Prezydent Duda: sposób zakończenia wojny w Ukrainie nie powinien być dla nikogo obojętny
Prezydent Andrzej Duda, uczestniczący w 55. Światowym Forum Ekonomicznym w szwajcarskim Davos, podkreślił podczas wtorkowej inauguracji Domu Ukrainy, że nikt nie może odpowiedzialnie twierdzić, że to obojętne, w jaki sposób zakończy się wojna w Ukrainie.
Duda wyraził pogląd, że Ukraina musi skutecznie się obronić, a wszyscy, którzy są uczciwi i chcą porządku i pokoju na świecie, powinni jej w tym pomóc.
Inauguracji Domu Ukrainy towarzyszyła wystawa "Your Country First – Win With Us" ("Wasz kraj jako pierwszy - odnieś zwycięstwo z nami"), prezentująca dzieła artystów ukraińskich i międzynarodowych, ukazujące, jak łatwo i szybko wojna może siać zniszczenie.
Prezydent podkreślił, że odczuwa żal i ból z powodu tego, że wojna w Ukrainie wciąż trwa, po blisko trzech latach od początku inwazji Kremla. Zaznaczył, że zdaje sobie sprawę z tego, że wszyscy chcą, by ten konflikt skończył się jak najszybciej, a tragedia Ukraińców została zatrzymana.
"Ale nikt z nas nie może odpowiedzialnie myśleć, że to obojętne, w jaki sposób ta wojna ma się zakończyć" - powiedział. Nawiązując do tytułu wystawy, zaznaczył, że prawdą jest, że dla każdego polityka to jego kraj jest najważniejszy i działa przede wszystkim w jego interesie. Zauważył, że we wspólnym interesie leży jednak to, by nie pozwolić na zwycięstwo militarne Rosji.
Reklama
"(Wojna) nie może zakończyć się zwycięstwem agresora, nie może zakończyć się zwycięstwem tego, kto napadł, tego, kto realizuje swoje imperialne interesy. On musi ponieść porażkę" - powiedział Duda. Zaznaczył, że aby inne kraje czuły się bezpieczne, te imperialne ambicje Kremla muszą zostać zatrzymane. Wyjaśnił, że dla niego oznacza to istnienie niepodległej, suwerennej Ukrainy w jej międzynarodowo uznanych granicach.
Prezydent przypomniał, że Ukraińcy za swoją walkę i przywiązanie do wolności płacą straszliwą cenę. Podkreślił jednocześnie, że mimo to udaje im się cały czas stawiać opór Rosjanom.
"Naszym obowiązkiem jest, i w interesie naszych krajów jest to, by Ukraina obroniła się skutecznie. I wszyscy ci, którzy są uczciwi, chcą porządku i pokoju na świecie, muszą Ukrainie pomóc w tym, by zdołała to zrealizować" - powiedział Duda.
"Nie opuścimy was i zrobimy wszystko, by niepodległa, suwerenna Ukraina trwała i była częścią wolnego świata. Niech Bóg ma w opiece Polskę, niech Bóg ma w opiece Ukrainę" - oświadczył.
Organizator imprezy, wpływowy ukraiński oligarcha Wiktor Pinczuk, podkreślał, że hasło wystawy - choć wielu osobom kojarzy się z izolacjonizmem państw zachodnich - jemu wydaje się realistyczne, ponieważ ukazuje, że wsparcie udzielane Ukrainie oznacza jednocześnie zapewnienie bezpieczeństwa innym europejskim krajom.
Pinczuk zaznaczył, że obrazy wojny ukazane na wystawie mają nie tylko wywołać współczucie obywateli państw Zachodu, ale też pobudzić ich wyobraźnię - co czeka innych, jeśli pozwolą wygrać agresorowi, jakim jest Rosja.
Podczas inauguracji wystąpiła również m.in. wicepremier i minister gospodarki Ukrainy Julia Swyrydenko. Mówiła o tzw. efekcie motyla, jaki, według niej, zapoczątkował rosyjski przywódca Władimir Putin, atakując Ukrainę i wpływając w ten sposób na bezpieczeństwo i sytuację gospodarczą wielu krajów.
Zakon franciszkanów wystosował niedawno list do prezydenta Andrzeja Dudy, z prośbą o odznaczenie św. Maksymiliana Kolbe oraz bł. rodzinę Ulmów Orderem Orła Białego.
Odpowiadając na apel zakonników skupionych wokół Konferencji Wyższych Przełożonych Zakonów Męskich w Polsce zwracamy się do Pana Prezydenta o nadanie najwyższego odznaczenia państwowego, Orderu Orła Białego bohaterom II wojny światowej, ojcu Maksymilianowi Kolbemu i rodzinie Ulmów. - czytamy w liście do prezydenta Andrzeja Dudy.
O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić
czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku
do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.
Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym,
i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter.
Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez
warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest.
Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem
w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości.
Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest
w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi
ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło
i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość
Panu Bogu".
Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często
są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet
stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla".
Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się
nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość,
bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali".
Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności
w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności
są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy.
Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest
miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
Sędzia Piotr Andrzejewski, który podczas głośnego posiedzenia Trybunału Stanu w sprawie immunitetu przewodniczącej Małgorzaty Manowskiej dyscyplinował innych sędziów, w rozmowie z dziennikarzem portalu niedziela.pl powiedział, że obecnie trwa batalia o obecność światopoglądu tożsamościowego związanego z zakotwiczeniem polskiej kultury i cywilizacji w Kościele Katolickim.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.