Sanktuarium kalwaryjskie w Praszce znajduje się na ziemi wieluńskiej, w północno-zachodniej części Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej. Terytorialnie należy do woj. opolskiego. Parafia pw. Świętej Rodziny na Kalwarii w Praszce powstała 29 sierpnia 1988 r. na mocy dekretu bp. Stanisława Nowaka. Organizatorem życia parafialnego, a także budowniczym wszystkich obiektów sakralnych i duszpasterskich, które znajdują się w obrębie parafii, jest ks. prał. Stanisław Gasiński. Dokonał tego przy wsparciu przyjaciół z Polski i świata, a także ofiarności parafian.
Kościół konsekrowano 15 września 2002 r. Natomiast wcześniej, 19 sierpnia 2002 r., dla tej świątyni pw. Najświętszej Maryi Panny Kalwaryjskiej Jan Paweł II obecny w Kalwarii Zebrzydowskiej poświęcił wierną kopię cudownego wizerunku Matki Bożej Kalwaryjskiej. Wypowiedział wtedy znamienne słowa: „Niech Matka Boża Kalwaryjska króluje także w Praszce. Módlcie się tam za mnie”.
11 października 2002 r. kościół w Praszce został ogłoszony sanktuarium maryjnym. 13 września 2004 r. abp Stanisław Nowak erygował i poświęcił Kalwarię w Praszce na stoku Makowego Wzgórza. Długość Dróżek Pasyjnych w Praszce wynosi 4 km, a poszczególne 33 stacje rozmieszczone są według tzw. kroków jerozolimskich – jeden krok odpowiada 64 cm. 6 października 2011 r. Ksiądz Arcybiskup ustanowił Sanktuarium Pasyjno-Maryjne na Kalwarii w Praszce.
Reklama
Kalwaria w Praszce może poszczycić się także swoimi modlitewnikami oraz własnymi nabożeństwami paraliturgicznymi. Wzorowane są one na misteriach z Kalwarii Zebrzydowskiej.
13 marca 2014 r. Episkopat Polski, przychylając się do prośby abp. Wacława Depo, metropolity częstochowskiego, poparł inicjatywę koronacji cudownego obrazu Matki Bożej Kalwaryjskiej koronami papieskimi. 10 sierpnia 2014 r. Ojciec Kościoła częstochowskiego nadał cudownemu wizerunkowi Matki Bożej w Praszce tytuł: Kalwaryjska Matka Zawierzenia, by upamiętnić Rok Zawierzenia w archidiecezji częstochowskiej. 18 marca 2015 r. zaś papież Franciszek pobłogosławił w Watykanie korony dla tego obrazu. 25 marca 2015 r. abp Wacław Depo podniósł rangę sanktuarium, nadając mu nazwę: Archidiecezjalne Sanktuarium Pasyjno-Maryjne Kalwaryjskiej Matki Zawierzenia na Kalwarii w Praszce.
- Jeśli widzimy jakiś spadek wiernych w kościołach, to przy kalwariach go nie ma - o fenomenie polskich kalwarii, mówi KAI gwardian, o. Jonasz Pyka. Dzięki takim miejscom, ludzie, którzy nie mogą nawiedzić Ziemi Świętej, korzystają z łaski duchowego uczestnictwa w Męce Jezusa Chrystusa i przeżywania w ten sposób tajemnicy odkupienia rodzaju ludzkiego. - To złota nić, która łączy wszystkie kalwarie w Polsce - podkreśla profesor Wydziału Teologicznego UMK w Toruniu, o. Mieczysław Celestyn Paczkowski. Wielki Piątek, to drugi dzień Triduum Paschalnego, podczas którego w Kościele katolickim odprawiana jest liturgia Męki Pańskiej, upamiętniająca cierpienia i śmierć Chrystusa na krzyżu. Jest to jedyny dzień w roku, w którym nie jest sprawowana Eucharystia.
Słowo kalwaria z łacińskiego „Calvaria”, a hebrajskiego „Golgota” oznacza „miejsce Czaszki”. Zgodnie z żydowską tradycją, w tym miejscu znajduje się grób pierwszego człowieka, biblijnego Adama. Golgota to wzgórze nieopodal Jerozolimy. To właśnie tam, dokonywano egzekucji skazańców. Wraz z dwoma złoczyńcami skonał tam Jezus, po bolesnej drodze krzyżowej. Kalwaria ta znajdować się miała poza murami Jerozolimy, gdyż prawo żydowskie, jak również rzymskie, zabraniało wykonywania wyroków śmierci na obszarze miasta.
Autorstwa Lothar Wolleh - Praca własna, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Sześćdziesiąt lat temu, 8 grudnia 1965 roku, zakończył się Sobór Watykański II. Ten dwudziesty pierwszy w historii sobór powszechny obradował w latach 1962-1965. Ogłosił 16 dokumentów, reformujących niemal całość życia Kościoła: cztery konstytucje (trzy dogmatyczne, jedną duszpasterską), dziewięć dekretów i trzy deklaracje.
Jego postanowienia nie wzięły się znikąd. W ciągu poprzedzającego Vaticanum II półwiecza przygotowały je ruchy: biblijny, liturgiczny, ekumeniczny. O ile poprzednie, a szczególnie pierwsze sobory powszechne koncentrowały się wokół dogmatów o Chrystusie i Trójcy Świętej (co było związane z toczonymi wówczas kontrowersjami doktrynalnymi), o tyle Sobór Watykański II był zorientowany na duszpasterski konkret, na wewnętrzną odnowę całego Kościoła. Był pierwszą, zakrojoną na tak szeroką skalę refleksją Kościoła o sobie samym, aby mógł skuteczniej ewangelizować świat.
Okrągłe stoły nakryte białymi obrusami, czerwone talerze i kieliszki, białe krzesła, a dookoła Kolumnada Berniniego — sceneria, na jaką mogą sobie pozwolić pięciogwiazdkowe restauracje. Taka wieczerza została przygotowana w Watykanie dla gości szczególnie cennych w oczach Boga – bezdomnych. „Wieczerzę przygotowano dla około 120 osób śpiących wokół Bazyliki, które z własnego wyboru nie akceptują rozwiązania w postaci noclegowni” – mówi kardynał Konrad Krajewski, jałmużnik papieski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.