W pierwszą wakacyjną środę, 27 czerwca, w kościele pw. Świętej Rodziny w Lublinie rozpoczął się 22. Międzynarodowy Festiwal Organowy Lublin – Czuby 2018
Tegoroczna edycja festiwalu, odbywającego się od ponad dwóch dekad w miejscu sprawowania Mszy św. przez św. Jana Pawła II w 1987 r., poświęcona jest dwóm ważnym rocznicom: 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości oraz 40. rocznicy wyboru kard. Karola Wojtyły na Stolicę Piotrową. Jak informuje Robert Grudzień, dyrektor festiwalu, podczas letnich koncertów nie zabraknie odniesień do tak ważnych dla naszej ojczyzny rocznic. „Jestem synem Narodu, który przetrwał najstraszliwsze doświadczenia dziejów, który wielokrotnie sąsiedzi skazywali na śmierć, a on pozostał przy życiu i pozostał sobą. Zachował własną tożsamość i zachował pośród rozbiorów i okupacji własną suwerenność jako Naród, nie w oparciu o jakiekolwiek inne środki fizycznej potęgi, ale tylko w oparciu o własną kulturę, która okazała się w tym wypadku potęgą większą od tamtych potęg” – te słowa Jana Pawła II, wypowiedziane 2 czerwca 1980 r. w UNESCO przypominają, że to kultura i wiara pozwoliły przetrwać Polakom lata niewoli i w 1918 r. odrodzić się w niepodległym kraju. „Program festiwalu został zbudowany w taki sposób, aby przypomnieć i ukazać dorobek kulturalny, zwłaszcza w takim zakresie, który w czasie rozbiorów podtrzymał tożsamość narodową Polaków”, informują organizatorzy.
Melomanów ucieszy duża różnorodność programu, od muzyki instrumentalnej i organowej przez chóralną i wokalną, aż po recytacje strof wielkich poetów. Wśród gości, jak co roku, pojawią się artyści z Polski i zza granicy. W kolejnych koncertach zaprezentują się: Georgij Agratina i Robert Grudzień (11 lipca), Andrzej Sochocki z zespołem (18 lipca), Katarzyna Ćwiek, Robert Mojsa i Agnieszka Schulc-Brzyska (25 lipca), Piotr Sadowski i Aleksandra Sadowska (1 sierpnia), Chór Ziemi Włodawskiej „Vlodaviensis” (8 sierpnia), soliści Opery Lwowskiej, Andryi Nakonechnyj i Nadiya Velychko (15 sierpnia), Jerzy Zelnik i Kamil Wrona (22 sierpnia), Alicja Węgorzewska (27 sierpnia). Dopełnieniem wakacyjnych spotkań muzycznych będą koncerty: 26 września Archidiecezjalny Chór Chłopięco-Męski „Pueri Cantores Lublinenses” zaprezentuje program pt. „Do was, młodych, należy przyszłość”, a 16 października soliści, chór i orkiestra Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej im. Karola Lipińskiego w Lublinie wystąpią w koncercie pt. „Jan Paweł II w Lublinie. W 100-lecie Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego”. Dzięki wsparciu darczyńców wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny (początek o godz. 19.00). Szczegółowy program koncertów organizowanych przez parafię pw. Świętej Rodziny w Lublinie jest dostępny na stronie internetowej www.rodzina.lublin.pl .
W przeddzień Zesłania Ducha Świętego w dniu 8 czerwca br. pod murami Jasnej Góry zebrali się uczestnicy trzeciej edycji „RUAH” Festiwal. Na specjalnie wybudowanej scenie wystąpili zaproszeni festiwalowi goście. Jako pierwsi zaprezentowali się „Tancerze Lednicy”. Jest to grupa taneczna, która powstała 5 lat temu z inicjatywy s. Eweliny Marii Dudzik CR a teraz poprowadzona przez s. Marię Patrycję Halusiak CR, zagarnęła swoją energią, pomysłową choreografią, spontanicznością i sceniczną odwagą spore grono uczestników spotkania. W takt rytmicznej muzyki tańczyli i młodzi i starzy, dzieci, kobiety i mężczyźni. Wród nich łopotał na lekkim wietrze habit o. Tomasza Chmielewskiego. Ale nim o . Tomasz zaangażował się w pląsy, to ze sceny powitał uczestników modlitewnego eventu, odmówił pacierz i wprowadził całe spotkanie na ścieżki Świętego Ducha.
Po „Tancerzach Lednicy” rozgrzaną tańcami wspólnotę uspokoił występ Adama Bubika, który jest polsko-czeskim muzykiem i piosenkarzem chrześcijańskim z Zaolzia. Jego piosenki chwytliwe, energiczne, z głębokim przekazem w treści bardzo spodobały się publiczności.
Przyjechaliśmy dla Pier Giorgia. Ciemne Typy z Polski, a więc ci, którzy idą jego śladami – mówi ks. Krzysztof Nowrot, duszpasterz akademicki z Katowic i koordynator polskiego Towarzystwa Ciemnych Typów. Nazwa tej grupy modlitewnej nawiązuje do nieformalnej organizacji założonej przez samego Frassatiego. Wśród pielgrzymów obecnych na kanonizacji św. Piotra Jerzego Frassatiego i św. Karola Acutisa byli młodzi Polacy, którym „Ciemny Typ” z Turynu od lat wskazuje drogę do Boga.
„Ciemne Typy” z Polski to głównie młodzież z archidiecezji katowickiej, licealiści, studenci oraz ich rodzice, także z innych części Polski. Jak podkreślał ks. Krzysztof Nowrot, niedzielna uroczystość była doświadczeniem wielopokoleniowym. „To wielkie przeżycie, miałem takie wrażenie patrząc na Wandę Gawrońską, siostrzenicę Frassatiego, która w pewnym momencie szła do ołtarza w procesji, że to któreś pokolenie, które za nim idzie” – zauważył w rozmowie z Radiem Watykańskim-Vatican News. Duszpasterz dodał, że popularność Frassatiego nie słabnie i wyraził nadzieję, że podobnie będzie w przyszłości z postacią św. Karola Acutisa.
Pod hasłem „Opera Łódź Opener” odbyła się dwudniowa inauguracja nowego sezonu artystycznego Teatru Wielkiego w Łodzi.
W sobotni wieczór zatytułowany „Włoska gala operowa” zabrzmiały najsłynniejsze arie operowe z półwyspu Apenińskiego, w wykonanu solistów teatru. Z kolei niedzielny rodzinny piknik przed teatrem wypełniły warsztaty plastyczne, „Opera na poduchach”, zabawy z kołem fortuny, teatralne przebieranki i koncerty dziecięcych chórów oraz pokazy taneczne uczniów szkoły baletowej. Koncert „Łódź Opera Opener”, czyli spotkanie z największymi arcydziełami opery włoskiej i słynnymi pieśniami neapolitańskimi otworzył nowy sezon artystyczny Teatru Wielkiego. Było to spotkanie z arcydziełami opery włoskiej oraz słynnymi pieśniami neapolitańskimi. Zabrzmiały m.in. uwertura do „Wilhelma Tella” i cavatina Figara Rossiniego, arie i chóry Verdiego („La donna è mobile”, Chór Niewolników, Marsz triumfalny), fragmenty z oper Pucciniego („Cyganeria”, „Tosca”, „Turandot”) z finałową arią „Nessun dorma”. Drugą część koncertu stanowiły popularne włoskie pieśni – „Chitarra Romana”, „Torna a Surriento”, „O sole mio”. Wykonali je znakomici soliści: Adam Sobierajski, Małgorzata Trojanowska, Patrycja Krzeszowska-Kubit, Agnieszka Makówka, Hanna Okońska, Arek Anyszka, Dominik Sutowicz oraz Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi. Koncertem zadyrygowali Rafał Janiak i Marcin Mirowski.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.