Papież Franciszek 12 grudnia br., w liturgiczne wspomnienie Matki Bożej z Guadalupe, odprawi w Bazylice św. Piotra w Rzymie uroczystą Mszę św. Prof. Guzmán M. Carriquiry jest szczęśliwy, bo to „jego” Madonna. Podobnie jak papież Franciszek, prof. Carriquiry przybył do Watykanu „niemal z końca świata”, tzn. z Ameryki Łacińskiej. Ten Urugwajczyk jest dzisiaj najwyżej postawionym świeckim w Kurii Rzymskiej, gdzie rozpoczął pracę w 1971 r. Paweł VI w 1977 r. mianował go szefem biura w Papieskiej Radzie ds. Świeckich, której został podsekretarzem. Natomiast Benedykt XVI mianował go sekretarzem Papieskiej Komisji ds. Ameryki Łacińskiej - po raz pierwszy tę funkcję pełni osoba świecka.
Spotykam go, ponieważ jest jednym z organizatorów obchodów święta Matki Bożej z Guadalupe w Watykanie. Prof. Carriquiry jak nikt inny potrafi wyjaśnić znaczenie kultu tej Madonny dla kontynentu amerykańskiego.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Objawienia z Guadalupe miały miejsce kilkadziesiąt lat po odkryciu Ameryki, w okresie konkwisty, tzn. podboju kontynentu przez Hiszpanów. Na początku chrześcijaństwo było postrzegane jako religia okupantów, obca ludności tubylczej. Dlatego ukazanie się Matki Bożej Indianinowi Juanowi Diego, fakt, że Madonna zwracała się do niego w ojczystym języku nahuatl, że ma oblicze Metyski (mieszane rysy europejskie i indiańskie), a na Jej szatach jest wiele symboli Azteków, sprawiło, że ludy tubylcze mogły identyfikować się również z chrześcijaństwem. Tym bardziej że Matka Boża, która ukazuje się Juanowi Diego, jest brzemienna, tak jakby niosła nowo narodzonego Jezusa młodym ludom Ameryki. Kroniki z tamtych czasów mówią, że w ciągu 10 lat od objawień 10 mln Indian poprosiło o chrzest. Dlatego wiara ludów latynoamerykańskich jest głęboko maryjna, a Matka Boża jest symbolem ich tożsamości i jedności. Zdaniem profesora, Madonna z Guadalupe jest idealnym przykładem inkulturacji chrześcijaństwa.
Prof. Carriquiry informuje mnie również, że przed Mszą św. będzie „Różaniec z Guadalupe”, który raz w miesiącu jest odmawiany w sanktuarium wzniesionym na miejscu objawień. Różaniec ten składa się nie z pięciu, lecz z ośmiu dziesiątek. Każda z siedmiu dziesiątek symbolizuje jeden z sakramentów, a ósma - Kościół jako „sakrament zbawienia”. Następnie do Bazyliki zostaną wniesione flagi wszystkich państw Ameryki, włącznie z flagami USA i Kanady, bo Matka Boża z Guadalupe jest Królową obu Ameryk. Będzie też flaga Filipin - hiszpańscy marynarze, którzy statkami płynęli z Meksyku na Filipiny, zawieźli tam wizerunek Madonny z Guadalupe, która z czasem stała się patronką również i tego kraju.
W czasie Mszy św. będzie wykonywana muzyka i pieśni Mszy Kreolskiej („Misa Criolla”), mszy opartej na ludowych motywach tańców latynoamerykańskich, którą skomponował w 1964 r. słynny argentyński kompozytor Ariel Ramírez. Na uwagę zasługuje fakt, że orkiestrą będzie dyrygował Facundo Ramírez - syn twórcy „Misa Criolla”. Prof. Carriquiry uważa, że papieska Msza św. w Bazylice św. Piotra z okazji liturgicznego wspomnienia Matki Bożej z Guadalupe to wielkie wydarzenie religijne, katolickie i latynoamerykańskie.