Reklama

Męski punkt widzenia

Trzeba umrzeć, aby żyć

Niedziela Ogólnopolska 15/2015, str. 46

unsplash.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Co zrobisz z minionym Wielkim Postem? Co zrobisz z przeżyciami Wielkiego Tygodnia?

Jezus jest miłością w najczystszej formie. On pokazał nam, jak należy kochać. Znakiem Jego miłości jest krzyż. Dopóki nie zrozumiem, że Jezus umarł na krzyżu za mnie i tym samym nie uczynię krzyża znakiem miłości Jezusa do mnie – krzyż będzie dla mnie głupstwem. Dopóki nie nauczę się dźwigać krzyża i z miłością obejmować go – nie będę potrafił kochać. Jezus powiedział, że jeśli ktoś chce pójść za Nim, musi najpierw zaprzeć się samego siebie i nauczyć się umierać dla samego siebie (por. Mk 8, 34b-35). Co to znaczy zapierać się siebie? Co znaczy brać swój krzyż każdego dnia? Co to znaczy umierać, by zyskiwać życie? Jeśli jest coś, co nauczy cię kochać jak Jezus, to właśnie znalezienie odpowiedzi na te pytania.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Kochają ci, którzy potrafią umierać dla siebie i dla własnych pragnień. Ci, którzy potrafią się umniejszać, aby inni byli wywyższeni. Dopóki chcesz być kimś, miłość Boga nie będzie przepływała przez ciebie i nie stanie się źródłem przemiany dla innych. Dopiero wtedy, gdy zapragniesz być nikim, Jezus może stać się dla ciebie wszystkim. Trzeba umrzeć, aby żyć. Zacznij umierać dla siebie wobec najbliższych ci ludzi – twojej żony i dzieci. Bądź ofiarny w niesieniu im pomocy. Czyń im dobro. Nie czekaj na okazje, by pokazać im, że mogą na ciebie liczyć i że ich kochasz – sam stwarzaj takie okazje! Wstawaj pierwszy i ostatni kładź się spać. Podejmuj się ochoczo najmniej przyjemnych prac i obowiązków. Zabieraj się do nich z uśmiechem na twarzy – przestań wreszcie narzekać! Wypowiadaj jedynie dobre i budujące słowa. Jeśli takich w sobie nie znajdujesz – milcz. Pokornie przyjmuj nieporozumienia. Wychodź pierwszy naprzeciw, by szukać pojednania i zgody. Nawet na chwilę nie zatrzymuj się nad swoją zranioną dumą, nie chowaj uraz. Oto twoja droga, jeśli pragniesz prawdziwie umierać dla siebie i żyć dla Jezusa. Na tym polega zapieranie się samego siebie i dźwiganie swojego krzyża na co dzień. Obyśmy swoim życiem potwierdzili, że Wielki Post nas zmienił. W przeciwnym razie – straciliśmy czas.

* * *

Michał Piekara
Psychoterapeuta, prowadzi działalność misyjną, lider męskiej wspólnoty Przymierze Wojowników, ojciec pięciorga dzieci

Dział rodzinny – kontakt: rodzina@niedziela.pl

2015-04-07 15:37

Oceń: +1 -2

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Arcydzieło moralności

Dialog świętej z sędzią przed jej śmiercią męczeńską nazywany jest arcydziełem nauki moralnej.

Święta Łucja pochodziła z Syrakuz na Sycylii. W Żywotach Świętych z 1937 r. czytamy: „Była ona jedynaczką bogatej, chrześcijańskiej wdowy Eutychii z Syrakuz i otrzymała od niej staranne wychowanie”. Łucja była przeznaczona dla pewnego młodzieńca z niemniej szlachetnej rodziny. Kiedy jednak udała się z pielgrzymką na grób św. Agaty do pobliskiej Katanii, aby uprosić zdrowie dla swojej matki, miała się jej ukazać sama św. Agata i przepowiedzieć śmierć męczeńską. Łucja usłyszała wówczas: „Siostro Łucjo, czemuż domagasz się ode mnie tego, co sama wyświadczyć możesz swej matce? Wiara twoja pomogła ci, ponieważ Eutychia już odzyskała zdrowie. Przez ciebie zasłyną Syrakuzy, gdyż dziewictwo jest miłym Chrystusowi mieszkaniem” (tamże). Łucja wróciła do Syrakuz i złożyła ślub dozgonnej czystości.
CZYTAJ DALEJ

Radość, która wybija się ponad fiolet. Co powinniśmy wiedzieć o Niedzieli Gaudete?

2025-12-13 20:25

[ TEMATY ]

Niedziela Gaudete

Karol Porwich/Niedziela

W Adwencie jest taki moment, który – niczym pierwsze różowe światło na porannym niebie – przerywa ciszę oczekiwania i zapowiada coś nowego. Trzecia niedziela - nazywana Niedzielą Gaudete - wprowadza w liturgię ton radości, jednocześnie nie odbierając jej powagi. – „Gaudete” to wezwanie „Radujcie się!”. To pierwsze słowo antyfony, która otwiera liturgię tego dnia. Nie przypadkiem Kościół zaczyna właśnie tak: „z radością, która ma płynąć z bliskości Pana” – mówi liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.

W trzecią niedzielę Adwentu radość ma swój wyraźny znak – kolor różowy. To – obok Niedzieli Laetare w Wielkim Poście – jedyne momenty w roku liturgicznym, gdy kapłani mogą założyć ornaty właśnie w tym odcieniu. – Różowy to blednący fiolet. Jak niebo o świcie – jeszcze nie pełnia światła, ale już jego zapowiedź, jeszcze nie dzień, ale już nie noc – mówi ks. dr Ryszard Kilanowicz.
CZYTAJ DALEJ

Radość, która wybija się ponad fiolet. Co powinniśmy wiedzieć o Niedzieli Gaudete?

2025-12-13 20:25

[ TEMATY ]

Niedziela Gaudete

Karol Porwich/Niedziela

W Adwencie jest taki moment, który – niczym pierwsze różowe światło na porannym niebie – przerywa ciszę oczekiwania i zapowiada coś nowego. Trzecia niedziela - nazywana Niedzielą Gaudete - wprowadza w liturgię ton radości, jednocześnie nie odbierając jej powagi. – „Gaudete” to wezwanie „Radujcie się!”. To pierwsze słowo antyfony, która otwiera liturgię tego dnia. Nie przypadkiem Kościół zaczyna właśnie tak: „z radością, która ma płynąć z bliskości Pana” – mówi liturgista, ks. dr Ryszard Kilanowicz.

W trzecią niedzielę Adwentu radość ma swój wyraźny znak – kolor różowy. To – obok Niedzieli Laetare w Wielkim Poście – jedyne momenty w roku liturgicznym, gdy kapłani mogą założyć ornaty właśnie w tym odcieniu. – Różowy to blednący fiolet. Jak niebo o świcie – jeszcze nie pełnia światła, ale już jego zapowiedź, jeszcze nie dzień, ale już nie noc – mówi ks. dr Ryszard Kilanowicz.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję