W Wielki Piątek Męki Pańskiej, w godzinach porannych, wierni gromadzą się w świątyniach, aby pod
przewodnictwem swoich duszpasterzy, sprawować Liturgię Godzin (Jutrznię i Godzinę Czytań).
W łódzkiej bazylice archikatedralnej wspólnej modlitwie przewodniczył ks. Jarosław Kaliński –
proboszcz katedry, a uczestniczyli w niej kard. Grzegorz Ryś, bp Piotr Kleszcz, bp Zbigniew Wołkowicz,
alumni Wyższego Seminarium Duchownego wraz ze swoimi przełożonymi, siostry zakonne i wierni
świeccy.
Dzisiejszą i jutrzejszą poranną modlitwę Liturgią Godzin Tradycja Kościoła nazywa Ciemną Jutrznią.
Nazwa ta, wzięła się z tego, że dawniej liturgie te sprawowano w godzinach wczesnoporannych,
zanim wstało słońce. W liturgii przedsoborowej podczas odmawiania 14 psalmów, po każdym z nich
gaszono jedną ze świec, pozostawiając jedną zapaloną, symbolizującą Chrystusa.
Po zakończeniu
liturgii uderzano zamkniętymi brewiarzami w ławki, co oznaczało krzyk ludzi przeciwnych Chrystusowi
Panu.
Dziś już nie praktykuje się tamtych zwyczajów, pozostał tylko zwyczaj łączenia dwóch godzin
liturgicznych Jutrzni i Godziny Czytań, odmawianych w świątyniach w godzinach porannych.
Pielgrzymowanie dla ludzi wierzących jest swojego rodzaju poszukiwaniem Boga i sensu życia – podkreśla ks. Karol Litawa, zachęcając wiernych do nawiedzenia Kościołów Jubileuszowych na terenie archidiecezji.
Ks. Paweł Gabara: 24 grudnia ub.r. papież Franciszek otworzył Drzwi Święte w Bazylice Watykańskiej i tym samym rozpoczął się Rok Jubileuszowy, który pod hasłem: „Pielgrzymi nadziei” trwać będzie do 6 stycznia 2026 r. Dlaczego jubileusze są wydarzeniem ważnym w życiu chrześcijan i Kościoła?
Ks. Karol Litawa: Najpierw trzeba sobie uświadomić, że jubileusze są czasem szczególnej łaski, którą daje nam wszystkim Pan Bóg. Każdy Rok Jubileuszowy w Kościele skupia się na osobie Jezusa Chrystusa, jednakże warto zauważyć, że do 1300 r. Kościół nie obchodził uroczyście jubileuszy, ponieważ przyjście Mesjasza na ziemię, było czasem szczególnej łaski dla człowieka i świata. Dlatego chrześcijanie uważali, że wszystko co się wydarzyło po wcieleniu Bożego Syna, jest wielkim dziełem Boga, jest właśnie czasem łaski. Pierwszy jubileusz – wielki odpust – ogłosił w 1300 r. papież Bonifacy VIII i wyznaczył jego cykl co 100 lat. Jednak w 1342 r., po petycji Rzymian do papieża Klemensa VI, częstotliwość jubileuszu zostaje skrócona do 50 lat. Powodem tych zmian była potrzeba korzystania z łaski odkupienia swoich win i odnowy swojego życia tak duchowego, jak i moralnego. W wiekach późniejszych, dokładnie za panowania papieża Pawła II (1464-71), okres jubileuszowy został skrócony do 25 lat, czyli można powiedzieć, że każde pokolenie żyjące na ziemi ma możliwość przeżycia takiego czasu Bożego miłosierdzia. Trzeba jeszcze zaznaczyć, że między tymi jubileuszami papież może ogłosić tzw. nadzwyczajny jubileusz i tak się wydarzyło, np. w 2015 r., kiedy papież Franciszek ogłosił Rok Miłosierdzia i tak będzie też w 2033 r., kiedy obchodzić będziemy jubileusz 2000 lat od śmierci i zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.
Wielkopiątkowej liturgii w Jerozolimie, odprawionej w porannych godzinach w bazylice Kalwarii i Bożego Grobu, przewodniczył łacińskiego patriarchy kard. Pierbattista Pizzaballa. Uczestniczyli w niej hierarchowie i wierni lokalnego Kościoła oraz pielgrzymi z różnych stron świata. Celebracja Męki Pańskiej na Kalwarii pokreśliła najistotniejszą charakterystykę jerozolimskiej liturgii, która oprócz sakramentalnego „dzisiaj” włącza w swoją modlitwę wskazanie geograficznego „tutaj”.
Wielkopiątkowa liturgia w Jerozolimie wyróżnia się dwoma elementami podkreślającymi miejsce celebracji. W kaplicy strzegącej skałę Golgoty patriarcha położył się na posadzce nie przed krucyfiksem, ale przed relikwiarzem Krzyża Świętego, który był następnie adorowany przez uczestników liturgii.
Archiwum Parafii św. Trójcy w Gorzowie Wielkopolskim
Poranek Wielkiej Soboty miał być czasem ciszy, modlitwy i przygotowania serc na nadchodzącą Noc Zmartwychwstania. Mieszkańcy Łupowa, jak co roku, z oddaniem przyszli do swojego kościoła, by przygotować świątynię na najważniejsze święta. Zamiast ciszy – zderzyli się z krzykiem farby na ścianie. Ich kościół – zabytkowy, bliski, zadbany z miłością – został zdewastowany. Bezsensowne graffiti oszpeciło święte miejsce.
Na wieść o tym wydarzeniu bp Tadeusz Lityński napisał do naszego proboszcza poruszające słowa: „Zło nie śpi”. Ale równie szybko pokazało się, że dobro też nie śpi – dobro czuwa. Biskup Adrian Put wskazał możliwe działania, a pan Tomasz Kwiatkowski, Wójt Gminy Bogdaniec, błyskawicznie zareagował: zakupił z własnych środków potrzebne materiały, zapewnił konsultację z Konserwatorem Zabytków. Jeszcze tego samego dnia pan Sławek Podgórski i pan Darek Dobryniewski z ekipą przystąpili do pracy – zamalowali ślady wandalizmu z sercem, oddaniem i poświęceniem.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.