Reklama

Benedyktyńskie wskazówki

Czy 60 lat od ogłoszenia św. Benedykta z Nursji głównym patronem Europy jego przesłanie jest dla nas wciąż aktualne?

Niedziela Ogólnopolska 42/2024, str. 28-29

Grażyna Kołek

Klasztor na Monte Cassino – Gloria św. Benedykta

Klasztor na Monte Cassino – Gloria św. Benedykta

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wspomniana rocznica stanowi dobrą okazję, aby przypomnieć postać św. Benedykta oraz przyjrzeć się bliżej motywom, dla których Paweł VI zdecydował się zawierzyć całą Europę wstawiennictwu właśnie tego świętego.

Krzyż

Benedykt jest przedstawiony w papieskim dokumencie jako posłaniec pokoju, orędownik jedności, krzewiciel kultury, a przede wszystkim głosiciel Chrystusa i Jego Ewangelii. Ta niezwykle trafna synteza życia, dzieła i nauczania świętego z Nursji z niezwykłą przenikliwością wskazuje jego wkład w rozkrzewienie chrześcijaństwa. Zostaje on słusznie przedstawiony nie tylko jako szerzyciel pokoju i pojednania, ale też jako ten, który te ideały zrealizował, inspirując się Chrystusową Ewangelią.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Na gruzach cesarstwa rzymskiego, w okresie najazdów plemion barbarzyńskich, ogólnego niepokoju i cywilizacyjnego upadku, św. Benedykt położył fundament nowej ery, wykraczając w swojej dalekowzrocznej, ewangelicznej perspektywie poza ówczesny chaos. Paweł VI wskazał na trzy instrumenty i jednocześnie trzy wymiary postępu niesionego w Europie przez Benedykta i jego naśladowców: krzyż, księgę i pług. Fundament i punkt wyjścia podjętej misji stanowił krzyż, czyli Chrystusowe prawo wyrażone w Ewangelii. Duch benedyktyński podkreśla absolutny prymat Boga w życiu zarówno indywidualnym, jak i społecznym. „Niczego nie przedkładać nad miłość Chrystusa” – to zdanie z Reguły św. Benedykta w najbardziej jasny sposób wyraża absolutny priorytet spraw Bożych. Dla naśladowców Benedykta odnosi się to w pierwszym rzędzie do opus Dei modlitwy liturgicznej i osobistej. Stopniowo ta nowa hierarchia wartości budowała duchową jedność kontynentu, gdziekolwiek pojawiali się mnisi żyjący według Reguły św. Benedykta. Ta odnowa miała charakter uniwersalny, jak to wyraża św. Paweł VI: „od Morza Śródziemnego po Skandynawię, od Irlandii po równiny Polski”. Benedyktyńska duchowość stała się czynnikiem spajającym ludy i języki rozproszone po całym kontynencie, które odnajdywały swoją tożsamość w przynależności do jednego kręgu kulturowego zbudowanego na wspólnej wierze w Chrystusa.

Księga

Kolejny atrybut św. Benedykta i jego monastycznego ruchu to księga – symbol kultury rozpowszechnianej przez działalność uczniów patrona Europy. Klasztorne skryptoria, w których zgodnie z ideałem benedyktyńskiej pracy kopiowano dzieła kultury, wraz z bibliotekami stawały się miejscami ochrony i przekazu tradycji klasycznej. W czasach, kiedy humanistyczne dziedzictwo starożytności było poważnie zagrożone, mnisi okazali się stróżami i przekazicielami uniwersalnego dorobku ludzkości. Warto podkreślić, że uczniowie Benedykta nie zajmowali się jedynie dziełami o charakterze religijnym. Ich perspektywy były znacznie szersze, możemy nazwać je humanistycznymi. Niech za przykład tej aktywności posłuży rękopis pochodzący ze skryptorium opactwa tynieckiego – kopia dzieła Józefa Flawiusza Wojna żydowska, opisującego historię walki narodu żydowskiego o niepodległość w I wieku po Chr. podczas rzymskiej okupacji Palestyny. Przez benedyktyński szacunek do księgi, troskę o kulturowe dziedzictwo umocniona została tożsamość ludów Europy. Remedium na wszechobecny chaos u schyłku starożytności stała się propozycja św. Benedykta – powrotu do wspólnych źródeł, do uniwersalnego dziedzictwa ludzkości.

Pług

Reklama

I wreszcie trzeci atrybut ruchu benedyktyńskiego – pług. Może się wydawać najmniej istotny, a jednak odegrał znaczącą rolę w społecznych i gospodarczych przemianach okresu przełomu. Niezaprzeczalnym wkładem benedyktyńskich mnichów w odbudowanie spustoszonej Europy był ideał rzetelnej pracy. Nieużytki stawały się żyznymi polami, a opustoszałe i zapomniane przestrzenie ogrodami. Połączenie modlitwy i pracy w życiu benedyktyńskim zadecydowało o tym niezwykłym potencjale wzrostu – wzrostu o charakterze organicznym. Choć samo określenie ora et labora jest znacznie późniejsze i nie pochodzi od św. Benedykta, to jednak wyraża ono pewną duchową syntezę – spotkanie tego, co Boskie, i tego, co ludzkie, w pewnym sensie przypomnienie tajemnicy Wcielenia. Od krzyża, przez księgę, po pług. Dziedzictwo kulturowe i ludzka praca odczytane zostały w perspektywie Bożego objawienia jako aktywności mające swoje konkretne miejsce w Bożym planie, przyczyniające się do budowania harmonii i sprawiedliwości w podzielonym świecie pozbawionym nadziei.

Patron na dziś

Już papież Pius XII nazwał św. Benedykta „ojcem Europy”. Troska św. Benedykta i jego uczniów o zachowanie porządku i sprawiedliwości w pogrążonej w mrokach Europie to ich niezaprzeczalny wkład w rozwój naszego kontynentu. Mówimy tutaj nie o jakichś ideach, ale o konkretnym zaangażowaniu, precyzyjnym projekcie, który miał przypomnieć, że człowieczeństwo odnajduje swoje pełne przeznaczenie i sens w perspektywie ostatecznej. Paweł VI napisał w liście proklamującym św. Benedykta patronem Europy: „Niech zatem tak znamienity święty spełni nasze pragnienia i tak jak kiedyś udało mu się rozproszyć ciemności i rozpromienić dar pokoju światłem cywilizacji chrześcijańskiej, tak teraz niech strzeże życia całej Europy, która za jego wstawiennictwem niech rozwija się i wzrasta coraz bardziej”.

Przypadająca w tym roku rocznica ogłoszenia św. Benedykta patronem Europy skłania nie tylko do rozważania historii ideału benedyktyńskiego i jego wpływu na kulturę kontynentu europejskiego. Przesłanie głównego patrona Europy pozostaje aktualne także dziś. Czego więc obecnie może nas nauczyć Benedykt? W czym może stać się naszym przewodnikiem? Benedyktyński ideał jest ponadczasowy, ponieważ wypływa bezpośrednio z Ewangelii, stanowiąc swoisty przekład Dobrej Nowiny na język codzienności. Benedyktyńska duchowość uczy równowagi, dążenia do harmonii we wszystkich sferach życia. Niezawodnym środkiem do osiągnięcia owego pokoju jest modlitwa, która powinna stanowić źródło wszystkich podejmowanych działań i jednocześnie stanowić ich zwieńczenie. Święty Benedykt podkreśla wartość i rolę wspólnoty, co wydaje się szczególnie ważne w dzisiejszym zatomizowanym i skonfliktowanym świecie. Za kolejny niezwykle inspirujący element można uznać benedyktyński ideał gościnności, zgodnie z którym wszyscy przychodzący do klasztoru powinni być traktowani z miłością należną samemu Chrystusowi. Jest to wezwanie do wyzbycia się izolacji i egocentryzmu na rzecz hojności i ducha służby.

Pokój, modlitwa, gościnność. To w nich wyraża się prostota benedyktyńskiej propozycji. Choć liczy ona już ponad piętnaście wieków, ciągle pozostaje inspirującym zaproszeniem do praktykowania chrześcijaństwa na serio, do życia Ewangelią bez kompromisów, do wiernego podążania za Mistrzem, który jako jedyny ma słowa życia wiecznego. Dlatego właśnie tak bardzo potrzeba nam dziś benedyktyńskiego głosu. W Europie i na całym świecie.

2024-10-15 14:11

Oceń: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Świadectwo: Doświadczyłam śmierci klinicznej. Spotkałam Jezusa

[ TEMATY ]

świadectwo

śmierć kliniczna

Magdalena Pijewska/Niedziela

Dwa lata temu, na wiosnę, otrzymałem mail od pani Radki. Podczas krwotoku wywołanego ciążą pozamaciczną pani Radka trafiła do szpitala i natychmiast przeszła operację ratującą życie. Podczas jej krótkiego NDE (bliskie doświadczenie śmierci (ang. near death experience, NDE nazywane także „doświadczeniem śmierci klinicznej” lub „doświadczeniem stanu bliskiego śmierci”), spotkała się z Panem Jezusem. Jej doświadczenie było jednym z najkrótszych, ale i tak na tyle silne, że moja rozmówczyni poszła na studia teologiczne i została katechetką. Wstąpiła także do wspólnoty Odnowy w Duchu Świętym.

PONIŻEJ FRAGMENT KSIĄŻKI. TO I INNE ŚWIADECTWA DOSTĘPNE W CAŁOŚCI W NASZEJ KSIĘGARNI: [KLIKNIJ]: Życie po śmierci 2, ks. Wiktora Szponara, wyd. Fronda.
CZYTAJ DALEJ

Spłonął historyczny klasztor kartuzów we Francji

2025-11-03 16:55

[ TEMATY ]

pożar

klasztor

pl. wikipedia.org

Jeden z najstarszych klasztorów kartuzów we Francji spłonął doszczętnie i grozi mu zawalenie. Pożar, który wybuchł w niedzielę 2 listopada, zniszczył główny budynek dawnego klasztoru w Le Mont-Dieu we francuskich Ardenach, znanego pod wezwaniem Matki Bożej Ardenów, poinformowały francuskie media.

Według tych informacji, spacerujący w niedzielny poranek zauważyli dym unoszący się z budynku, który od 1946 roku jest zabytkiem i zaalarmowali straż pożarną. Pożar ugaszono dopiero po kilku godzinach, na razie nie wiadomo, co było jego przyczyną. Założony w XII wieku klasztor znajduje się na odludziu, w gęstym lesie. Został odbudowany w XVII wieku, jednak podczas rewolucji francuskiej mnisi zostali zmuszeni do opuszczenia klasztoru kartuzów. Nie zachowały się tam żadne dzieła sztuki ani cenne wyposażenie.
CZYTAJ DALEJ

Z Górna i Wólki do Rzymu

2025-11-03 20:50

Ks. Stanisław Szwanenfeld

Parafianie z Górna i Wólki Niedźwiedzkiej w Rzymie

Parafianie z Górna i Wólki Niedźwiedzkiej w Rzymie

„Pielgrzymka zawsze była ważnym wydarzeniem w życiu chrześcijan /…/ jest ona symbolem wędrówki człowieka wierzącego śladami Odkupiciela” – te słowa wypowiedziane przez ks. Mirosława Juchno usłyszeliśmy podczas mszy św. w Grazu - kończącej nasze pielgrzymowanie nadziei w Roku Jubileuszowym śladami Świętych w Rzymie.

W nocy z czwartku na piątek 10 października mszą św. odprawioną w Górnie rozpoczęło się nasze pielgrzymowanie do Rzymu. Umocnieni błogosławieństwem Pasterza Diecezji JE ks. biskupa Jana Wątroby wyruszyliśmy jako przedstawiciele dekanatu sokołowskiego w drogę: Padwa, Asyż, Casia, Rzym, Watykan, Monte Cassino, Monte Sant’Angelo, San Giovanni Rotondo i Loreto – 8 dni umacniania wiary i nadziei podczas rekolekcji w drodze. 58 osób z dekanatu sokołowskiego: Górna, Wólki Niedźwiedzkiej, Łowiska, Sokołowa pod przewodnictwem pilota - przewodnika p. Bartosza Korczyńskiego i pod duchową opieką ks. dziekana Tomasza Kozickiego i ks. Stanisława Szwanenfelda wyruszyliśmy w drogę.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję