Reklama

Wiara

Elementarz biblijny

Mój Syn, w którym mam upodobanie

Niedziela Ogólnopolska 2/2023, str. 19

[ TEMATY ]

chrzest

Chrzest Pański

Rzeka Jordan/Grażyna Kołek

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Chrzest Jezusa w Jordanie jest nie tylko początkiem Jego misji i działalności publicznej. W tym wydarzeniu Bóg mówi coś bardzo ważnego o tym, jak – dzięki Jezusowi – zmieniają się relacje między Bogiem a człowiekiem. O tym wydarzeniu mówi się jako o teofanii, czyli objawieniu się Boga. Słyszymy głos Boga Ojca, widzimy znak Ducha Świętego w postaci gołębicy i patrzymy na Jezusa, umiłowanego Syna. Ewangelista Mateusz pisze: „A oto otworzyły się nad Nim niebiosa i ujrzał Ducha Bożego zstępującego jak gołębica i przychodzącego nad Niego. A oto głos z nieba mówił: Ten jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie”.

Otwarte niebiosa to w Piśmie Świętym znak objawienia Boga. W Ewangelii czytamy dosłownie, że niebiosa zostały otwarte Jezusowi. Bóg Ojciec dla Jezusa otwiera niebiosa, aby dać świadectwo przed ludźmi, że On jest posłanym na ziemię umiłowanym Synem Bożym. Mamy więc nie tylko świadectwo Jana Chrzciciela, który wskazuje ludziom Jezusa, Baranka Bożego, ale sam Bóg ogłasza ludziom zgromadzonym nad Jordanem, że Jezus wykona powierzoną Mu misję, że jest Jego umiłowanym Synem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Głos z nieba mówi o relacji między Bogiem a Jezusem: „Ten jest mój Syn umiłowany, w którym mam upodobanie”. Bóg patrzy na Jezusa z czułością i miłością. Co więcej, użyte przez Mateusza wyrażenie w trzeciej osobie: „Ten jest...”, sprawia, że słowo Boże jest skierowane nie tylko do Jezusa. Bóg tak mówi do wszystkich zgromadzonych wokół Jezusa, jak również do Kościoła wszystkich narodów i pokoleń. Naszą odpowiedzią na te słowa jest modlitwa Ojcze nasz..., której nauczył nas Jezus. Zwracamy się w niej do Boga tak jak Jezus – Ojcze.

To jest możliwe właśnie dzięki Jezusowi, który jest Synem Bożym, Mesjaszem i naszym Zbawicielem. Opisywane wydarzenie objawienia Boga po chrzcie Jezusa w Jordanie nawiązuje do zapowiedzi ze Starego Testamentu. Izajasz pisze o Słudze Jahwe, używając bardzo podobnych słów: „Wybrany mój, w którym mam upodobanie” (Iz 42, 1). Ma on odnowić Izraela i zanieść zbawienie aż na krańce ziemi.

Jezus zajął miejsce ludzi, stając w Jordanie i biorąc na siebie nasze grzechy. Patrząc na chrzest Jezusa przez pryzmat krzyża i zmartwychwstania, wiemy, że odkupił nas z grzechów, ze zła i śmierci. W życiu chrześcijanina wydarzeniem przemieniającym jest chrzest św. Właśnie dlatego, że Bóg Ojciec nas umiłował, w Jezusie mamy dostęp do życia Bożego. Przez chrzest, w którym przyzywa się Trójcę Świętą: Boga Ojca, Syna Bożego i Ducha Świętego, zostajemy wyzwoleni z grzechu i odrodzeni, włączeni we wspólnotę Kościoła i mamy udział w misji Jezusa. O każdym Bóg mówi: to jest mój syn umiłowany, to jest moja córka umiłowana.

2023-01-03 13:52

Oceń: +3 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Przyobleczeni w Chrystusa

Niedziela przemyska 2/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

felieton

Chrzest Pański

Bp. Stanisław Jamrozek

W pełni tajemnicę Wcielonego Słowa ukazał światu Chrzest Pański. Stał się też on momentem objawienia całej Trójcy Świętej. Duch Święty zstąpił wtedy pod postacią gołębicy, a Ojciec ogłosił, że Ten, który przyjmuje chrzest, jest Jego umiłowanym Synem. Jezus wstępuje do wody, aby zrealizować zapowiedzi prorockie dotyczące zapowiadanego Mesjasza: przez Niego będzie zawarte ostateczne i trwałe przymierze Boga z ludźmi, narody będą opromienione światłością z nieba, niewidomi przejrzą, człowiek doświadczy prawdziwej wolności. Będzie On mógł tego dokonać dzięki namaszczeniu Duchem Świętym i mocą, zaś Prawo przez Niego przyniesione, stanie się punktem odniesienia dla ludzkości. Całe stworzenie doświadczać będzie wielkiej łagodności i dobroci swego Pana i Króla (por. Iz 42,1-7). Nasz Zbawiciel przyjmuje dobrowolnie chrzest z rąk św. Jana po to, aby „wypełnić wszystko, co sprawiedliwe” (Mt 3,15). Poprzez to wydarzenie tajemnica poznania Trójjedynego Boga została przybliżona człowiekowi i całemu światu, a woda otrzymała moc uświęcania przez zstąpienie w jej nurty Chrystusa Pana.
CZYTAJ DALEJ

Watykan wydał nowy dekret. Chodzi o dyscyplinę intencji Mszy Świętych

2025-04-13 13:38

[ TEMATY ]

Watykan

dekret

dyscyplina intencji

Mszy Święte

BP KEP

Dykasteria ds. Duchowieństwa wydała dekret ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych. Dekret został zatwierdzony przez Ojca Świętego Franciszka, w dniu 13 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Palmową. Papież nakazał ogłoszenie dekretu i ustalił, że wchodzi on w życie w dniu 20 kwietnia 2025 roku, w Niedzielę Zmartwychwstania Pańskiego. Dekret podpisał kard. Lazzaro You Heung-sik, prefekt Dykasterii ds. Duchowieństwa.

Publikujemy robocze tłumaczenie fragmentu zawierającego przepisy zawarte w Dekrecie Dykasterii ds. Duchowieństwa ws. dyscypliny intencji Mszy Świętych. Oficjalne tłumaczenie całego dekretu zostanie wkrótce opublikowane w polskim wydaniu L’Osservatore Romano:
CZYTAJ DALEJ

Rewolucyjny dokument Watykanu? Pokazujemy prawdę

2025-04-14 16:13

[ TEMATY ]

Msza św.

Karol Porwich/Niedziela

W Niedzielę Palmową media obiegła wiadomość o rzekomo „rewolucyjnym dokumencie Watykanu”, biły po oczach „klikbajtowe” tytułu o tym, że papież czegoś zakazał, że postanowił, zdecydował, nakazał itd. A jak to jest naprawdę? Zobaczmy zatem!

W wielu miejscach przyjął się zwyczaj celebracji tzw. Mszy świętych zbiorowych, czyli takich, gdzie podczas jednej celebracji jeden kapłan sprawuje ją w kilku różnych intencjach przyjętych od ofiarodawców. Trzeba tu odróżnić ją od Mszy koncelebrowanej, gdy dwóch lub więcej kapłanów celebruje wspólnie, każdy w swojej indywidualnej intencji. Stolica Apostolska zleca, by w ramach prowincji (czyli metropolii) ustalić zasady dotyczące ewentualnej częstszej celebracji takich właśnie zbiorowych Mszy świętych. Zasady ustalone w roku 1991 na mocy dekretu Kongregacji ds. Duchowieństwa o intencjach mszalnych i mszach zbiorowych Mos iugiter przewidywały, że taka celebracja może odbywać się najwyżej dwa razy w tygodniu. Tymczasem biskupi mogą zdecydować, by można było takie zbiorowe Msze święte sprawować częściej, gdy brakuje kapłanów a liczba przyjmowanych intencji jest znaczna. Oczywiście ofiarodawca musi wyrazić wprost zgodę, by jego intencja została połączona z innymi w jednej celebracji. Celebrans może zaś pozostawić dla siebie jedynie jedno stypendium mszalne (czyli ofiarę za jedną intencję). Wszystkie te zasady – oprócz uprawnienia dla biskupów prowincji do ustalenia innych reguł – już dawno obowiązywały, zatem… rewolucji nie ma.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję