Reklama

Sport

Duszpasterz olimpijczyków krytykuje doping i nacjonalizm w sporcie

Rozpoczynającym się dziś w Rio de Janeiro Igrzyskom Olimpijskim towarzyszy wiele negatywnych zjawisk, uważa katolicki duszpasterz Igrzysk Olimpijskich, 53-letni diakon Rolf Faymonville z Niemiec. W wywiadzie dla niemieckiej agencji katolickiej KNA powiedział, że przy całej radości nie wolno przymykać oczu na doping, problemy społeczne i wybujały nacjonalizm w sporcie.

[ TEMATY ]

Olimpiada

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Jego zdaniem doping jest nie tylko „straszną pogardą” wobec sportowców i ich zdrowia, ale także oszustwem, które niszczy ideę olimpijską. Sport trzeba oceniać również tym, na ile zdecydowanie prowadzi walkę z dopingiem.

Kontrowersyjną decyzję Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego o niecałkowitym wykluczeniu rosyjskiej reprezentacji olimpijskiej kapelan olimpijczyków określił jako „delikatną”. Co prawda, zanim się ukaże sportowca, należy w zasadzie udowodnić konkretną winę, jednak przy udowodnionym systematycznym dopingu stosowanym w jednym zespole, „również całkowite wykluczenie jest usprawiedliwione moralnie”, wyjaśniał rozmówca KNA. Tłumaczył, że MKOl starał się znaleźć kompromis, „ale dobrze rozumiem, że niektórzy sportowcy mają bardzo niedobre uczucia”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Krytycznie ocenia duszpasterz sytuację, w której pewne kraje „rozwijają niemal chorobliwą ambicję, aby poprzez zdobycie możliwie największej liczby medali wykazać rzekomą przewagę ich kraju”. Podobnie sprzeczne z ideą, która legła u podstaw sportowych zmagań, jest „kupowanie” sportowców z innych krajów po to, aby pozyskać jak najwięcej medali. „Ale niestety, takie nacjonalistyczne igrzyska idei są obecnie coraz silniejsze – nie tylko w sporcie”, stwierdził diakon Faymonville.

Nawiązując do konfliktów społecznych w Brazylii kapłan wyznał, że jest „smutny i oburzony” widząc, że „również z tych igrzysk wyciągną profity tylko nieliczne zamożne rodziny”. Dla Kościoła ważne jest, aby wskazywać na takie skandale i „wkładać palec w ranę”. Diakon Faymonville wspomniał tu akcję „Rio porusza. Mnie”, w której Kościoły i ich dzieła pomocy „budują coś trwałego dla ludzi, którzy na marginesie olimpiady byliby całkowicie zapomniani”.

Ale mimo wszelkich problemów trzeba się cieszyć Olimpiadą, zachęca duszpasterz olimpijczyków. Nie ukrywając spraw krytycznych należy się cieszyć z tego, co ludzie potrafią osiągnąć o ile ich sukcesy wynikają z czystej gry. „A my powinniśmy się cieszyć nie tylko ze zwycięzców, lecz także z tych, którzy nie zdołają stanąć na podium, ale mimo to wnieśli swój wysiłek w to wielkie święto sportowe”, stwierdził duszpasterz olimpijczyków.

2016-08-05 13:12

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wielka olimpiada kompetencji

Zmienia się świat, zmieniają się potrzeby rynku pracy, ewoluują systemy edukacji przygotowujące młodych ludzi do wejścia w dorosłość.

Wiadomo, wyposażony w szerokie kompetencje człowiek to ktoś poszukiwany na rynku pracy, w dodatku znacznie lepiej opłacany. Pisząc tutaj, wiele razy dotykałem kwestii edukacji. Zawsze mniej lub bardziej było to osadzone w nurcie poszukiwania, pielęgnowania, rozwijania indywidualnych predyspozycji dzieci i młodzieży, późniejszych studentów. Jeśli ktoś nie zauważa tego, że wraz z rozwojem technologii, zmianami stylu życia, czymś, co nazywamy wymieraniem, a może raczej wygaszaniem pewnych zawodów, ich miejsce zajmują nowe, w których potrzebna jest nowa wiedza, świeże umiejętności – ten nie rozumie rozwoju cywilizacyjnego. W Gdańsku od 5 września, przez niemal tydzień, rywalizują młodzi ludzie kształcący się w obrębie czegoś, co niegdyś nazwalibyśmy szkolnictwem zawodowym. O tym, że dzisiaj tak samo trudno dostać się do renomowanego technikum z branży motoryzacyjnej, szkoły skoncentrowanej na informatyce – tej szeroko pojmowanej (w szczególności związanej z zarządzaniem i sterowaniem procesami produkcji) albo placówki uczącej o krawiectwie czy gastronomii, wiedzą ci, którzy ustawiają się w kolejkach rezerwowych. Chętnych nierzadko jest znacznie więcej niż miejsc w takich szkołach czy na wydziałach uczelni wyższych. Działa prosta zasada: nie świadectwo, a fach w ręku. Liczy się wiedza praktyczna, a nie zaliczone klasówki czy egzaminy.
CZYTAJ DALEJ

Św. Hieronim - „princeps exegetarum”, czyli „książę egzegetów”

Niedziela warszawska 40/2003

„Księciem egzegetów” św. Hieronim został nazwany w jednym z dokumentów kościelnych (encyklika Benedykta XV, „Spiritus Paraclitus”). W tym samym dokumencie określa się św. Hieronima także mianem „męża szczególnie katolickiego”, „niezwykłego znawcy Bożego prawa”, „nauczyciela dobrych obyczajów”, „wielkiego doktora”, „świętego doktora” itp.

Św. Hieronim urodził się ok. roku 345, w miasteczku Strydonie położonym niedaleko dzisiejszej Lubliany, stolicy Słowenii. Pierwsze nauki pobierał w rodzinnym Strydonie, a na specjalistyczne studia z retoryki udał się do Rzymu, gdzie też, już jako dojrzewający młodzieniec, przyjął chrzest św., zrywając tym samym z nieco swobodniejszym stylem dotychczasowego życia. Następnie przez kilka lat był urzędnikiem państwowym w Trewirze, ważnym środowisku politycznym ówczesnego cesarstwa. Wrócił jednak niebawem w swoje rodzinne strony, dokładnie do Akwilei, gdzie wstąpił do tamtejszej wspólnoty kapłańskiej - choć sam jeszcze nie został kapłanem - którą kierował biskup Chromacjusz. Tam też usłyszał pewnego razu, co prawda we śnie tylko, bardzo bolesny dla niego zarzut, że ciągle jeszcze „bardziej niż chrześcijaninem jest cycermianem”, co stanowiło aluzję do nieustannego rozczytywania się w pismach autorów pogańskich, a zwłaszcza w traktatach retorycznych i mowach Cycerona. Wziąwszy sobie do serca ten bolesny wyrzut, udał się do pewnej pustelni na Bliski Wschód, dokładnie w okolice dzisiejszego Aleppo w Syrii. Tam właśnie postanowił zapoznać się dokładniej z Pismem Świętym i w tym celu rozpoczął mozolne, wiele razy porzucane i na nowo podejmowane, uczenie się języka hebrajskiego. Wtedy też, jak się wydaje, mając już lat ponad trzydzieści, przyjął święcenia kapłańskie. Ale już po kilku latach znalazł się w Konstantynopolu, gdzie miał okazję słuchać kazań Grzegorza z Nazjanzu i zapoznawać się dokładniej z pismami Orygenesa, którego wiele homilii przełożył z greki na łacinę. Na lata 380-385 przypada pobyt i bardzo ożywiona działalność Hieronima w Rzymie, gdzie prowadził coś w rodzaju duszpasterstwa środowisk inteligencko-twórczych, nawiązując przy tym bardzo serdeczne stosunki z ówczesnym papieżem Damazym, którego stał się nawet osobistym sekretarzem. To właśnie Damazy nie tylko zachęcał Hieronima do poświęcenia się całkowicie pracy nad Biblią, lecz formalnie nakazał mu poprawić starołacińskie tłumaczenie Biblii (Itala). Właśnie ze względu na tę zażyłość z papieżem ikonografia czasów późniejszych ukazuje tego uczonego męża z kapeluszem kardynalskim na głowie lub w ręku, co jest oczywistym anachronizmem, jako że godność kardynała pojawi się w Kościele dopiero około IX w. Po śmierci papieża Damazego Hieronim, uwikławszy się w różne spory z duchowieństwem rzymskim, był zmuszony opuścić Wieczne Miasto. Niektórzy bibliografowie świętego uważają, że u podstaw tych konfliktów znajdowały się niezrealizowane nadzieje Hieronima, że zostanie następcą papieża Damazego. Rzekomo rozczarowany i rozgoryczony Hieronim postanowił opuścić Rzym raz na zawsze. Udał się do Ziemi Świętej, dokładnie w okolice Betlejem, gdzie pozostał do końca swego, pełnego umartwień życia. Jest zazwyczaj pokazywany na obrazkach z wielkim kamieniem, którym uderza się w piersi - oddając się już wyłącznie pracy nad tłumaczeniem i wyjaśnianiem Pisma Świętego, choć na ten czas przypada również powstanie wielu jego pism polemicznych, zwalczających błędy Orygenesa i Pelagiusza. Zwolennicy tego ostatniego zagrażali nawet życiu Hieronima, napadając na miejsce jego zamieszkania, skąd jednak udało mu się zbiec we właściwym czasie. Mimo iż w Ziemi Świętej prowadził Hieronim życie na wpół pustelnicze, to jednak jego głos dawał się słyszeć od czasu do czasu aż na zachodnich krańcach Europy. Jeden z ówczesnych Ojców Kościoła powiedział nawet: „Cały zachód czeka na głowę mnicha z Betlejem, jak suche runo na rosę niebieską” (Paweł Orozjusz). Mamy więc do czynienia z życiem niezwykle bogatym, a dla Kościoła szczególnie pożytecznym właśnie przez prace nad Pismem Świętym. Hieronimowe tłumaczenia Biblii, zwane inaczej Wulgatą, zyskało sobie tak powszechne uznanie, że Sobór Trydencki uznał je za urzędowy tekst Pisma Świętego całego Kościoła. I tak było aż do czasu Soboru Watykańskiego II, który zezwolił na posługiwanie się, zwłaszcza w liturgii, narodowo-nowożytnymi przekładami Pisma Świętego. Proces poprawiania Wulgaty, zapoczątkowany jeszcze na polecenie papieża Piusa X, zakończono pod koniec ubiegłego stulecia. Owocem tych żmudnych prac, prowadzonych głównie przez benedyktynów z opactwa św. Hieronima w Rzymie, jest tak zwana Neo-Wulgata. W dokumentach papieskich, tych, które są jeszcze redagowane po łacinie, Pismo Święte cytuje się właśnie według tłumaczenia Neo-Wulgaty. Jako człowiek odznaczał się Hieronim temperamentem żywym, żeby nie powiedzieć cholerycznym. Jego wypowiedzi, nawet w dyskusjach z przyjaciółmi, były gwałtowne i bardzo niewybredne w słownictwie, którym się posługiwał. Istnieje nawet, nie wiadomo czy do końca historyczna, opowieść o tym, że papież Aleksander III, zapoznając się dokładnie z historią życia i działalnością pisarską Hieronima, poczuł się tą gwałtownością jego charakteru aż zgorszony i postanowił usunąć go z katalogu mężów uważanych za świętych. Rzekomo miały Hieronima uratować przekazy dotyczące umartwionego stylu jego życia, a zwłaszcza ów wspomniany już kamień. Podobno Papież wypowiedział wówczas wielce znaczące zdanie: „Ne lapis iste!” (żeby nie ten kamień). Nie należy Hieronim jednak do szczególnie popularnych świętych. W Rzymie są tylko dwa kościoły pod jego wezwaniem. „W Polsce - pisze ks. W. Zaleski, nasz biograf świętych Pańskich - imię Hieronim należy do rzadziej spotykanych. Nie ma też w Polsce kościołów ani kaplic wystawionych ku swojej czci”. To ostatnie zdanie wymaga już jednak korekty. Od roku 2002 w diecezji warszawsko-praskiej istnieje parafia pod wezwaniem św. Hieronima.
CZYTAJ DALEJ

Nieustannie nam towarzyszą

2025-09-30 22:20

Marcin Cyfert

Eucharystia w parafii św. Faustyny Kowalskiej z wprowadzeniem figury św. Michała Archanioła

Eucharystia w parafii św. Faustyny Kowalskiej z wprowadzeniem figury św. Michała Archanioła

Parafia św. Faustyny Kowalskiej we Wrocławiu przeżywała wyjątkowe wydarzenie. Podczas Mszy św., której przewodniczył proboszcz ks. Marek Dutkowski została uroczyście wprowadzona figura św. Michała Archanioła w wizerunku z Groty Objawień na Gargano.

Na początku Eucharystii ksiądz proboszcz nałożył koronę figurze św. Michała Archanioła.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję