Reklama

Niedziela Lubelska

Marsz wdzięczności

Lublin jest wdzięczny św. Janowi Pawłowi II, Lublin nie zapomina św. Jana Pawła II, wielkiego świadka nadziei – powiedział abp Stanisław Budzik.

Niedziela lubelska 16/2023, str. V

[ TEMATY ]

św. Jan Paweł II

Paweł Wysoki

Udział w marszu był wyrazem wdzięczności za św. Jana Pawła II

Udział w marszu był wyrazem wdzięczności za św. Jana Pawła II

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Kilkanaście tysięcy osób przeszło 2 kwietnia przez miasto, wyrażając wdzięczność za osobę i dzieło wielkiego i świętego Jana Pawła II. Papieski Marsz Wdzięczności zorganizował Region Środkowo-Wschodni NSZZ „Solidarność” we współpracy z archidiecezją lubelską oraz licznymi stowarzyszeniami, organizacjami i przedstawicielami różnego szczebla władz. – Wyrażamy w marszu wdzięczność za osobę naszego wielkiego rodaka i przekazujemy jego dorobek kolejnemu pokoleniu, ale też odpowiadamy na haniebny atak na osobę świętego papieża Polaka – powiedział Marian Król, przewodniczący lubelskiego regionu Solidarności. – Święty Jan Paweł II był, jest i pozostanie dla nas duchowym autorytetem, nauczycielem wiary i orędownikiem u Boga w niebie – zapewnił abp Stanisław Budzik. Jak powiedział, udział w marszu organizowanym w 18. rocznicę odejścia św. Jana Pawła II do domu Ojca jest znakiem wdzięczności za osobę i dzieło św. Jana Pawła II, i wyrazem wierności jego dziedzictwu.

Uczestnicy marszu przeszli ulicami miasta z sanktuarium Świętej Rodziny, gdzie św. Jan Paweł II w 1987 r. sprawował Mszę św. dla milionowej rzeszy wiernych, na Katolicki Uniwersytet Lubelski, w którym ks. prof. Karol Wojtyła jako biskup, arcybiskup i kardynał był wykładowcą przez 24 lata. Drogę wypełniła modlitwa i śpiew, a także świadectwa osób na których życie wpłynął św. Jan Paweł II. Podczas marszu odtwarzane były również słowa papieża, skierowane do Polaków podczas jego pielgrzymek do ojczyzny. Zwieńczeniem manifestacji była Eucharystia sprawowana w kościele akademickim KUL pod przewodnictwem abp. Stanisława Budzika. – Przeszliśmy w papieskim marszu powodowani nakazem wdzięczności wobec św. Jana Pawła II i nakazem wiary, bo on uczył nas ewangelii życia, Ewangelii Jezusa Chrystusa – powiedział rektor KUL ks. prof. Mirosław Kalinowski. Jak zapewnił, uniwersytet, który z dumą nosi imię świętego papieża, zawsze będzie służył prawdzie.

W homilii bp Józef Wróbel wskazał na osobę św. Jana Pawła II, który był wierny Chrystusowi do końca. Dziękując za zjednoczenie się tysięcy osób wokół Jezusa Chrystusa i wokół św. Jana Pawła II, zwrócił uwagę, że Kościół w Polsce boleśnie przeżywa oszczerstwa rzucane na papieża Polaka, jak i na chrześcijan ranionych bolesnymi wyzwiskami. – Udział w marszu był naszą odpowiedzią, przez którą okazaliśmy pełnię naszego serca i bogactwo ducha – powiedział ksiądz biskup. Jak podkreślił, św. Jan Paweł II wyrósł w szkole męki, śmierci i zmartwychwstania Chrystusa. – Droga życia Ojca Świętego była jak droga Jezusa, bogata w treści i wręcz heroiczne oddanie; była ścieżką tłumaczenia Ewangelii na język współczesnego świata. Nauczając o Bożym miłosierdziu, św. Jan Paweł II budził nadzieję w sercach ludzi. Przypomniał, że Bóg tak umiłował człowieka, że za niego oddał swojego Syna i wciąż jak dobry ojciec czeka na człowieka – powiedział bp Wróbel.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2023-04-06 17:20

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Papież zawierzył Polaków opiece św. Jana Pawła II

[ TEMATY ]

papież Franciszek

św. Jan Paweł II

Grzegorz Gałązka

O obchodzonym w najbliższy piątek liturgicznym wspomnieniu św. Jana Pawła II przypomniał Franciszek w swoim pozdrowieniu skierowanym do pielgrzymów polskich obecnych w auli Pawła VI. Opiece swego poprzednika na Stolicy Piotrowej zawierzył cały naród polski.

Oto słowa Ojca Świętego:
CZYTAJ DALEJ

Niedziela Palmowa

Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.

W ciągu wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha, Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści ( por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także rozważa Jego Mękę. To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka) . Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?). Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje), gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła. Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza - Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować, iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu, nadziejo nasza!". Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka. Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi) nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził, to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników. Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty w obrzędzie Środy Popielcowej. Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: " Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą - ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej, aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób. A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
CZYTAJ DALEJ

Psalm na Niedzielę Palmową. Jeden z najbardziej poruszających tekstów w Biblii

2025-04-13 09:13

[ TEMATY ]

Biblia

Niedziela Palmowa

Psalm 22

Karol Porwich/Niedziela

W ogólnym kontekście żydowskim psalm jest czasami kojarzony z modlitwami osób i społeczności znajdujących się w trudnej sytuacji. Jest on także wiązany z wydarzeniami historycznymi, w których naród izraelski odczuwał poczucie opuszczenia, ale także nadzieję na zbawienie - mówi Shlomo Libertovsky, wykładowca Tory w Bet Szemesz, komentując Psalm 22 dla Centrum Heschela na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim Jana Pawła II, śpiewany w Niedzielę Palmową.

Jak podkreśla Libertovsky, „psalm 22 jest jednym z najbardziej poruszających psalmów w Biblii, ponieważ dotyka ludzkiego doświadczenia cierpienia, poszukiwania sensu życia, poczucia opuszczenia, ale także nadziei i odkupienia”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję