Reklama

Historia

Gdy opadł kurz

Czterdzieści lat temu, 22 lipca 1983 r., miesiąc po wizycie Jana Pawła II w ojczyźnie, władze komunistyczne odwołały stan wojenny.

Niedziela Ogólnopolska 30/2023, str. 42-43

[ TEMATY ]

stan wojenny

NAC/fot. Grażyna Rutowska

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Stan wojenny to dla młodego pokolenia odległa przeszłość, o której jego przedstawiciele niewiele wiedzą. Dla pokolenia ich rodziców i dziadków to żywa i bolesna rana, która wciąż przypomina czas przemocy, kłamstwa i zmiażdżonej gąsienicami czołgów wielkiej nadziei, wyzwolonej przez Jana Pawła II i Solidarność w latach 1979-81.

Kraj po tych 586 dniach wojskowej dyktatury nie był już taki sam jak przed 13 grudnia 1981 r. Propagandowa teza reżimu gen. Wojciecha Jaruzelskiego o rzekomo „mniejszym złu” wydaje się, w kontekście bolesnego bilansu tego okresu, cynicznym kłamstwem rzuconym w twarz upokorzonemu narodowi, któremu junta odebrała wywalczoną na krótko godność i podmiotowość.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Zmiana pokoleniowa wprawdzie powoli przewartościowuje oceny Polaków na ten temat, ale jednak nadal ok. 1/3 badanych pozytywnie postrzega decyzje z 13 grudnia 1981 r. Co więcej, w świetle badań pamięci historycznej młodych Polaków Solidarność zajmuje dopiero 31. miejsce w rankingu wydarzeń o istotnym znaczeniu dla kraju. Z kolei tylko 0,5% uczniów wskazuje na znaczenie pontyfikatu Jana Pawła II oraz jego pielgrzymek do ojczyzny! To pokazuje nie tylko słabość edukacji szkolnej, ale także siłę komunistycznej propagandy oraz ciche przyzwolenie na budowanie najnowszej historii na kłamstwie w czasach III RP.

Zapomniany krzyk ofiar

Reklama

Gdy myślimy o ofiarach stanu wojennego, to zwykle pamiętamy o ofiarach pacyfikacji kopalni „Wujek”, manifestacji w Lubinie czy o Grzegorzu Przemyku. O wiele mniej osób pamięta o ok. 100 ofiarach śmiertelnych stanu wojennego: postrzelonych, uderzonych pojemnikiem z gazem lub zatrutych gazem w czasie manifestacji; o ludziach którzy umarli w wyniku pobicia, zginęli w niewyjaśnionych okolicznościach, zostali wyłowieni z rzek, znalezieni wiszący na pasku na ogrodzeniu stadionowym, zginęli w wypadkach samochodowych, czy o tych zaszczutych, którzy popełnili samobójstwa. Dominowali wśród nich młodzi, o których nikt się nie upomniał przez długie lata III RP. Dopiero wystawy organizowane przez IPN przywracały ich zbiorowej pamięci.

Nie pamięta się też o tysiącach żon i mężów osób internowanych, które dopiero po miesiącu dowiadywały się o losach swoich bliskich. Nierzadko były to matki z małymi dziećmi, zostawione same sobie, do których pomoc dotarła dopiero po jakimś czasie. Dla wielu z nich widzenia w miejscach internowania były wielkimi przeżyciami, które na całe życie zostawiły ślad w ich psychice. Czym dla małego dziecka mogło być wtargnięcie w nocy do domu obcych ludzi, którzy celowali karabinami w pierś ojca lub którzy zabierali z domu matki? Trzeba pamiętać także o tych dzieciach, które po aresztowaniu rodziców umieszczano w domach dziecka.

Dziś prawie się nie pamięta o tysiącach działaczy Solidarności, o liderach lokalnych społeczności, którzy w stanie wojennym przeszli internowania, którzy zostali zamknięci w więzieniach, a gdy je opuścili, byli nadal inwigilowani; nie przyjmowano ich w kolejnych miejscach do pracy, aż wreszcie udręczeni i pozostawieni często sami sobie podejmowali bolesną decyzję o emigracji. Lądowali w USA, Kanadzie, Australii, Europie Zachodniej, mając poczucie, że przegrali coś ważnego. Dziś są często zapomnianymi bohaterami.

Emigracja rozpoczęła się już w okresie stanu wojennego, a przybrała na sile po jego zniesieniu, zwłaszcza w latach 1988-89. Objęła w sumie ok. 1 mln osób, zwykle aktywnych zawodowo, dobrze wykształconych, z wielkich miast.

Reklama

Umyka też naszej pamięci 1,5 tys. działaczy Solidarności umieszczonych na kilka miesięcy w Wojskowych Obozach Specjalnych pod pozorem ćwiczeń rezerwistów, którzy przypominali ofiary rosyjskiej „branki” przed wybuchem powstania styczniowego. W niepamięć zapadło kilkadziesiąt tysięcy ofiar komisji weryfikacyjnych – nauczycieli, robotników, dziennikarzy, pracowników naukowych, których pozbawiano pracy albo degradowano, przenosząc z powodów politycznych na niższe stanowiska. Nie pamięta się też o studentach relegowanych z uczelni.

Kto dziś wspomina o 12 tys. skazanych przez kapturowe sądy, o ponad 200 tys. ukaranych przez kolegia ds. wykroczeń, w tym o 4,3 tys. skazanych na areszt, o tysiącach działaczy podziemia i uczestników protestów ulicznych z 1 i 3 maja, 13 grudnia, 31 sierpnia, którzy wielokrotnie ryzykowali własnym zdrowiem i życiem?

Warto pamiętać także o kilkudziesięciu tysiącach ofiar rozmów profilaktyczno-ostrzegawczych, które były zastraszane, które łamano, by wymusić na nich podpisywanie tzw. lojalek, czyli deklaracji lojalności, pisemnego zobowiązania do wyrzeczenia się wrogiej wobec systemu działalności.

Ofiarami były także te osoby, które poddały się nienawistnej, kłamliwej i cynicznej propagandzie rzecznika rządu Jerzego Urbana.

Stracone lata

Reklama

Stan wojenny nie rozwiązał żadnego polskiego problemu. Pogrążył kraj w głębokim kryzysie, którego skutki przekroczą cezurę 1989 r. i w sposób znaczący wpłyną na przebieg polskiej transformacji ustrojowej, czyli budowę fundamentów III RP. Wbrew reżimowej propagandzie stan wojenny nie zapobiegł interwencji sowieckiej w 1981 r., ponieważ nie była ona w ogóle planowana przez Kreml. Co więcej, wręcz pogłębił poddańczą zależność od Moskwy, która w osobie gen. Jaruzelskiego znalazła wygodne narzędzie realizacji własnych interesów. Był bardzo poważnym ciosem zadanym ruchowi Solidarności. Rozbił jedność ruchu, pogłębił podziały, które przed Okrągłym Stołem, za sprawą arbitralnych decyzji podejmowanych przez środowisko związane z Lechem Wałęsą, doprowadziły do pogwałcenia zasad demokracji wewnątrz związku. Stąd duża część obozu solidarnościowego nie wzięła udziału w rozmowach z komunistami, a później była marginalizowana przez układ okrągłostołowy. Nowa Solidarność, tzw. druga, reaktywowana w 1989 r., na mocy kontraktu z komunistami, nie była już tą samą z 1980 r. i nigdy już nie odbudowała swojego autorytetu w społeczeństwie – takiego, jaki miała wcześniej. Dla wielu działaczy I Solidarności umowa Okrągłego Stołu była zdradą ideałów Sierpnia ’80, a II Solidarność – tylko imitacją tej pierwszej.

Lata stanu wojennego pogrążyły polską gospodarkę w jeszcze większym kryzysie, co w połączeniu z drastycznymi podwyżkami podstawowych artykułów dramatycznie pogorszyło i tak duże problemy w zaopatrzeniu rynku. Lata po stanie wojennym to koszmar walki o przetrwanie milionów polskich rodzin i towarzyszące mu doświadczenie upodlenia ludzi utrudzonych do granic wytrzymałości.

Wojna wypowiedziana przez juntę Jaruzelskiego narodowi w brutalny sposób zdławiła wielkie nadzieje milionów Polaków, a wraz z nimi także wielką energię społeczną, którą tylko na krótko zdołano uruchomić w czasie wyborów kontraktowych latem 1989 r.

Reklama

Stan wojenny wykoślawił naszą drogę ku wolności w drugiej połowie lat 80. ubiegłego wieku. Komuniści, wykorzystując podziały w elitach solidarnościowych oraz zmęczenie społeczeństwa, otworzyli sobie dzięki tzw. konstruktywnej opozycji drogę do Okrągłego Stołu, kontraktu politycznego, który wprawdzie dawał szanse na przeprowadzenie strukturalnych zmian w państwie, ale jednocześnie zapewniał im decydujący udział we władzy oraz immunitet – nietykalność dzięki polityce tzw. grubej kreski. Komuniści mogli też bez przeszkód kontynuować przejmowanie majątku narodowego w ramach tzw. uwłaszczenia nomenklatury. Co więcej, nadal bezkarnie działały komanda śmierci gen. Czesława Kiszczaka, które w skrytobójczy sposób zamordowały w 1989 r. trzech księży zaangażowanych w działalność patriotyczną. Mimo przegranych przez komunistów wyborów gmach III RP powstawał w cieniu okrągłostołowego kontraktu, a pierwszym prezydentem nowej Polski został gen. Jaruzelski!

Długi cień

Ojciec Święty w czerwcu 1983 r. pielgrzymował do ojczyzny pod hasłem: „Pokój Tobie, Polsko! Ojczyzno moja!”. Wyjeżdżając, musiał mieć świadomość, że jego życzenie, by „dobro okazało się na ziemi polskiej potężniejsze od zła”, to perspektywa jeszcze długiej drogi, dlatego modlił się w czasie kolejnej pielgrzymki do ojczyzny o „motywy życia i nadziei”.

W cieniu nierozliczonych po 1989 r. zbrodni stanu wojennego oraz publicznych wypowiedzi gorliwych wykonawców rozkazów wojskowej junty, którzy po latach mieli czelność twierdzić, że w stanie wojennym „dochowano kultury”, boleśnie brzmią słowa zapomnianych ofiar stanu wojennego: „Budujemy, potykając się o trupy, i robimy wszystko, by tego nie zauważyć”.

2023-07-17 14:39

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Stan wojenny

Niedziela szczecińsko-kamieńska 50/2016, str. 8

[ TEMATY ]

stan wojenny

J. Żołnierkiewicz/pl.wikipedia.org

Zaproszono mnie ostatnio na telewizyjną dyskusję na temat stanu wojennego w Polsce. Zbliża się 35. rocznica ogłoszenia, była więc okazja, by o tym odrobinkę porozmawiać. Pytanie zasadnicze dziennikarza: czy stan wojenny pozostawił w nas, w społeczeństwie polskim, w kształcie polskiego państwa jakieś trwałe ślady? Czy możemy o czymś powiedzieć: to jest tak dlatego, że był stan wojenny, gdyby go nie było, to i to zjawisko by się nie pojawiło? Ciekawe pytanie…
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Czynią dobro dla miłości Pana

2025-10-01 10:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Marek Kamiński

100 lecie konwentu Zakonu Bonifratrów w Łodzi

100 lecie konwentu Zakonu Bonifratrów w Łodzi

W 1924 r. prowincjał o. Jacek Misiak zakupił dom przy ul. Krótkiej 12 w Łodzi, planując budowę szpitala i rozpoczęcie dzieła dobroczynności. Rok później powstał Konwent Bonifratrów, a dziś zakonnicy świętują 100-lecie obecności w diecezji łódzkiej oraz 25-lecie powrotu szpitala św. Jana Bożego do zakonu.

– Doczekaliśmy pięknego jubileuszu. Nasz Ojciec Jan Boży mawiał: „Bracia, czyńmy dobro dla miłości Pana”. Te słowa kieruję do naszych współpracowników, którzy na co dzień pomagają chorym – podkreślił br. Ambroży Pietrzkiewicz OH.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję