Jak mówi w filmie ks. Joseph Roesch, marianin z Rzymu, tajemnica ta jest tak głęboka, że nawet niektórzy biskupi nie do końca rozumieją, co oznacza. Tymczasem to serce naszej wiary – podkreśla. Inny marianin – ks. Chris Alar z USA wyjaśnia, że Bóg musiał stworzyć Maryję Niepokalaną, bo potrzebował naczynia, dzięki któremu mógłby sprowadzić swojego Syna, aby wypełnić plan Odkupienia. – Bóg nie może współistnieć z grzechem, dlatego to naczynie musiało być czyste, nieskazitelne i niepokalane – mówi. Matka Syna Bożego była wolna od grzechu pierworodnego.
Sceny z Ewangelii
Film jest fabularyzowanym dokumentem. Przez tajemnicę Niepokalanego Poczęcia – ogłoszoną dogmatem w 1854 r. przez papieża bł. Piusa IX – prowadzą nas eksperci, w większości księża marianie, którzy analizują greckie teksty Pisma Świętego, apokryfy, objawienia oraz Tradycję Kościoła. To nie jest przypadek, istotą charyzmatu marianów jest właśnie Niepokalane Poczęcie. Tradycja o nim istniała długo przed ogłoszeniem dogmatu; zgromadzenie marianów, poświęcone czci Niepokalanego Poczęcia, zostało założone prawie 200 lat wcześniej.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
To, co mówią m.in. wspomniani marianie, jest wplecione w najważniejsze, sugestywnie pokazane wydarzenia i sceny z Ewangelii, w tym Zwiastowanie Maryi, Ostatnią Wieczerzę, cud w Kanie Galilejskiej, i śmierć Jezusa na krzyżu.
Służebnica Pańska
Reklama
Gdy filmowa Maryja (w tej roli Maria Juźwin) słyszy słowa: „Oto poczniesz i porodzisz Syna, któremu nadasz imię Jezus; będzie On nazwany Synem Najwyższego”, ma wątpliwości, które archanioł Gabriel szybko rozwiewa. „Duch Święty na Ciebie zstąpi i moc Najwyższego Cię osłoni. Dlatego Dziecko, które urodzisz, będzie nazwane Synem Bożym” – słyszy. I odpowiada z mocą: „Oto ja służebnica Pańska, niech mi stanie się według słowa twego”.
– Maryja jeszcze nie wie tego, co my. Otrzymała przed urodzeniem łaskę: nigdy nie była obciążona grzechem. Podczas gdy my zostaliśmy dotknięci grzechem pierworodnym i musimy walczyć z jego skutkami przez resztę życia, mamy skłonność do grzechów, Maryja nigdy tego nie doświadczyła – wyjaśnia ks. Roesch.
Ksiądz Donald Calloway, marianin z USA, uważa, że aby lepiej zrozumieć Niepokalane Poczęcie Maryi, trzeba zrozumieć Boży plan dla ludzkości. – Niepokalane Poczęcie jest dla nas jednym z największych darów Boga – tłumaczy.
Dopełnienie dogmatu
Tytuł filmu – Ja jestem Niepokalane Poczęcie to słowa, którymi Matka Boża przedstawiła się św. Bernadecie w czasie objawienia w 1858 r. w Lourdes. To ważne miejsce w całej historii i w opowiadającym o niej filmie. Kilka lat wcześniej papież ogłosił dogmat o Niepokalanym Poczęciu. Objawienie stanowi dopełnienie tego, co nazywamy aktem dogmatycznym – wyjaśnia ks. Bogusław Gil, marianin.
Maryja w Lourdes objawiając się Bernadecie, prostej 14-letniej dziewczynie, chciała podpisać się pod tym dogmatem. – Sama Maryja potwierdza prawdę, do której doszliśmy w Kościele dzięki Duchowi Świętemu, i dodaje do tego rzecz najważniejszą, która dotyka całą Jej tożsamość – zaznacza dobitnie ks. Gil. Maryja nie mówi w Lourdes, że jest niepokalanie poczęta, lecz: „Ja jestem Niepokalanym Poczęciem”.