Reklama

Pytania o wiarę

Dlaczego mam chodzić na Mszę?

Niedziela płocka 6/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wierzę w Boga, ale wydaje mi się, że Kościół czasem przesadza ze swoimi wymaganiami. Dlaczego co tydzień muszę chodzić do kościoła? Czemu Kościół obwarowuje niedzielną Mszę sankcją grzechu śmiertelnego? Czy nie mogę pomodlić się w domu? Przecież księża sami nauczają, że Bóg jest wszędzie. A poza tym dlaczego Kościół wtrąca się w to, kiedy mam odpoczywać? Czy to nie jest tylko moja prywatna sprawa?

Wśród obiegowych opinii, powtarzanych przez katolików jest również taka: "do kościoła rzadko chodzę, ale grzechów specjalnie nie mam". W takim przekonaniu wychowywane są dzieci, obserwując swoich "bezgrzesznych" rodziców, którzy w niedzielę nie uczestniczą we Mszy św. Ci rodzice mają natomiast czas na przysłowiowe "ryby i grzyby", na ciężką niekonieczną pracę, czy na odpoczynek przed telewizorem.
Kościół, który przekazuje wymagania Boga, kierując się troską o prawidłowy rozwój życia religijnego swoich wyznawców, zobowiązuje, aby: "w niedziele i święta nakazane uczestniczyć we Mszy św. i powstrzymać się od prac niekoniecznych". Pierwsze przykazanie kościelne podkreśla najpierw wyjątkowy charakter niedzieli. Niedziela jest w pewnym sensie kontynuacją żydowskiego szabatu. Szabat zaś głównie stanowił pamiątkę tego, że "w siódmym dniu Bóg odpoczął" po dziele stworzenia. Był także pamiątką wyzwolenia z niewoli egipskiej oraz znakiem nierozerwalnego przymierza Stwórcy z ludźmi.
Obok tych przejętych od szabatu treści niedziela nabiera specjalnego charakteru jako pamiątka zmartwychwstania Jezusa i znak nowego stworzenia. Jest ona uświęcona tradycją sięgającą czasów apostolskich. Ta tradycja wskazuje, że niedziela jest świadectwem łączności z Kościołem i Chrystusem. Z tych racji katolik powinien uczestniczyć we Mszy św., wtedy bowiem człowiek wierzący jest wprowadzany w szczyt działania Boga, przez które On uświęca świat, a także w sam środek kultu, jaki ludzie oddają Bogu. Można zatem powiedzieć, że niedzielna Msza św. jest istotnym, zasadniczym wydarzeniem, przez które człowiek łączy się z Bogiem i z ludźmi. Włącza się w liturgię niebieską i uprzedza życie wieczne.
Tych kilka myśli wyraźnie wskazuje na zobowiązanie wyznawcy Chrystusa do czynnego i pełnego udziału w niedzielnej Eucharystii. Wielość określeń Najświętszej Ofiary, np.: Wieczerza Pańska, Łamanie Chleba, Pamiątka Męki, Śmierci i Zmartwychwstania Chrystusa, Najświętsza Ofiara, wskazuje na jej wyjątkowe bogactwo. Msza św. jest nadto głęboko osadzona w tradycji chrześcijańskiej.
Katolik jest zobowiązany do uczestnictwa w tej Ofierze również w święta nakazane, tzn.: w Boże Narodzenie, w Objawienie Pańskie, we Wniebowstąpienie, w Boże Ciało, w Uroczystość Świętej Bożej Rodzicielki, w Niepokalane Poczęcie Najświętszej Maryi Panny, w Jej Wniebowzięcie, w święto św. Józefa, w dzień Świętych Apostołów Piotra i Pawła oraz w uroczystość Wszystkich Świętych.
W niedziele - precyzuje pierwsze przykazanie kościelne - trzeba "powstrzymać się od prac niekoniecznych". Należy odpocząć. Przeżyć ten dzień, poświęcając czas dla życia rodzinnego, społecznego, kulturalnego. Katechizm Kościoła Katolickiego poucza, aby powstrzymać się od zajęć, które przeszkadzają w oddawaniu czci Panu Bogu, utrudniają przeżywanie radości w rodzinie i w innych grupach, przeszkadzają w pełnieniu uczynków miłosierdzia, zakłócają odpoczynek fizyczny i duchowy, do którego ma prawo każdy człowiek. W niedzielę należy zaś spełniać dobre uczynki, odwiedzać starszych, pielęgnować chorych oraz doświadczanych różnymi trudnościami. Ma być to również dzień refleksji, ciszy, gdy człowiek ubogaca się przez lekturę wartościowych publikacji.
Taki sposób przeżywania niedzieli jest dorobkiem religijno-społeczno-kulturalnym Kościoła. Jest swoistą tradycją wypracowaną przez wieki, którą należy zachować, traktując jako wkład w życie duchowe całej ludzkiej społeczności. W takim przeżywaniu niedzieli wyraża się także społeczna tożsamość członków Kościoła. Stąd, gdy ktoś opuszcza uczestnictwo we Mszy św. i narusza sakralny charakter niedzieli, okazuje lekceważenie wobec Boga i Jego Kościoła. Należy zdecydowanie powiedzieć, że popełnia grzech ciężki. Gdy jeszcze ten styl życia propaguje jako "normę", wykazuje niezrozumienie dla podstawowych prawd wiary i jest w niezgodzie z nauczaniem Kościoła. Tylko choroba, podeszły wiek, ważne obowiązki rodzinne, ważne zadania społeczne czy pielęgnowanie chorych zwalniają z obowiązku uczestnictwa we Mszy św.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: +5 -5

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Komunikat Archidiecezji Warszawskiej w związku ze zbrodnią dokonaną przez księdza

2025-07-26 19:01

[ TEMATY ]

komunikat

BP KEP

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas

Abp Adrian Galbas zwrócił się do Stolicy Apostolskiej z wnioskiem o wymierzenie najwyższej kary przewidzianej w prawie kanonicznym dla duchownego - wydalenia ze stanu kapłańskiego, a we wszystkich kościołach archidiecezji zostanie odprawione nabożeństwo ekspiacyjne - czytamy w przesłanym KAI komunikacie Archidiecezji Warszawskiej.

Przeczytaj także: Abp Adrian Galbas: Jestem zdruzgotany wiadomością, że jeden z moich księży brutalnie zamordował człowieka
CZYTAJ DALEJ

Rzym: W rozpoczynającym się Jubileuszu Młodych weźmie udział kilkanaście tysięcy osób z Polski

2025-07-28 06:37

[ TEMATY ]

Jubileusz Młodych w Rzymie

Vatican Media

W rozpoczynającym się w Rzymie Jubileuszu Młodych weźmie udział kilkanaście tysięcy młodych z Polski, 22 biskupów i 420 księży z naszego kraju. W ramach tzw. dni narodowych, polscy pielgrzymi mogą skorzystać ze specjalnie przygotowanej strefy „Polski Rzym - Casa Polonia”.

W ramach trwającego w Kościele katolickim Jubileuszu Roku Świętego, 28 lipca rozpoczyna się Jubileusz Młodych. Kulminacyjnym punktem będzie spotkanie z papieżem Leonem XIV w dniach 2-3 sierpnia na Tor Vergata i kanonizacja bł. Pier Giorgio Frassatiego.
CZYTAJ DALEJ

84 lata temu o. Kolbe zgłosił się w Auschwitz na śmierć za współwięźnia

2025-07-28 21:29

[ TEMATY ]

franciszkanie

Auschwitz

św. Maksymilian Kolbe

bohater

niemiecki obóz

Franciszek Gajowniczek

Archiwum Ojców Franciszkanów w Niepokalanowie

Nawrócenie, uświęcenie, poświęcenie się Najświętszej Maryi Pannie, ubóstwienie – to kolejne etapy konsekracji wg św. Maksymiliana Marii Kolbego

Nawrócenie, uświęcenie, poświęcenie się Najświętszej Maryi Pannie, ubóstwienie –
to kolejne etapy konsekracji wg św. Maksymiliana Marii Kolbego

29 lipca 1941 r. podczas apelu w niemieckim obozie Auschwitz franciszkanin Maksymilian Kolbe zgodził się dobrowolnie oddać życie za współwięźnia Franciszka Gajowniczka, jednego z dziesięciu skazanych na śmierć głodową w odwecie za ucieczkę Polaka.

Franciszkanin zmarł w bunkrze głodowym 14 sierpnia 1941 r. Został dobity zastrzykiem fenolu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję