Reklama

Niedziela Podlaska

Cyberprzestrzeń i nauczanie religii

Niedziela podlaska 28/2016, str. 7

[ TEMATY ]

internet

katecheza

Ks. Artur Płachno

Z dużym zainteresowaniem wykładów słuchał m.in. bp Tadeusz Pikus

Z dużym zainteresowaniem wykładów słuchał m.in. bp Tadeusz Pikus

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Razem w cyberprzestrzeni” – było tematem narady Kuratorium Mazowieckiego z przedstawicielami Kościołów i Związków Wyznaniowych, odpowiedzialnych za nauczanie religii, które miało miejsce w Wyższym Seminarium Duchownym w Drohiczynie.

Zabranych powitał bp Tadeusz Pikus, który powiedział, że jesteśmy świadkami jak w obecnej dobie narodził się nowy typ wspólnoty, gdzie platformą porozumienia i łączności staje się sieć komputerowa. Zmusza nas to do stałego zastanawiania się, na ile przybliża ona rzeczywiste relacje międzyludzkie, a na ile powoduje ich zachwianie na rzecz kontaktu jedynie z ekranem komputera.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Na spotkanie przybyli reprezentanci diecezji katolickich i innych wyznań z terenu województwa mazowieckiego oraz wychowawcy i alumni drohiczyńskiego Seminarium.

Reklama

O tym, jak mądrze wykorzystać nowe technologie, mówiła Grażyna Gregorczyk z Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie. Podkreśla ona, że nowoczesny nauczyciel powinien być najpierw wzorem osobowym dla wychowanków. Dotyczy to również wykorzystanie nowych technik, których młodzie ludzie uczą się często szybciej niż ich nauczyciele. Szkołę jednak ostatecznie nie zmieniają technologie, ale nauczyciele. Katecheza potrzebuje korelacji technologii i osobistego przekazu. Przypomniała także słowa św. Jana Pawła II, który mówił, że każdy bardziej chce słuchać świadków niż nauczycieli, a nauczycieli, tylko wtedy, gdy są świadkami.

Referat na temat: „Zagrożenia związane z wykorzystaniem mediów społecznościowych w pracy nauczyciela” przedstawili policjanci: podinsp. Mariusz Lenczewski z Wydziału do Walki z Cyberprzestępczością oraz podinsp. Marcin Zimoń z Zespołu do Spraw Prewencji Kryminalnej Nieletnich i Patologii z Komendy Stołecznej Policji w Warszawie. Ukazali oni różnorodne zagrożenia, na które należy zwracać uwagę w korzystaniu z sieci internetowej i jak uczyć dzieci i młodzież bezpiecznego posługiwanie się nią. Przypomnieli potrzebę dbałości o własną prywatność i wizerunek, które bardzo łatwo mogą być wykorzystane przez innych. Powoduje to w konsekwencji dramaty nie do naprawienia. Przypomnieli o konieczności uświadamianie, zwłaszcza młodym ludziom, odpowiedzialności karnej za przestępstwa popełniane w sieci i za jej pośrednictwem oraz skuteczności ich wykrywania. Powinno to skutkować odstraszająco, jak również stanowić motywację do informowania o nich Policji, gdy samemu stanie się ich ofiarą, albo jest dostępna wiedza o nich w placówkach szkolnych.

Psycholog Katarzyna Sieradzan, dyrektor Zespołu Poradni Psychologiczno-Pedagogicznych w Warszawie, wystąpiła z referatem zatytułowanym: „Nauczyciel w świecie realnym i wirtualnym, czyli jak nie przekraczać granic?”. Przybliżyła w nim potrzebę stałego rozwoju kompetencji zarówno nauczycieli, jak też rodziców, aby mogli odpowiednio reagować na sygnały o zagrożeniach dzieci i młodzieży, płynących z ich zachowań. Jako najlepszą formę zabezpieczenia i dobrego wykorzystania sieci internetowej w wychowaniu młodego pokolenia, wskazała zachowanie wartości płynące z Dekalogu oraz dialogu dzieci z rodzicami, którzy swoi przykładem pokazują, jak należy to czynić.

Prowadząca spotkanie Krystyna Mucha, dyrektor Wydziału Kształcenia Ogólnego Kuratorium Oświaty w Warszawie, podziękowała za zaproszenie i przygotowanie spotkania, rektorowi WSD w Drohiczynie ks. Tadeuszowi Syczewskiemu oraz dyrektorowi Wydziału Katechezy i Szkolnictwa Katolickiego Kurii Diecezjalnej w Drohiczynie ks. Krzysztofowi Mielnickiemu. Podsumowując je stwierdziła natomiast, że z ukazanych doświadczeń wynika, iż do współczesnych wynalazków techniki i łączności powinno się podchodzić tak, jak do ruchu ulicznego, który posuwa nas do przodu, ale konieczne jest w nim zachowanie reguły ograniczonego zaufania.

2016-07-05 11:24

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Katecheza niedoceniana

W archidiecezji warszawskiej i diecezji warszawsko-praskiej lekcje religii poprowadzi ponad 1800 katechetów. Ich praca jednak często jest niedoceniana

Każdy katecheta, oprócz stopni nauczycielskich i kierunkowego wykształcenia, musi posiadać tzw. misję kanoniczną, która uprawnia do nauczania religii w imieniu Kościoła. Można też powiedzieć, że katecheci mają dwóch szefów.
CZYTAJ DALEJ

Nie dam się zwyciężyć złu, lecz zło dobrem zwyciężę!

2025-06-13 13:29

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Mt 10, 24-33.

Sobota, 12 lipca. Wspomnienie św. Brunona Bonifacego z Kwerfurtu, biskupa i męczennika
CZYTAJ DALEJ

Kolejny dzień początku końca

2025-07-12 07:23

[ TEMATY ]

Samuel Pereira

Materiały własne autora

Samuel Pereira

Samuel Pereira

Minęło sześć tygodni od przegranej obozu rządzącego w wyborach prezydenckich. Sześć tygodni politycznego bezruchu, gorączkowego przeczesywania własnych szeregów i tępego wpatrywania się w sufit w poszukiwaniu „planu B”. Miało być nowe otwarcie. „Jeszcze tylko Pałac” – mówili. A tymczasem Pałac przejęty, prezydent Karol Nawrocki za niecały miesiąc zostanie zaprzysiężony, a Koalicja 13 grudnia stanęła – nie w miejscu, ale w martwym punkcie. Zacięcie, brak pomysłu, brak wizji, brak przyszłości.

Porażka z Nawrockim zaskoczyła ich nie dlatego, że była „niemożliwa”. Zaskoczyła dlatego, że nie przewidzieli żadnego scenariusza poza zwycięstwem. I zamiast zmierzyć się z pytaniem „dlaczego przegraliśmy?”, wpadli w histerię. Najpierw – jak ujawniła Interia – Donald Tusk miał naciskać na marszałka Hołownię, by ten zablokował objęcie urzędu przez nowego prezydenta. De facto zamach stanu: „uśmiechnięty”, wsparty dywizją autorytetów prawniczych i gadających głów w mediach, ale jednak zamach. Gdy Hołownia – na szczęście – odmówił, w zanadrzu pojawił się nowy pomysł, czysto PR-owy: rekonstrukcja rządu. Kolejna zagrywka taktyczna w miejsce strategii. Jakby przesuwanie tych samych figur na tej samej planszy mogło nagle zmienić wynik gry.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję