Reklama

W wolnej chwili

Odrzuć niepokoje

Żyjemy w trudnych czasach. Wielu z nas z lękiem patrzy w przyszłość, zmagamy się ze stresem i niepewnością. Co możemy zrobić, aby temu zapobiec?

Niedziela Ogólnopolska 8/2022, str. 72

Adobe.Stock

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Do tego, aby się za bardzo nie martwić i nie lękać, zachęca sam Jezus. Człowiek wierzący powinien wiedzieć, że bez woli Bożej nawet włos z głowy mu nie spadnie. Tym bardziej powinny o tym wiedzieć osoby starsze, samotne, schorowane, zmagające się z problemami finansowymi – że każda negatywna myśl, każda zła emocja, która wprowadza w nasze życie niepokój czy lęk, jest naszym wrogiem. Zatem zamiast tkwić w negatywnych myślach, szukajmy tego, co pomoże nam odzyskać równowagę emocjonalną. Przede wszystkim nie wchodźmy w dialog z tymi myślami, które wywołują w nas złe emocje. Dlaczego? Bo nie wiemy, kto jest w nas ich inspiratorem.

Święty Ignacy Loyola radzi, aby dobre myśli zostawiać, a te złe odrzucać: „Powinniśmy bardzo zwracać uwagę na przebieg myśli. Jeżeli ich początek, środek i koniec jest całkowicie dobry, zmierzający do tego, co jest w pełni dobre, jest to znak dobrego anioła. Ale jeśli przebieg myśli, które nam poddaje, prowadzi ostatecznie do jakiejś rzeczy złej lub rozpraszającej nas, albo mniej dobrej niż ta, którą przedtem dusza zamierzała, albo jeśli osłabia, niepokoi i zakłóca, odbierając jej pokój, ciszę i odpocznienie, które przedtem miała, to jest wyraźny znak, że myśl ta pochodzi od złego ducha, nieprzyjaciela naszego postępu i zbawienia wiecznego” (Ćwiczenia duchowne, n. 33).

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Osobom zmagającym się z lękiem lub stresem polecam naturalne kuracje. Przede wszystkim – trzeba się odrobaczyć, gdyż obecność pasożytów objawia się zmęczeniem, nerwowością, obniżonym nastrojem. Weźmy to zalecenie na poważnie.

Kuracje ziołowe

Pomagają, choć nie nadają się do leczenia silnych stanów lękowych czy uporczywej bezsenności. Ale pomogą osobom łatwo się denerwującym, spiętym, mającym kłopoty z zasypianiem i stresem. Można je stosować bez obaw, że uzależnią czy utrudnią pracę. Kuracja zwykle trwa od 4 do 6 tygodni. Zioła działają łagodnie, ale skutecznie – pod warunkiem, że zażywa się je regularnie. Uspokajające działanie ma wiele roślin, np. dziurawiec, lawenda, werbena, kozłek lekarski czy chmiel.

Mieszanka ziołowa

Mieszamy w równych ilościach ziele dziurawca, ruty i owoc głogu. Jedną łyżkę mieszanki zalewamy szklanką wrzącej wody; odstawiamy na 15 min do naciągnięcia. Pijemy 3 razy dziennie przed posiłkiem przez 3 miesiące. Do tego przyjmujemy magnez i witaminę B6.

Nalewka z dziurawca

W tym celu 150 g suszonego dziurawca zalewamy 0,5 l 70-procentowej wódki. Odstawiamy na 3 tygodnie w nasłonecznione miejsce, najlepiej w słoju, po czym przefiltrowujemy i zlewamy do czystej butelki. Trzymamy w ciemnym miejscu. Zażywamy 10-15 kropli na łyżkę stołową wody trzy razy dziennie. Nalewkę stosuje się przy schorzeniach nerwowych, stanach lękowych, depresyjnych, zapaleniach nerwów, nerwicach i bezsenności, zaburzeniach mowy, a także przy migrenie. Można też nacierać nią całe plecy lub w okolicy lędźwiowej w czasie napadów bólu.

Herbatka na dobry sen

1 łyżeczkę rozdrobnionego korzenia kozłka lekarskiego zaparzamy 10 min w 150 ml wrzątku, przecedzamy, słodzimy miodem. Pijemy na godzinę przed snem.

Na poprawę nastroju

Pomocny może się okazać pyłek pszczeli. Profilaktycznie wystarczy jedna łyżka dziennie. Wieczorem zalewamy pyłek przegotowaną, wystudzoną wodą i rano pijemy. Do smaku możemy dodać parę kropli cytryny i łyżeczkę miodu. ?

2022-02-15 13:07

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Hubert - prawda i legendy

Niedziela toruńska 44/2003

[ TEMATY ]

św. Hubert

en.wikipedia.org

Ponad 1200 lat dzieli nas od czasów, w których żył i działał św. Hubert. Właśnie ta różnica dwunastu wieków sprawiła, że na to, co o nim wiemy, składają się: prawda, legendy i mity. Prawdopodobnie urodził się w 655 r. w znanej i znakomitej rodzinie, na obszarze dzisiejszych Niderlandów. W wieku około 18 lat został oddany na dwór króla Frankonii, a tam poślubił córkę Pepina z Heristal, z którą miał przynajmniej jednego syna. Przez kilka lat pełnił życie pełne przygód jako rycerz. Później został kapłanem i uczniem św. Laparda, a po jego śmierci, ok. 708 r. objął po nim półpogańską diecezję Maastricht. Miał ogromne zasługi w nawracaniu na wiarę chrześcijańską swoich ziomków, którzy dotychczas czcili bożków germańskich. Zmarł w Liege około 727 r., gdzie pochowano go w tamtejszej katedrze. W 825 r. część jego relikwii przeniesiono do Andage, które od tej chwili otrzymało nazwę Saint Hubert. Kult św. Huberta bardzo szybko szerzył się w Europie. Jako patron myśliwych odbierał cześć od XI w., co szczególnie może dziwić, gdyż w najstarszych pismach brak informacji na temat jego działalności na niwie łowieckiej. W XIV w. kult św. Huberta połączono z elementami kultu św. Eustachego. Św. Eustachy żył na przełomie I i II w. Z tego okresu pochodzi słynna legenda o jeleniu. Św. Eustachy jeszcze jako Placydus był naczelnikiem wojskowym cesarza Trajana i oddawał cześć bożkom rzymskim. W czasie jednego z polowań ujrzał jelenia z krzyżem pośrodku poroża. Jeleń nakazał Placydusowi ochrzcić się i przyjąć imię Eustachy. Kult św. Eustachego popularny był zwłaszcza w Kościele wschodnim. Apokryfy o św. Hubercie przeniosły motyw jelenia na grunt chrześcijaństwa zachodniego, umieszczając je w realiach VII w. Mówi się, że gdy żona Huberta wyjechała do swojej umierającej matki, jej osamotniony mąż zaczął hulaszcze życie, a nade wszystko pokochał polowania, które zmieniły się w rzezie zwierzyny prowadzone bez umiaru. W trakcie jednego z takich polowań Hubert ujrzał wynurzającego się z kniei wspaniałego jelenia z krzyżem, jaśniejącym niezwykłym blaskiem pomiędzy pięknymi rozłożystymi rogami. Jednocześnie usłyszał nieziemski głos: „Hubercie! Dlaczego niepokoisz biedne zwierzęta i zapominasz o zbawieniu duszy?”. Wydarzenie to spowodowało wewnętrzną przemianę Huberta, który od tego momentu zmienił swoje życie. Kanonizowany po śmierci, został patronem myśliwych, a dzień jego śmierci i przeniesienia jego relikwii do klasztoru w Andagium - 3 listopada jest świętem myśliwych. Kolejne wątki kultu Świętego dodali pewnie sami myśliwi, którzy mają niezwykłą wyobraźnię. Ze względu na swoje życie, związane z radykalnym, gwałtownym nawróceniem, jest św. Hubert dzisiaj niezwykle popularny. Dynamizm jego życia i nawrócenia może utwierdzać w przekonaniu, że każdy z nas ma szansę zmienić swoje życie na lepsze, a dla każdego chrześcijanina głos z nieba: „Hubercie! Odmień swoje życie...” - jest wezwaniem do stawania się lepszym, bardziej doskonałym, świętym.
CZYTAJ DALEJ

Marcin od miłości

Dziś chcemy przybliżyć postać św. Marcina de Porres.

Syn Mulatki Anny Valasques i nieznanego ojca, urodzony w Limie 9 grudnia 1569 r. – tyle mówi zapis w księdze chrztu.
CZYTAJ DALEJ

Łódź: „Requiem” Mozarta na zakończenie Festiwalu „Słowo i Muzyka u Jezuitów”

2025-11-04 14:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marek Kamiński

XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Słowo i Muzyka u Jezuitów” im. prof. Teresy Żylis – Gara.

XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Słowo i Muzyka u Jezuitów” im. prof. Teresy Żylis – Gara.

Pod patronatem honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Karola Nawrockiego w sanktuarium Najświętszego Imienia Jezus koncert solistów, chóru i orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi zakończył XVI Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Słowo i Muzyka u Jezuitów” im. prof. Teresy Żylis – Gara.

- Podczas spotkania i rozmowy z o. Józefem Łągwą ustaliliśmy, że wystąpimy na zakończenie festiwalu. Bardzo się cieszymy, że jeżeli chodzi o dzieła sakralne, możemy prezentować je w przestrzeni kościołów w Łodzi poza Teatrem Wielkim – powiedział prof. Marcin Nałęcz – Niesiołowski dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi. W świątyni wypełnionej do ostatniego miejsca mogliśmy usłyszeć jedno z najwspanialszych dzieł w historii muzyki sakralnej „Requiem d-moll” Wolfganga Amadeusza Mozarta.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję