Reklama

Kościół

Franciszek broni świętego papieża

„Będąc pewnym odczuć wiernych z całego świata, kieruję myśl pełną wdzięczności do św. Jana Pawła II, w tych dniach będącego obiektem obraźliwych i bezpodstawnych insynuacji” – powiedział papież Franciszek 16 kwietnia po odmówieniu modlitwy Regina Caeli na placu św. Piotra.

Niedziela Ogólnopolska 18/2023, str. 24-25

[ TEMATY ]

papież Franciszek

św. Jan Paweł II

Bronimy prawdy o św. Janie Pawle II

ks. Łukasz Romańczuk

Obraz św. Jana Pawła II w kościele w Szewcach

Obraz św. Jana Pawła II w kościele w Szewcach

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W ten sposób papież zareagował na absurdalne i bezpodstawne oskarżenia wysuwane przez Pietro Orlandiego, brata zaginionej w 1983 r. Emanueli, której los pozostaje do dziś nieznany. W wystąpieniu telewizyjnym Orlandi, wypowiadając się na temat porwania siostry, insynuował – bez żadnych dowodów, a tylko na podstawie sugestii domniemanych porywaczy – że w tle porwania mogło być wykorzystywanie nieletnich w Kościele, a w sprawę mógł być zamieszany sam papież. Te oskarżenia skomentował Andrea Tornielli, dyrektor mediów watykańskich, na łamach L’Osservatore Romano. „Jakie ma dowody?” – pyta. – „Żadnych. Wskazówki? Kompletnie nic. Zeznania z drugiej lub trzeciej ręki? Ani cienia. Tylko anonimowe oszczercze oskarżenia”. „To czyste szaleństwo” – stwierdza Tornielli i dodaje, że „ta medialna masakra smuci i przeraża, raniąc serca milionów zarówno wierzących, jak i niewierzących”.

Tajemnicze zniknięcie

Reklama

Haniebna kampania przeciwko Janowi Pawłowi II sprawiła, że wróciłem myślami do wydarzeń sprzed 40 lat. Od 1981 r. pracowałem w L’Osservatore Romano w Watykanie i codziennie chodziłem tam do pracy. Czasami spotykałem dziewczynę, która zmierzała do szkoły znajdującej się poza Watykanem – była to jedna z córek pracownika prefektury Domu Papieskiego, Ercole Orlandiego, który wraz z rodziną mieszkał na terenie Watykanu. Latem 1983 r., gdy Jan Paweł II przebywał w Polsce, włoskie media podały informację o zaginięciu nastolatki – dziewczyny, którą spotykałem w Watykanie. 22 czerwca po południu Emanuela udała się do szkoły muzycznej, znajdującej się w centrum Rzymu, i już nie wróciła do domu. Po wyjściu ze szkoły zadzwoniła do siostry z budki telefonicznej i powiedziała, że się spóźni, bo autobus nie przyjeżdża, ale zatrzymał ją jakiś mężczyzna i zaproponował jej dobrze płatną pracę. Gdy córka nie wróciła na noc, Orlandi poinformował policję o zaginięciu córki. Dla rodziny był to okres pełnego napięcia oczekiwania na jakąkolwiek wiadomość o Emanueli. Sprawą zajmowała się włoska policja i nikt nie kojarzył zniknięcia dziewczyny z Watykanem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Interwencje papieża

Na początku Watykan nie był zaangażowany w sprawę, ale sytuacja się zmieniła, gdy po powrocie z Polski Jan Paweł II wystąpił z apelem w sprawie Emanueli – w niedzielę 3 lipca 1983 r., po modlitwie Anioł Pański, wyraził swoją bliskość z jej rodzicami, „nie tracąc nadziei w sens człowieczeństwa tych, którzy są odpowiedzialni za tę sprawę”. Papież przez cały czas był blisko rodziny Orlandich i interesował się losem ich córki; w ciągu niecałego roku aż osiem razy zwracał się z apelami o uwolnienie Emanueli. Zapewnił pracę jej bratu Pietro w Banku Watykańskim. W wigilię Bożego Narodzenia 1983 r., pierwszego bez Emanueli, Ojciec Święty udał się do ich mieszkania. Mama dziewczynki, Maria Pezzano, nigdy o tym nie zapomniała, czego dowodem był jej udział w beatyfikacji Jana Pawła II. „Nie mogło mnie tu zabraknąć” – powiedziała w wywiadzie dla dziennika Corriere della Sera, ponadto ujawniła szczególne związki jej rodziny z papieżem: „Był blisko nas, kiedy żył, a mam nadzieję, że teraz, z góry, błogosławiony, może dokonać cudu i dać mi radość ponownego objęcia mojej córki”.

Międzynarodowy spisek

Reklama

Po pierwszym apelu papieża do Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej zadzwoniła anonimowa osoba, która mówiła z „łamanym” angielskim akcentem (z tego powodu pisano o niej jako o „Amerykaninie”). Rozmówca przedstawił się jako członek organizacji, która porwała dziewczynę. Domagał się w zamian za jej uwolnienie wypuszczenia z więzienia Alego Agcy, zamachowca z placu św. Piotra. Ta sama osoba zadzwoniła następnie do domu rodziny Orlandich i odtworzyła nagranie głosu, który miał być głosem Emanueli. Dlatego przez długi czas wierzono, że porwanie dziewczynki to jakaś międzynarodowa intryga.

Watykan dementuje

Śledztwo dotyczące Emanueli prowadzone przez włoskie organy śledcze nie doprowadziło do rozwiązania zagadki jej zniknięcia. Z tego też powodu do sprawy porwania dziewczyny powracał ciągle jej brat Pietro. Podejmował on własne inicjatywy, które były nagłaśniane w mediach. Orlandi zarzucał Watykanowi głównie to, że nie zrobił wszystkiego, co było możliwe. Jego obecne zarzuty nie są czymś nowym – tak było również pod koniec pontyfikatu Benedykta XVI. Wtedy ks. Federico Lombardi, szef watykańskiego Biura Prasowego, wydał 4 kwietnia 2012 r. specjalną notę dotyczącą zaginięcia Emanueli Orlandi. Przypomniał w niej wszystkie działania Stolicy Apostolskiej i jej przedstawicieli, które miały pomóc włoskim śledczym w rozwiązaniu tej sprawy. Jak napisał: „Istota sprawy polega na tym, że niestety Watykan nie miał żadnych konkretnych elementów przydatnych do rozwiązania sprawy, które mógłby przekazać śledczym. (...) Przypisywanie znajomości tajemnic związanych z samym porwaniem przez osoby należące do instytucji watykańskich, bez podania nazwisk, nie jest wiarygodne ani uzasadnione; czasami wydaje się, że jest to prawie alibi w obliczu przygnębienia i frustracji z powodu niemożności poznania prawdy”. Ksiądz Lombardi podkreślił, że Watykan nie ma na ten temat żadnych „tajemnic” do ujawnienia i z tego powodu „dalsze utrzymywanie tego jest całkowicie nieuzasadnione”.

Nie możemy być bierni

Absurdalne oskarżenia wysuwane przez Orlandiego spowodowały żywą reakcję włoskich katolików, którzy zrozumieli, że w kampanii mającej na celu skompromitowanie św. Jana Pawła II nie chodzi jedynie o poznanie prawdy o zaginięciu dziewczyny. Warto zacytować słowa dyrektora włoskiego Radia Maryja, o. Livio Fanzagi: „Z radością przyjęliśmy słowa Franciszka po modlitwie Regina Caeli, który napiętnował atak na postać św. Jana Pawła II jednoznacznymi słowami: «zarzuty obraźliwe i bezpodstawne». Nie można jednak lekceważyć tego, co się stało, gdyż chodzi o sprawę bardzo poważną. W rzeczywistości jest to atak na Kościół katolicki i papiestwo, uderzający w jedną z najbardziej znaczących postaci. (...) Musimy zdać sobie sprawę, że Kościół katolicki jest atakowany przez siły zła, pochodzące z różnych źródeł, ale zjednoczone między sobą. Nie można dłużej znosić tego biernie – musi zostać ożywiony katolicki opór duchowy poprzez kapilarną sieć maryjnych grup modlitewnych”.

2023-04-25 15:53

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ruini: Jan Paweł II miał rację, wiara musi tworzyć kulturę

[ TEMATY ]

Włochy

św. Jan Paweł II

Katolicy we Włoszech potrzebują silnego lidera, który odważyłby się iść pod prąd – uważa kard. Camillo Ruini. Zdaniem wieloletniego przewodniczącego Episkopatu Włoch, problemy tutejszego Kościoła wynikają z faktu, że wiara przestała wpływać na kulturę tego kraju, a także na politykę. Od kilkunastu lat Kościół zaniedbuje kształtowanie chrześcijańskiej tożsamości.

Rozmawiając z tygodnikiem „Tempi”, 89-letni purpurat zauważa, że we Włoszech spełniają się słowa Jana Pawła II: „Wiara, która nie staje się kulturą, jest wiarą nie w pełni przyjętą, nie w całości przemyślaną, nie przeżytą wiernie”. Dziś tymczasem mamy do czynienia, i to nie tylko we Włoszech, z kulturową i polityczną diasporą wierzących.
CZYTAJ DALEJ

“Chrystus spowity całunem” wystawiony w Rzymie

2025-04-18 22:00

[ TEMATY ]

Rzym

Chrystus spowity całunem

niezwykła rzeźba

Włodzimierz Rędzioch

“Chrystus spowity całunem”

“Chrystus spowity całunem”

W samym sercu Neapolu, w Kaplicy Sansevero znajduje się jedna z najbardziej niezwykłych rzeźb jaką kiedykolwiek wykuto w marmurze – to „Chystus spowity całunem” („Cristo Velato”). Jej twórcą jest włoski rzeźbiarz Giuseppe Sammartino, który skończył swoje dzieło w 1753 r. Ludziom trudno było uwierzyć, że można było z twardego marmuru „wydobyć” przezroczysty całun, który lekko pokrywał ciało zmarłego Chystusa. Ponieważ zleceniodawcą rzeźby był książe Raimondo di Sangro, sławny alchemik, powstała legenda, że całun powstał w alchemicznym procesie „marmoryzacji” tkaniny.

Warto dodać, że w okresie późnego baroku Sammartino był jednym z najwybitniejszych włoskich rzeźbiarzy – pracował w Neapolu, tworząc rzeźby o tematyce religijnej, a Chrystus z kaplicy Sansevero jest jego najsłynniejszym dziełem.
CZYTAJ DALEJ

Łódzkie: droga do Jerozolimy

2025-04-19 12:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Piotr Drzewiecki

Ostatnie chwile życia Pana Jezusa, od nauczania wśród ludzi aż po śmierć na krzyżu i Zmartwychwstanie, mogli obejrzeć widzowie spektaklu plenerowego w Inowłodzu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję