Reklama

Kultura

Posłuchajmy na poważnie

Mozartowskie uwertury grane na instrumentach dawnych, gitarowa wirtuozeria oraz niezwykłe frazy Karola Szymanowskiego pod palcami Krystiana Zimermana – te, jeszcze gorące, płyty rozgrzeją nas jesienią.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Reklama

Kiedy granie muzyki dawnej i tej bliższej naszym czasom na instrumentach dawnych w myśl reguł panujących przed wiekami było czymś ekscentrycznym, w Warszawie (w 1957 r.) powstał zespół instrumentów dawnych Musicae Antiquae Collegium Varsoviense. Dzisiaj to filar Warszawskiej Opery Kameralnej, orkiestra, która bierze udział w wystawieniach zarówno dzieł kompozytorów baroku, jak i oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, w tym również w ramach koronnego cyklu tej instytucji – Festiwalu Mozartowskiego. Stąd rzeczą naturalną jest rejestracja najsłynniejszych Mozartowskich uwertur pod dyrekcją znakomitego skrzypka Radosława Kamieniarza. Co tu ukrywać, uwertury, zarówno ikoniczne, jak i te do oper: Idomeneusz, król Krety, Czarodziejski flet, Wesele Figara, Don Giovanni, Tak czynią wszystkie i Łaskawość Tytusa, a także te mniej znane, do oper m.in.: Apollo i Hiacynt, Udana naiwność, Rzekoma ogrodniczka czy do młodzieńczej Bastien i Bastienne, zabrzmiały tutaj w sposób najbliższy takiemu, jakiego słuchali ich współcześni Mozartowi. To niepowtarzalne brzmienie instrumentów dawnych, mniej krzykliwe od instrumentów współczesnych (jakby bardziej „pastelowe”), podobnie jak wielka wiedza tajemna muzyków studiujących praktyki wykonawcze z epoki – wszystko układa się jak puzzle i zwyczajnie cieszy nasze uszy. To płyta nie tylko z muzyką wpisaną w kanon kultury światowej, ale i na światowym poziomie, która może być ozdobą każdej kolekcji – nawet najbardziej wyrafinowanego melomana. Tym większa duma z faktu, że została nagrana nie w Holandii, Belgii, Anglii czy we Francji, a właśnie w Polsce. To kolejny dowód na to, że koncepcja oparcia Warszawskiej Opery Kameralnej na zespole tej klasy co MACV była iście mistrzowskim ruchem.

Albumem, który już został zauważony przez światową krytykę, jest najnowszy krążek Krystiana Zimermana, skupiony na dziełach Karola Szymanowskiego. Wydany pod szyldem słynnej wytwórni Deutsche Grammophon daje nam możliwość smakować tak wyrafinowane i pełne emocji frazy jak Maski op. 34, cztery mazurki op. 50, cztery preludia op. 1 oraz Wariacje na polski temat ludowy h-moll op. 10. Wiele nie będę ryzykować, jeśli napiszę, że ten album to pewniak do rozmaitych laurów, Zimerman bowiem pokazał całą głębię i polskość tych fraz, przy jednoczesnym zademonstrowaniu, jak nowatorskie było podejście Szymanowskiego, które wykraczało daleko poza granice pianistyki jego czasów. Cóż, II wojna światowa i – co tu ukrywać – muzyka wymagająca od słuchacza odrobiny obycia z klasycznymi frazami sprawiły, że Szymanowski nie bryluje na afiszach koncertowych sal. Ale trzeba tu przyznać, że za sprawą właśnie Zimermana i mistrza batuty sir Simona Rattle’a bądź chociażby londyńskiej inscenizacji Króla Rogera z Mariuszem Kwietniem w tytułowej roli (pod dyrekcją sir Antonia Pappano) Szymanowski zaczyna żyć w sposób należyty i zauważalny w krwiobiegu światowej muzyki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Odskocznią od muzyki stricte klasycznej jest natomiast wspaniały album Adama Palmy Second Life, który zarejestrował gitarowe frazy wraz ze znakomitą orkiestrą Amadeus prowadzoną przez Agnieszkę Duczmal.

„W 2020 r. moje życie zatrzymało się na 44 dni” – wspomina Palma, który tyle czasu spędził w śpiączce farmakologicznej złożony COVID-19. „Odbudowując zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne, przewartościowałem spojrzenie na świat i wszystko, co nas otacza. I choć był to najtrudniejszy czas w moim życiu, pozwolił mi jednak spojrzeć na siebie z perspektywy osoby, która – być może – już nigdy w życiu nie będzie w stanie wystąpić na scenie. (...) Moim marzeniem było nagrać płytę na gitarę akustyczną z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej. To marzenie właśnie się ziściło (...). Przekazuję w Państwa ręce bardzo osobistą opowieść muzyczną, która, tak jak całe moje życie, jest pełna niespodzianek i zaskakujących zwrotów akcji” – zdradza melomanom. A co dostajemy? Nie tylko chopinowskie, wspaniale zaaranżowane przez Krzesimira Dębskiego frazy, ale również Rotę, Stokrotkę czy Polkę Dziadek, a także autorskie frazy lidera przedsięwzięcia. Zarówno kompozycje, jak i wirtuozeria artysty każdą nutą potwierdzają przynależność Palmy do światowej elity gitarowej, a album już zdobywa wspaniałe recenzje zagranicznych magazynów. Reasumując – wspaniała płyta z popularnego nurtu chętnie określanego mianem muzycznego crossoveru.

2022-10-18 13:27

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Chrześcijańska nisza

Chrześcijańskie Granie 2019
Różni wykonawcy

Gdyby oceniać tylko po tej płycie, kondycja muzyki chrześcijańskiej jest dobra. Soudarion, Hiob, Magda Anioł, Iwona Pietrala czy „Dziwak”. Na płycie zgromadzono nowe, pewnie najciekawsze nagrania wykonawców nieco młodszej sceny chrześcijańskiej. Niestety, prawda o tej muzyce jest bardziej skomplikowana: rozwija się, ale powoli i tkwi w niszy, z której nieszybko się wydobędzie. Nieliczni jej słuchają, kupują płyty, od liczby koncertów głowy nie urywa. Także stąd biorą się bariery rozwoju. Na płycie zwracają uwagę trzy pierwsze utwory i ostatni: Ziemia trzęsie się zespołu Soudarion, W imię Twoje – Let Him Run, Stwardnienie rozsiane – Hioba i Niebieskie powietrze kapeli Sąsiedzi +. Ciekawa jest także piosenka Jak owca Gosi Orzechowskiej, której współautorem jest ks. Andrzej Daniewicz, lider zespołu La Pallotina.
CZYTAJ DALEJ

Obserwatorium Watykańskie uhonorowało ks. G. Lemaitre'a - teoretyka Wielkiego Wybuchu

2024-12-19 17:53

[ TEMATY ]

Lemaître

Obserwatorium Watykańskie

fizyk

wikipedia/domena publiczna

Millikan, Lemaître i Einstein po wykładzie Lemaître'a w California Institute of Technology w styczniu 1933 roku.

Millikan, Lemaître i Einstein po wykładzie Lemaître'a w California Institute of Technology w styczniu 1933 roku.

Dyrektor Obserwatorium Watykańskiego, ks. F. Guy Consolmagno S.J., w inspirującym wystąpieniu oddał cześć dziedzictwu ks. Georges'a Lemaître'a - kapłana, fizyka i twórcy teorii Wielkiego Wybuchu - w ramach cyklu „Wykładu Von Hügela” w St Edmund's College na Uniwersytecie w Cambridge. Wydarzenie było uhonorowaniem rewolucyjnego wkładu Lemaître'a w naukę i jego głębokiej wiary, która w wyjątkowy sposób łączyła naukę i religię. 100 lat temu belgijski ksiądz i fizyk ks. Georges Lemaître rozpoczął swoją karierę naukową w St Edmund's College. Wykład ks. Consolmagno nosił tytuł: „Dlaczego patrzymy w górę? Przemyślenia astronoma na temat wszechświata i powołania do jego odkrywania”.

Niezwykły umysł
CZYTAJ DALEJ

Blisko drugiego człowieka

2024-12-20 16:51

Ks. Wojciech Kania/Niedziela

W Tarnobrzegu przy świątecznym stole zjednoczyli się ludzie starsi, samotni, bezdomni, władze miasta i duchowni.

Spotkanie rozpoczęło się od przekazania Betlejemskiego Światła Pokoju Biskupowi Sandomierskiemu Krzysztofowi Nitkiewiczowi, panu Łukaszowi Nowakowi, prezydentowi miasta, przewodniczącemu rady miasta oraz zaproszonym gościom, którego dokonali harcerze.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję