Mogli się o tym przekonać uczestnicy wernisażu w Muzeum Diecezjalnym w Tarnowie. Trzy gotyckie rzeźby z kolekcji tej placówki odzyskały dawny blask. To Święty Apostoł, Święty Biskup z Krużlowej i Chrystus Ukrzyżowany z Brzezin. Prace zostały dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
– To była konserwacja zachowawcza. Niektórym rzeźbom brakuje pewnych elementów, m.in. nosa, dłoni, ale świadomie nie zostały one uzupełnione – powiedziała podczas wernisażu Katarzyna Dobrzańska, która zajmuje się konserwacją dzieł sztuki.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Odnowione rzeźby
Dyrektor Muzeum Diecezjalnego ks. Piotr Pasek podkreśla, że po długim okresie prac konserwatorskich obiekty wróciły do muzeum: – Trzeba zaznaczyć, że rzeźba Święty Biskup z Krużlowej był na stałej wystawie. Korpus Chrystusa Ukrzyżowanego oraz Święty Apostoł znajdowały się natomiast w magazynie, dlatego dzięki pracy konserwatorskiej powiększą one kolekcję sztuki gotyckiej w naszym muzeum.
Reklama
Pierwsza rzeźba to Święty Apostoł, datowana na czwarte ćwierćwiecze XIV wieku – pierwsze ćwierćwiecze XV wieku. Miejsce pochodzenia dzieła jest nieznane. To rzeźba drewniana, polichromowana, zaliczana do stylu miękkiego. Na pewnym etapie historii górna część rzeźby, od wysokości ramion, wraz z głową, została przerzeźbiona i wielokrotnie przemalowana i pierwotna jej forma została utracona. Dzięki konserwacji ustalono oryginalną kolorystykę polichromii; suknia pomalowana była pierwotnie na kolor zielony, a płaszcz ozdobiony był srebrzeniem, pokrytym goldlakiem imitującym złoto. Podczas prac konserwatorskich zadecydowano o pozostawieniu pomarańczowej warstwy przemalowania. Konserwację wykonała Maja Potrawiak.
Cel konserwacji
Druga rzeźba przedstawia Świętego Biskupa z Krużlowej. Jest datowana na ok. 1400-10 r. Rzeźba pochodzi z parafii Narodzenia Najświętszej Maryi Panny w Krużlowej Wyżnej. Figura była wielokrotnie przekształcana – zmiany dotyczyły głównie dekoracji (warstw zapraw, polichromii i złoceń), a forma rzeźbiarska wykonana w drewnie pozostała niezmieniona. Kolorystyka polichromii była przekształcona przez przemalowania, a jej pierwotna dekoracja zachowała się jedynie śladowo. Celem konserwacji było przywrócenie rzeźbie dobrego stanu technicznego, dokładne jej oczyszczenie, a także doprowadzenie jej wyglądu estetycznego, znacząco zniekształconego, do subtelnego, finezyjnego charakteru, właściwego dla stylu miękkiego. Konserwację wykonała Katarzyna Dobrzańska.
Trzecia, datowana na XV wiek, rzeźba – Chrystus Ukrzyżowany z Brzezin eksponowana była w formie pionowej, jako Chrystus ukrzyżowany na krucyfiksie, który się nie zachował. Zły stan rzeźby oraz szczątkowo zachowana polichromia wskazywały, że obiekt mógł się znajdować na zewnątrz i był wystawiony na działanie niesprzyjających warunków atmosferycznych. Dzięki konserwacji usunięto warstwy zabrudzeń metodą bezpieczną dla drewna, wzmocniono jego strukturę, a także ustabilizowano pęknięcia i szczeliny. Nie wykonano rekonstrukcji ani nie zrekonstruowano brakujących elementów rzeźbiarskich i warstw malarskich. Konserwację przeprowadziła Maja Potrawiak.
To kolejne rzeźby, które odzyskały dawny blask i można je już podziwiać na wystawie. Podczas wernisażu ks. dyrektor Pasek wyraził nadzieję, że zostaną odnowione także następne dzieła sztuki, ponieważ placówka stara się o dotacje.