Reklama

Aspekty

Przyjdź na wykład

Wykład w cenie kawy? To się dzieje naprawdę! Rusza drugi sezon Teologii w Mieście.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To jedyna taka propozycja w naszej diecezji. Poprzedni sezon zgromadził 150 osób, od studentów aż po emerytów. Połączyło ich zainteresowanie teologią i poszukiwanie odpowiedzi na pytania dotyczące wiary. W drugim sezonie pojawią się zupełnie nowe tematy. Co z Kościołem po pandemii? Skąd przemoc w Biblii? Sakramenty dla rozwiedzionych? Czym była jedność dla pierwszych chrześcijan? To tylko część zagadnień, które zostaną poruszone na spotkaniach.

– Podobnie jak w pierwszym sezonie mamy do zaproponowania 10 spotkań, na każdym z nich po 2 wykłady – mówi ks. Piotr Bartoszek, dyrektor Instytutu Filozoficzno-Teologicznego im. św. Edyty Stein. – Rozpoczynamy 4 grudnia, a zakończymy 2 kwietnia w przyszłym roku.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Warte wysłuchania

Reklama

Dla kogo jest Teologia w Mieście? Zaproszeni są wszyscy, bez względu na wiek i wykształcenie. Swoje miejsce mogą znaleźć tu i osoby aktywnie zaangażowane w ruchy i wspólnoty kościelne, jak i te, które poszukują, a nawet ludzie niewierzący. – Chcemy, żeby było to pole do refleksji i wymiany doświadczeń, ale przede wszystkim do pogłębienia własnego rozumienia prawd wiary i Pisma Świętego, również bieżących zagadnień z życia Kościoła. Nie zabraknie próby diagnozy tego, co dzieje się w Kościele dzisiaj, jak wygląda sytuacja po pandemii, co z młodzieżą itd. Prelegentów mamy bardzo ciekawych, część z naszej diecezji, część spoza. Każdy z dwudziestu wykładów jest wart wysłuchania. Będzie można dyskutować z wykładowcami i pozostałymi uczestnikami, więc wydaje mi się, że to atrakcyjna propozycja – mówi ks. Bartoszek. – Myślę, że nawet na spotkaniach formacyjnych różnych grup i wspólnot nie zawsze jest szansa na poruszenie takich tematów, jakie my tu proponujemy, a już zwłaszcza w tym gronie prelegentów, więc również dla ludzi będących blisko Kościoła udział w tych wykładach będzie ubogacający.

Z bliska i z daleka

Spotkania odbywać się będą w Zielonej Górze w IFT oraz w Gorzowie w Instytucie bp. Wilhelma Pluty, można więc wybrać sobie miejsce bliżej swojego domu. Dwa z dziesięciu spotkań odbędą się w formie on-line. – Dzięki temu mogliśmy zaprosić wykładowców z dalszych stron, czyli o. Łukasza Popkę z Jerozolimy oraz prof. Józefa Cezarego Kałużnego z Krakowa. To będzie też okazja, by połączyć słuchaczy z Gorzowa i Zielonej Góry na wspólnym spotkaniu – wyjaśnia ks. Piotr. – Poza tym jesteśmy przygotowani na ewentualny powrót pandemii. Dzięki temu nie będziemy musieli zawieszać spotkań, tak jak musieliśmy to zrobić w pierwszym sezonie.

Koszt udziału w drugim sezonie Teologii w Mieście to 150 zł. – Wychodzi 7,50 zł za wykład, czyli tyle mniej więcej, ile kosztuje kawa na stacji benzynowej. A u nas każdy i tak dostanie kawę w przerwie. Zapisać trzeba się na cały sezon, choć oczywiście nie ma obowiązku uczestniczenia we wszystkich wykładach. Każdy może wybierać sobie te, które go interesują. Choć oczywiście zachęcam do wzięcia udziału we wszystkich, bo naprawdę warto – mówi ks. Bartoszek. – Staraliśmy się tak zaplanować spotkania, żeby były przerwy między sobotami i żeby omijać czas ferii świątecznych czy szkolnych.

Zapisywać można się e-mailowo (sekretariat@ift.zgora.pl) oraz na pierwszych spotkaniach. Formularze oraz program spotkań dla Gorzowa i Zielonej Góry dostępne są na stronie ift.zgora.pl . Spotkania odbywać się będą w wybrane soboty w godz. 9.30-12.50.

2021-11-30 08:36

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Ruszył III sezon Teologii w Mieście

[ TEMATY ]

Zielona Góra

Teologia w Mieście

Instytut Filozoficzno‑Teologiczny im. Edyty Stein

Pierwsze wykłady wygłosiła dr hab. Elżbieta Kotkowska

19 listopada w Instytucie Filozoficzno-Teologicznym im. Edyty Stein w Zielonej Górze rozpoczął się trzeci sezon Teologii w Mieście.

Wykłady wygłosiła dr hab. Elżbieta Kotkowska. Jakie tematy dziś poruszono? "Od rodziny do monastyru - życie na sposób Pana na przełomie III i IV wieku" oraz "Wizerunki na tak zwanych płótnach pogrzebowych Jezusa jako swoiste dowody materialne zmartwychwstania".
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Franciszek: droga Jezusa nas kosztuje w świecie, który wszystko kalkuluje

2025-04-19 00:12

PAP

„Droga Krzyżowa jest modlitwą tych, którzy są w drodze. Przecina nasze zwykłe ścieżki, abyśmy przeszli ze znużenia ku radości” - stwierdził papież Franciszek podczas Drogi Krzyżowej w Wielki Piątek w rzymskim Koloseum. Wzięło w niej udział ok. 18 tys. ludzi. Przewodniczył jej, w zastępstwie Ojca Świętego, wikariusz generalny diecezji rzymskiej, kard. Baldo Reina. Papieskie rozważania dotyczyły m.in. wolność, egoizmu, odpowiedzialności, wiary, hipokryzji, upokorzenia.

„Droga oferowana każdemu człowiekowi - podróż do wewnątrz, rachunek sumienia, zatrzymanie się na cierpieniach Chrystusa w drodze na Kalwarię” - podkreślił Franciszek i wskazał, że Droga Krzyżowa jest rzeczywiście zejściem Jezusa „ku temu światu, który Bóg kocha” (Stacja II). Jest także „odpowiedzią, przyjęciem odpowiedzialności” przez Chrystusa. On, „przybity do krzyża”, wstawia się, stawiając się „między skłóconymi stronami” (stacja XI) i prowadzi je do Boga, ponieważ Jego „krzyż burzy mury, anuluje długi, unieważnia wyroki, ustanawia pojednanie”. Jezus, „prawdziwy Jubileusz”, odarty z szat i objawiony nawet „tym, którzy patrzą, jak umiera”, patrzy na nich „jak na umiłowanych powierzonych przez Ojca”, ukazując swoje pragnienie zbawienia „nas wszystkich, każdego z osobna” (Stacja X)
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję