Reklama

W wolnej chwili

Zadziwia, intryguje, wzrusza

Ponad 190 dzieł Józefa Chełmońskiego, m.in. nieznane obrazy, szkice, prace na papierze, można podziwiać w Muzeum Narodowym w Krakowie.

Niedziela Ogólnopolska 41/2025, str. 54-55

[ TEMATY ]

sztuka

Maria Fortuna-Sudor

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Czy wystawa poświęcona twórczości Józefa Chełmońskiego (1849 – 1914), który uzyskał rangę twórcy narodowego, jednego z najwybitniejszych XIX-wiecznych polskich malarzy, może czymś zaskoczyć współczesnych odbiorców?

Zjawisko

Krakowska ekspozycja to trzecia odsłona projektu „Chełmoński” przybliżającego twórczość autora Babiego lata. Jak podkreślają organizatorzy, po odbiorze wystawy w Muzeum Narodowym w Warszawie i Muzeum Narodowym w Poznaniu, gdzie zaprezentowane obrazy cieszyły się bardzo dużym zainteresowaniem, można stwierdzić, że Chełmoński także dziś zadziwia, intryguje i wzrusza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Podczas otwarcia ekspozycji w Krakowie prof. Andrzej Szczerski, dyrektor MNK, mówił: – Otwieramy jedną z najważniejszych, najbardziej znaczących i najbardziej spektakularnych wystaw w historii polskiego muzealnictwa. Wystawę, która jest fenomenem artystycznym, kulturowym, społecznym. Wystawę, która przekracza granicę zwyczajnych wystaw monograficznych – to jest pewnego rodzaju zjawisko. Dyrektor Szczerski przypomniał, że artysta, związany przede wszystkim ze środowiskiem warszawskim i monachijskim, był również obecny w życiu artystycznym Krakowa – jako wybitny autorytet został w 1897 r. honorowym prezesem Towarzystwa Artystów Polskich „Sztuka”. Z kolei Rada Miasta Krakowa w 1899 r. podjęła decyzję o zakupie dla miasta wielkoformatowego dzieła pt. Czwórka.

Reklama

Zaprezentowanie w jednym miejscu obrazów, prac mniej znanych oraz szkiców do późniejszych dzieł to dla widza także okazja, aby prześledzić, jak rozwijał się talent malarza, jak zmieniały się i poszerzały podejmowane przez niego tematy; od realistycznych scen wiejskich po metafizyczne pejzaże. A warto dodać, że obok dzieł udostępnionych ze zbiorów muzeów uczestniczących w realizacji projektu wśród prezentowanych prac znajdują się obrazy dotąd niedostępne dla publiczności, bo pochodzące z prywatnych kolekcji i zbiorów zagranicznych. W Krakowie np. jest prezentowany namalowany w Monachium Powrót z balu, który na potrzeby wystawy wypożyczono z prywatnej kolekcji.

Sekcje do zwiedzania

Chełmoński w swojej twórczości łączy realizm z romantyzmem, ukazując codzienność i przyrodę z emocjonalnym zaangażowaniem. – Zachęcamy gości zwiedzających naszą wystawę do bardzo osobistego odbioru tej sztuki, wytyczenia własnego szlaku zwiedzania ekspozycji i zgłębiania tajników twórczości Chełmońskiego – powiedziała kurator wystawy dr Aleksandra Krypczyk-De Barra. Jak poinformowała, ekspozycja została podzielona na trzy równorzędne sekcje.

W centralnej części, widocznej zaraz po wejściu na wystawę, skoncentrowano się na ekspresyjnych aspektach malarstwa Chełmońskiego. Tu znalazły się głównie dzieła, które powstały w Monachium i Paryżu, w tym np. słynne rozpędzone zaprzęgi. Tu zainteresowani zobaczą także wspomniany Powrót z balu. Po lewej stronie od wejścia zostały wyeksponowane obrazy, które Chełmoński – uważany za malarza „chłopa naszego” – poświęcił wsi i życiu chłopskiemu. Doborem dzieł i sposobem ich prezentacji organizatorzy udowadniają, że Józef Chełmoński to twórca, który pokazał chłopów jako część wspólnoty narodowej. W tej sekcji znajdują się m.in. znane z licznych reprodukcji Babie lato, Burza czy Bociany. Zwiedzający chętnie się przy nich zatrzymują, dłużej podziwiają – uświadamiają sobie, że najlepsza kopia, fotografia nie zastąpi oryginału...

Reklama

Po tej samej stronie znajduje się część poświęcona biografii artysty. Można tu obejrzeć m.in. trzy dzieła innych malarzy: dwa portrety Chełmońskiego stworzone przez zaprzyjaźnionego z nim Leona Wyczółkowskiego oraz portret córki artysty – Wandy Chełmońskiej namalowany przez Olgę Boznańską.

Trzecia część sekcji, zlokalizowana po prawej stronie, ukazuje relację twórcy z naturą, jej odczuwanie i obrazowanie. Wyeksponowano tu dzieła odzwierciedlające wrażliwość malarza, jego podejście do świata przyrody, m.in. Odlot żurawi czy Noc gwiaździstą. W tej części piękne wielkoformatowe prace przedstawiające ptaki zostały wzbogacone o dźwięki, które towarzyszą zwiedzającym. – Mam nadzieję, że ta część wywoła szczególne emocje – powiedziała dr Krypczyk-De Barra. – Zależało nam na tym, by każdy zwiedzający mógł sobie indywidualnie odpowiedzieć na pytanie: jaki jest mój Chełmoński? W tej strefie znajduje się także mniej znany obraz Pod Twoją obronę, na którym malarz ukazał postać Maryi nad uśpioną wioską. To dzieło przypomina, że w końcowej fazie twórczości w pracowni artysty powstawały także prace oddające jego głęboką i żarliwą religijność – wyjaśniła.

Bonus

Reklama

Równolegle z monograficzną wystawą zwiedzający mają możliwość zobaczyć ekspozycję poświęconą wspomnianej już Czwórce. To wielkoformatowe płótno nie opuszcza Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach. W ostatnich latach cenny obraz został poddany wnikliwym badaniom i konserwacji. Uchylając rąbka tajemnicy dr Dominika Sarkowicz, kierowniczka Pracowni Konserwacji Malarstwa i Rzeźby w Sukiennicach, zaznaczyła: – Prezentujemy przebieg konserwacji, opowiadamy o dziejach obrazu, zapoznajemy widzów z techniką jego wykonania, pokazując krok po kroku kolejne etapy powstawania. Prezentujemy również warsztat malarski Józefa Chełmońskiego. Doktor Sarkowicz zdradziła, że twórca, malując Czwórkę, dokonywał zmian koncepcyjnych, co zostało odkryte w czasie badań. Teraz dzieło i ekspozycję konserwatorską można zobaczyć w ramach biletu na wystawę „Chełmoński” – to taki bonus dla miłośników sztuki malarza. Wystarczy przejść spacerkiem z gmachu MNK na Rynek Główny.

Jak zauważył prof. Szczerski, krakowska wystawa motywuje odbiorców do zastanowienia się nad współczesnym znaczeniem malarstwa Józefa Chełmońskiego, które przypomina nam historyczne związki z terenami dawnej Rzeczypospolitej i ukazuje świat, w którym człowiek, natura, religia są istotnymi elementami. Zwrócił też uwagę na stworzoną przez malarza wizję życia na wsi – realistycznego, bez upiększeń, i cennego, bo opartego na harmonii i pięknie. – Dla kultury polskiej właśnie takie malarstwo jest ważne – przekonywał dyrektor MNK w Krakowie.

Wystawie towarzyszy polsko-angielski przewodnik pt. Chełmoński. Dzięki jego lekturze zainteresowani m.in. pogłębią wiedzę na temat życia i twórczości malarza, zabiorą ze sobą spis prezentowanych dzieł i wybrane zdjęcia związane z ekspozycją, którą w MNK w Krakowie można zwiedzać do 30 listopada br.

2025-10-07 15:19

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

XVI Międzynarodowe Spotkania Artystów w Marianowie

Od 1999 r. Marianowo stało się przystanią dla ludzi sztuki. Proboszcz tamtejszej parafii Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny ks. Jan Dziduch TChr zaprosił wówczas artystów plastyków z okręgu szczecińskiego na pierwszy plener malarski. W kolejnych latach spotkania były kontynuowane, przeobraziły się w ogólnopolskie plenery malarskie, potem międzynarodowe, stając się od 2009 r. Międzynarodowymi Spotkaniami Artystów. Doboru uczestników dokonuje współtwórca i kurator artystyczny spotkań prof. Andrzej Tomczak z Akademii Sztuki w Szczecinie. W tym roku przybyli artyści z Torunia i Szczecina, z zagranicy twórcy z Brazylii, Japonii, Portugalii. Korzystając z gościny ks. Jana, zamieszkali w murach wyremontowanej części dawnego klasztoru Cysterek. Tworzą w pracowniach na poddaszu i w dawnym budynku gospodarczym. Po każdym plenerze na miejscu pozostaje część wykonanych prac. Uzbierała się z nich już spora kolekcja. Część obrazów wisi na ścianach plebanii i w galerii pn. Refektorium Sztuki, gospodarz miejsca liczy jednak na powstanie stałej ekspozycji, gdy uda się wyremontować wszystkie pomieszczenia poklasztorne i wspomniany budynek. 8 sierpnia w Marianowie odbyło się coroczne spotkanie artystyczne „Zaczarujmy Marianowo”. Przybyli mogli oglądać pracownie i plastyków podczas ich pracy. Dokonano otwarcia wystawy zatytułowanej „Między niebem a ziemią”, na której pokazano prace Mirosławy i Kazimierza Rocheckich z Torunia. Oboje w swej twórczości preferują wątki tematyczne odnoszące się do sfery sacrum. Artystka preferuje malarstwo abstrakcyjne, uznając, że jest to forma adekwatna i odpowiednia do tego rodzaju treści. Jak wyznaje, jej „poszukiwania celu i sensu twórczego działania splotły się nierozerwalnie z pytaniami o sens życia, o relacje z Bogiem, o wartości i priorytety”. Malarstwo jej męża to kompozycje figuralne. Ich obrazy skłaniają do ciszy i refleksji. Wieczorem w kościele odbył się koncert duetu Dominiki Żukowskiej i Andrzeja Koryckiego z Żyrardowa. Śpiewali oni z akompaniamentem gitar własne utwory autorskie, tradycyjne pieśni żeglarskie, przypomnieli słuchaczom ballady rosyjskie Bułata Okudżawy, Włodzimierza Wysockiego i Żanny Biczewskiej. Obecni na wieczorze słuchacze całkowicie ulegli uroczemu duetowi, słuchając ich dobranych głosów, wspaniałych tekstów, bogactwa rytmów, radosnego brzmienia gitar.
CZYTAJ DALEJ

Papież Leon XIV już w Libanie. Powitanie i spotkanie z władzami

O godzinie 15:34 czasu lokalnego (14.34 czasu włoskiego) Airbus A320neo linii Ita Airways z papieżem na pokładzie wylądował na międzynarodowym lotnisku Bejrut-Hariri po opuszczeniu Stambułu. W stolicy Kraju Cedrów, będącej drugim etapem jego pierwszej podróży apostolskiej, Papież poświęca dzisiejsze popołudnie spotkaniom oficjalnym, wraz z przemówieniem do władz. Pielgrzymka zakończy się we wtorek, 2 grudnia.

Syreny statków w porcie w Bejrucie oraz salwa honorowa z okrętów powitły Papieża, który wyszedł z samolotu po wylądowaniu na lotnisku w Bejrucie.
CZYTAJ DALEJ

Polacy o wizycie Papieża w Turcji

2025-11-30 16:33

[ TEMATY ]

Polacy

Turcja

podróż apostolska

podróż

Leon XIV

Podróż Papieża

Leon XIV w Turcji i Libanie

Vatican Media

Tłumy już od rana czekały na Papieża przy katedrze Ducha Świętego

Tłumy już od rana czekały na Papieża przy katedrze Ducha Świętego

Wizyta Papieża Leona XIV w Turcji to test wiary i nadziei dla tamtejszej wspólnoty chrześcijan.

Podróż elektryzuje Kościół powszechny, a obecność polskich pielgrzymów na trasie jest żywym świadectwem przywiązania do Piotra. Dla Polaków, spotkanie z Papieżem na ziemi starożytnych korzeni chrześcijaństwa, gdzie stanowi ono dziś mniejszość, jest doświadczeniem formującym tożsamość. Pokazuje też, że Kościół nie ma granic.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję