Reklama

Kościół

Św. Jan Paweł II odpowiada

Papież a sprawa pedofilii

Jan Paweł II był pierwszym papieżem, który wprowadził przepisy prawne zwiększające realnie ochronę dzieci i młodzieży przed wykorzystywaniem seksualnym przez duchownych.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Fakty przemawiają na korzyść papieża, jednak zupełnie ignorują je ci, którzy w mediach mainstreamowych i na portalach społecznościowych szkalują Jana Pawła II, zarzucają mu bierność, a nawet brak empatii wobec krzywdy najsłabszych.

Kiedy na początku lat 90. ubiegłego wieku w USA ujawnione zostały liczne przypadki wykorzystywania seksualnego dzieci przez duchownych, wstrząśnięty skalą tego zjawiska papież napisał 11 czerwca 1993 r. list do biskupów amerykańskich. Zwrócił uwagę na wielokrotnie użyte ewangeliczne słowo „biada” w odniesieniu do przypadków zgorszenia najmłodszych. Papież zacytował słowa Jezusa Chrystusa, wypowiedziane wobec gorszycieli: „Kto by się stał powodem grzechu dla jednego z tych małych, którzy wierzą we Mnie, temu byłoby lepiej kamień młyński zawiesić u szyi i utopić go w głębi morza” (Mt 18, 6).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jan Paweł II stwierdził w liście, że „grzech zgorszenia popełniony wobec niewinnych” przez „niektóre sługi ołtarza” musi „naprawdę boleć Serce Jezusa”. Papież nie ukrywał bolesnego problemu pedofilii w Kościele katolickim. Zdawał sobie sprawę, że przypadki, których dopuściła się część kapłanów, obniżają wiarygodność całego Kościoła. Kiedy latem 1993 r. przyjechał do Denver w USA na Światowe Dni Młodzieży, obiecał, że zajmie się dogłębnie problemem wykorzystywania seksualnego dzieci przez duchownych oraz karaniem pedofilii. W tym celu wydał dwa dokumenty dla Kościoła w krajach, w których tych przypadków ujawniono najwięcej. W 1994 r. ukazał się indult dla Kościoła w Stanach Zjednoczonych, a w 1996 r. – dla Irlandii. 26 czerwca 1999 r., podczas spotkania z biskupami irlandzkimi, papież mówił o „diabelskiej naturze” czynów pedofilskich. Indulty dawały biskupom w obu krajach możliwość interweniowania tam, gdzie unikano procesów wobec sprawców, i stosowania kary adekwatnej do popełnionych czynów, włącznie z wykluczeniem ze stanu kapłańskiego.

Wprowadzanie tych przepisów, zwłaszcza w USA, szło jednak opieszale, dlatego papież, mimo że był już schorowany, wezwał 23 kwietnia 2002 r. biskupów Episkopatu Stanów Zjednoczonych do Watykanu i zażądał oczyszczenia Kościoła z tej „wstrząsającej zbrodni” oraz zaapelował kolejny raz o skuteczną ochronę nieletnich. Jan Paweł II z całą mocą podkreślił, że dla duchownych wykorzystujących seksualnie małoletnich nie ma miejsca w stanie kapłańskim ani zakonnym.

Niezwykle istotna w omawianej kwestii była zmiana prawodawstwa w skali całego Kościoła. 30 kwietnia 2001 r. wydane zostało motu proprio Sacramentorum sanctitatis tutela, stanowiące, że informacje o nadużyciach, które docierają do diecezji, mają być kierowane do watykańskiej Kongregacji Nauki Wiary. W gestii tej dykasterii znalazło się też nakładanie sankcji karnych na duchownych dopuszczających się pedofilii. Była to decyzja przełomowa, ponieważ Kongregacja, pod przewodnictwem kard. Josepha Ratzingera, bardzo energicznie zajęła się badaniem przypadków pedofilii wśród księży i karaniem sprawców.

W tym samym roku wydała ona normy wykonawcze (De delictis gravioribus) do listu Jana Pawła II. Pod karą ekskomuniki zobowiązywała każdego biskupa do informowania Kongregacji Nauki Wiary o każdym przypadku pedofilii w diecezji. Ponadto wydłużała okres przedawnienia z 10 do 20 lat, a w wyjątkowo trudnych przypadkach w ogóle znosiła przedawnienie.

Rok później Stolica Apostolska zatwierdziła wypracowane przez biskupów Stanów Zjednoczonych konieczne normy postępowania diecezji w sprawie zarzutów seksualnego wykorzystywania małoletnich przez księży. Rozszerzono je na cały Kościół katolicki. Mówiły one wyraźnie, że jeśli potwierdzi się choćby „pojedynczy akt seksualnego wykorzystania przez księdza lub diakona”, osoba ta „zostanie na stałe zwolniona z posługi kościelnej, nie wyłączając wykluczenia ze stanu duchownego”. Diecezje zostały zobowiązane do respektowania prawa cywilnego w tej materii i do współpracy z władzami cywilnymi w toku postępowania procesowego. Sukcesywnie prawo to było udoskonalane przez następców Jana Pawła II – Benedykta XVI i papieża Franciszka.

2020-12-16 08:57

Oceń: +4 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Dziwisz o pedofilii w Kościele: czynić wszystko, by takie przypadki się nie powtórzyły (dokumentacja)

[ TEMATY ]

kardynał

kard. Stanisław Dziwisz

pedofilia

Małgorzata Cichoń

Międzynarodowa konferencja nt.„Jak rozumieć i odpowiedzieć na wykorzystanie seksualne małoletnich w Kościele” rozpoczęła się na Akademii Ignatianum w Krakowie. Poprzedziła ją Msza, w czasie której kard. Stanisław Dziwisz powiedział, że temu złu należy stawić czoło „w sposób jasny i bez wahań”.

„Oczyszczenie nie jest proste ani bezbolesne. Nie wolno nam jednak porównywać bólu oczyszczenia z bólem krzywdy, jakiej ze strony niektórych kapłanów i zakonników doznało wielu młodych” – podkreślił metropolita krakowski.
CZYTAJ DALEJ

Jubileusze u sióstr marianek

2025-08-18 17:42

mat. pras

Swoje jubileusze ślubów zakonnych świętowały siostry ze Zgromadzenia Sióstr Maryi Niepokalanej. Wśród złotych jubilatek były: s. Agnieszka, s. Urszula, s. Maksymiliana i s. Beata, a swój srebrny jubileusz miały: s. Agnieszka, s. Dagmara i s. Teresa

Uroczyste świętowanie odbyło się 15 sierpnia br. Mszy św. przewodniczył ks. Arkadiusz Krzeszowiec, kapelan sióstr, który w homilii podkreślił: - Dziś niebo jest szczególnie blisko. Wraz z całym Kościołem świętujemy Wniebowzięcie Najświętszej Maryi Panny - dzień, w którym Matka Jezusa, z duszą i ciałem, została wzięta do chwały nieba. I w tej samej chwili radujemy się patrząc na Was, Siostry Jubilatki które od 25 i 50 lat idziecie drogą wiernego powołania.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Filoteos zakłada okulary

2025-08-19 11:18

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

Adobe Stock

Był rok 1873, kiedy metropolita Konstantynopola Filoteos Bryennios otoczył się księgami biblioteki Hospicjum św. Krzyża. Pogrążony w lekturze, natrafił na manuskrypt pochodzący z XI stulecia. Hierarcha zanurzył się lekturze… Już w pierwszych zdaniach wyczytał: „Dwie są drogi, jedna droga życia, a druga śmierci – i wielka jest różnica między nimi. Oto droga życia: Przede wszystkim będziesz miłował Boga, który cię stworzył, następnie zaś bliźniego twego jak siebie samego, a czego nie chcesz, by ktoś ci robił, tego wszystkiego i ty także nie rób drugiemu”.

Odkryty przez Filoteosa apokryf, któremu nadano tytuł Nauka Dwunastu Apostołów, jest bardzo wczesny. Badacze datują go na koniec pierwszego stulecia, a jako miejsce jego powstania wskazują Syrię. Przytoczony powyżej fragment mógłby stać się doskonałym komentarzem do słów Jezusa, zanotowanych przez Łukasza w tym samym mniej więcej czasie: „Przyjdą ze wschodu i zachodu, z północy i południa, i siądą za stołem w królestwie Bożym. Tak oto są ostatni, którzy będą pierwszymi, i są pierwsi, którzy będą ostatnimi” (Łk 13,29-30). Jeśli sprawiedliwi przyjdą do królestwa Bożego, to kroczyć tam będą drogą życia – musiał myśleć Filoteos – a na niej drogowskazem jest przykazanie miłości Boga i bliźniego. Wskazanie na cztery strony świata dzisiejszemu czytelnikowi Ewangelii wydaje się zupełnie zrozumiałe, jednak pierwszych słuchaczy Nauczyciela z Nazaretu słowa te musiały szokować. Przecież królestwo Boże przeznaczone jest tylko dla wybranych, dla należących do narodu Boga, dla Żydów, którzy odziedziczyli obietnice dane Abrahamowi! Mówiąc o czterech stronach świata, Jezus włącza w zbawcze oddziaływanie Boga także pogan. To właśnie oni, choć przez wyznawców judaizmu uznani byli za ostatnich, staną się pierwszymi!…
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję