ołtarz Wita Stwosza

Dziś w Krakowie podsumowano pierwszy rok prac konserwatorskich realizowanych przy ołtarzu bazyliki Mariackiej. Prace przy zwieńczeniu gotyckiego ołtarza i konserwacji strukturalnej odwrocia zabytku prowadzi zespół konserwatorski Międzyuczelnianego Instytutu Konserwacji i Restauracji Dzieł Sztuki krakowskiej i warszawskiej ASP.

Wszystkie działania specjalistów wykonywane są z dużym szacunkiem do oryginału. Jak zapewniają członkowie zespołu konserwatorskiego – dokonanych zmian nie będą w stanie zauważyć turyści zwiedzający bazylikę Mariacką. Będzie to możliwe nie tylko dzięki odległości, która dzieli zwieńczenie ołtarza z prezbiterium dostępnym dla zwiedzających, ale też dzięki starannemu odtwarzaniu gotyckich barw. W czasie renowacji specjaliści natrafili na ślady poprzednich prac konserwatorskich, a na rzeźbach znaleźli od dwóch do nawet ośmiu warstw malarskich. – Widać, że te rzeźby wyszły spod różnych rąk, ale to niekoniecznie jest czynnik, który wpływa na stan ich zachowania. Nasze zadanie jest o tyle trudne, że z jednej strony musimy każdą z figur traktować osobno, a drugiej wszystkie razem muszą stanowić całość – zauważa Iwona Martynowicz z zespołu konserwatorskiego.
CZYTAJ DALEJ

Wielki Piątek w Jerozolimie: relikwiarz Krzyża na Golgocie

Wielkopiątkowej liturgii w Jerozolimie, odprawionej w porannych godzinach w bazylice Kalwarii i Bożego Grobu, przewodniczył łacińskiego patriarchy kard. Pierbattista Pizzaballa. Uczestniczyli w niej hierarchowie i wierni lokalnego Kościoła oraz pielgrzymi z różnych stron świata. Celebracja Męki Pańskiej na Kalwarii pokreśliła najistotniejszą charakterystykę jerozolimskiej liturgii, która oprócz sakramentalnego „dzisiaj” włącza w swoją modlitwę wskazanie geograficznego „tutaj”.

Wielkopiątkowa liturgia w Jerozolimie wyróżnia się dwoma elementami podkreślającymi miejsce celebracji. W kaplicy strzegącej skałę Golgoty patriarcha położył się na posadzce nie przed krucyfiksem, ale przed relikwiarzem Krzyża Świętego, który był następnie adorowany przez uczestników liturgii.
CZYTAJ DALEJ

Pożegnanie z „check and balance”?

2025-04-19 10:26

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Ostatnie lata w polskiej polityce to eksplozja zamiany pojęć. Weźmy choćby tzw. populizm. Zgodnie z definicją (z łac. populus „lud”) jest to zjawisko polityczne polegające na odwoływaniu się w swoich postulatach i retoryce do idei i woli „ludu”, często stawianego w kontrze do „elit”.

Mimo iż jest to łatka przyklejana przez obóz lewicowo-liberalny konserwatystom, tak naprawdę jest to mechanizm przez nich samych coraz intensywniej stosowany. W naszym kraju widać to choćby przy okazji kolportowania narracji, zgodnie z którą Prawo i Sprawiedliwość to elita biznesowo-polityczna, którą trzeba „odsunąć od władzy” i odebrać pieniądze, którymi „się nachapali”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję