Z Syrakuzami, jednym z ważniejszych miast Sycylii, jest związanych kilku świętych. Wśród nich najbardziej popularna jest Łucja, dziewica i męczennica, która żyła na przełomie III i IV wieku. Pochodziła z arystokratycznej rodziny. Dość wcześnie została obiecana pewnemu majętnemu młodzieńcowi. Gdy jej matka, Eutychia, poważnie zachorowała, dziewczyna udała się wraz z nią do grobu św. Agaty, by prosić męczennicę z Katanii o zdrowie. Wówczas ukazała się jej św. Agata. Po tym zdarzeniu Łucja postanowiła poświęcić się Chrystusowi. Zerwała zaręczyny, złożyła ślub czystości i sprzedała majątek, a pieniądze rozdała ubogim.
Narzeczony, urażony zerwaniem, miał donieść władzom pogańskim na Łucję. Były to czasy prześladowań chrześcijan, w których oskarżenie o bycie uczniem Chrystusa ściągało na daną osobę potworne kary. Łucję torturami starano się przymusić do wyrzeczenia się wiary. Wyłupano jej nawet oczy, mimo to nadal widziała, gdyż Bóg w cudowny sposób przywrócił jej to, co utraciła. Z tej racji uważana jest za patronkę w chorobach związanych z widzeniem.
Święta Łucja od czasu pontyfikatu św. Grzegorza Wielkiego jest wymieniana w Kanonie rzymskim. Współcześnie wierni często wypraszają za jej pośrednictwem umiejętność dostrzegania w bliźnich tego, co piękne, jako że uchodzi również za patronkę czystego i dobrego spojrzenia.
Ks. Romano Gambalunga, postulator procesu beatyfikacyjnego służebnicy Bożej siostry Łucji dos Santos, jednej z trzech uczestniczek objawień maryjnych w Fatimie z 1917 r. uważa, że ogłoszenie portugalskiej karmelitanki błogosławioną powinno nastąpić w stosunkowo krótkim czasie. Przyznał, że jest spokojny o zakończenie procesu beatyfikacyjnego portugalskiej zakonnicy.
Ks. Gambalunga odnotował, że proces wymaga intensywnych studiów w Watykanie, które będą stanowić “okazję do pogłębionej refleksji teologicznej i duchowej”. - Dla wielu osób siostra Łucja już jest świętą. Stała się nią nie poprzez swój udział w objawieniach, ale poprzez swoje doświadczenie duchowe w karmelu – powiedział postulator.
W materiale z bazyliki św. Antoniego Padewskiego w Stambule o. Michał Sabatura, franciszkanin, opowiada o życiu małej wspólnoty katolickiej w 16-milionowej metropolii. Pomimo że chrześcijanie stanowią znikomy procent ludności, żyją w relatywnie życzliwym współistnieniu z muzułmanami.
Fenomenem jest "wtorkowa kolejka" w kościele – wielu muzułmanów przychodzi prosić katolickiego kapłana o modlitwę i błogosławieństwo nad chorymi, co świadczy o wzajemnym szacunku. Wizyta Papieża Leona XIV jest dla nich wielką radością i umocnieniem, a także okazją do zaznaczenia chrześcijańskiej obecności w Turcji, w tym w kontekście 1700. rocznicy Soboru Nicejskiego.
Do przezwyciężania podziałów, otwierania się na dialog i budowania społeczeństwo pokoju i sprawiedliwości wezwał papież Libańczyków 2 grudnia podczas Mszy św. na Bejrut Waterfront w Bejrucie. W Eucharystii wzięło udział ok. 150 tys. wiernych. Była ona ostatnim punktem programu trzydniowej wizyty Leona XIV w Libanie.
Witając Ojca Świętego patriarcha Antiochii obrządku grecko- melchickiego, Youssef Absi zaznaczył, że wierni z „krainy pokoju” odpowiadają na jego wezwanie do pokoju i witają go jako Następcę Piotra, który przybywa, by umocnić chrześcijan Bliskiego Wschodu. Podkreślił znaczenie Katolickich Kościołów Wschodnich oraz zaangażowanie papieża w budowanie jedności i nadziei w regionie dotkniętym niepokojem. Zauważył, że spotkania Ojca Świętego z chorymi, osobami konsekrowanymi, młodzieżą, przesiedleńcami i poranionymi stanowią znak jego troski i miłości. Hierarcha wyraził przekonanie, że to spotkanie wnosi radość i pokój w serca wiernych, będące obietnicą Pana.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.