Czego możemy się domagać, jeśli biuro podróży, z którym akurat wyjechaliśmy za granicę, zbankrutuje?
Odpowiedź eksperta
Organizatorzy oraz przedsiębiorcy ułatwiający nabywanie powiązanych usług turystycznych działają zgodnie z Ustawą o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, w której uregulowane zostały zarówno obowiązki tych podmiotów, jak i prawa podróżnych. Podmioty te mają obowiązek wykupić gwarancję ubezpieczeniową lub bankową, co stanowi zabezpieczenie dla podróżnych. Dzięki wykupionej gwarancji podróżni m.in. uzyskają pomoc w przypadku bankructwa biura podróży. W sytuacji gdy suma gwarancyjna okazuje się niewystarczająca, można liczyć na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny i stąd kolejnym obowiązkiem przedsiębiorcy turystycznego jest opłacenie składki za każdego podróżnego do TFG.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Turysta po uzyskaniu informacji o tym, że biuro podróży ogłosiło upadłość, musi natychmiast skontaktować się z rezydentem, który jest swego rodzaju pośrednikiem między touroperatorem a klientem. Gdyby rezydent nie spełnił swojego zadania, konieczny będzie kontakt z marszałkiem województwa, w którym zarejestrowana została siedziba biura podróży. Należy to zrobić, ponieważ obowiązkiem marszałka województwa jest w takich przypadkach zorganizowanie turystom powrotu.
Reklama
W sytuacji kiedy urlop zostaje przerwany, klienci mają prawo ubiegać się o zwrot pieniędzy za niewykorzystaną część pobytu. Gdy natomiast biuro podróży ogłosi bankructwo jeszcze przed planowanym pobytem, ale kiedy koszty wyjazdu zostały już opłacone, prawo stoi również po stronie klienta, umożliwiając mu ubieganie się o zwrot uiszczonej sumy.
Roszczenia należy zgłaszać bezpośrednio do ubezpieczyciela albo marszałka będącego beneficjentem polisy touroperatora. Z reguły do formularza trzeba dołączyć kopię umowy o świadczenie usług turystycznych oraz kopię dowodu wpłaty. Zwrot pieniędzy powinien nastąpić w ciągu maksymalnie 120 dni, najpierw ze środków pochodzących z zabezpieczenia finansowego organizatora, a dopiero po ich wyczerpaniu – z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego.
A tak na wszelki wypadek – organizatorów wyjazdów turystycznych można zweryfikować w Centralnej Ewidencji i Wykazów w Turystyce, a także w bazach kredytowych i dłużników, takich jak Big InfoMonitor, ERIF Biuro Informacji Gospodarczej, Krajowy Rejestr Długów, Biuro Informacji Gospodarczej czy Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej.