Obrazy świętych w religijności ludowej, pogańskie motywy w koncepcji chrześcijańskiego świętowania oraz magię i wróżby w ludowym kulcie świętych analizowali uczestnicy lubelskiej konferencji zatytułowanej „Przed ołtarzem pól...”. Etnolodzy, historycy i religioznawcy omawiali rolę i historię kultu świętych w europejskiej tradycji ludowej. Wydarzenie, które odbyło się w lubelskiej Chatce Żaka zorganizowało Studenckie Koło Naukowe Etnolingwistów UMCS.
Przedstawiciel Koła, Damian Gocół zauważył, że słowiańska kultura ludowa przypisała wielu świętym chrześcijańskim elementy świata pogańskiego. – Często mówi się o rekonstrukcjach pewnych wierzeń czy bóstw. Dobrym przykładem jest postać Wołosa, którego kult niejako odbija się w ludowym pojmowaniu św. Mikołaja. Podobnie jest z obchodami niektórych świąt jak Bożego Narodzenia czy Dniu zadusznym – tłumaczył etnolingwista.
Zdaniem organizatora konferencji, społeczności tworzące folklor kreując swój obraz świętych, dostosowywali ich do swoich potrzeb. – Ludzie myśleli bardzo pragmatycznie. Kiedy bali się powodzi i pożarów, modlili się do świętych Jana Nepomucena i Floriana, bo z nimi najbardziej kojarzyli te żywioły – powiedział Gocół.
Konferencja „Przed ołtarzem pól…” była pierwszym wydarzeniem w ramach 28. Mikołajek Folkowych. Podczas festiwalu uczestnicy pochylą się nad różnymi aspektami kultury tradycyjnej, sposobom jej zachowania we współczesnym świecie, możliwościom inspiracji folklorem w rozmaitych dziedzinach sztuki i ludzkiej aktywności. Festiwal to jednak przede wszystkim muzyka folkowa, w tym konkurs muzyczny „Scena Otwarta”.
W sobotę odbędą się warsztaty pieśniarskie, tańców gruzińskich i muzyki żydowskiej. Poza tym będzie można wziąć udział w warsztatach zabawek choinkowych oraz w warsztatach muzycznych, które poprowadzi Orkiestra Świętego Mikołaja.
Dla tej szkockiej królowej ideałem była świętość, do której konsekwentnie dążyła.
Urodziła się na Węgrzech, jej ojcem był angielski książę Edward Wygnaniec, który znalazł tu schronienie po tym, jak rządy na Wyspach przejęli duńscy najeźdźcy. Matką Małgorzaty była Agata Bułgarska, prawdopodobnie córka św. Stefana Węgierskiego. Pierwsze kilkanaście lat swojego życia Małgorzata spędziła na Węgrzech. Do Anglii przybyła w 1057 r., po tym jak rządy przejął jej stryj – św. Edward Wyznawca. Po bitwie pod Hustings w 1066 r., w wyniku której Edward zginął, a władzę przejął władca Normanów Wilhelm Zdobywca, Małgorzata wraz z matką musiały uciekać. Statek, którym podróżowały, opatrznościowo został zniesiony podczas sztormu ku wybrzeżom Szkocji. Rozbitków wziął pod opiekę król Szkocji Malcolm III, którego wkrótce Małgorzata poślubiła.
Leon XIV skierował list do kard. Roberta Saraha, którego mianował swym specjalnym wysłannikiem na uroczystości 400-lecia objawień św. Anny w Sainte-Anne-d'Auray. Zachęcaj wszystkich uczestników tego wydarzenia, aby z nową siłą i zapałem pielęgnowali w sobie nadzieję na spełnienie Bożych obietnic - napisał Ojciec Święty.
Babcia Jezusa ukazywała się bretońskiemu chłopu Yvonowi Nicolazicowi w latach 1623-1625. Wskazała mu miejsce, w którym była zakopana jej figura, i poleciła odbudować istniejącą tam tysiąc lat wcześniej kaplicę, ponieważ - jak stwierdziła - Bóg chce, aby właśnie tam oddawano jej cześć. Od tej pory św. Anna jest główną patronką Bretończyków, a Bazylika Sainte-Anne-d'Auray najważniejszym sanktuarium w tym północno-zachodnim regionie Francji.
Z pomocą tym rodzinom przyszła Caritas Diecezji Rzeszowskiej. 16 lipca 2025 r. poszkodowane rodziny w imieniu Biskupa Rzeszowskiego Jana Wątroby odwiedził dyrektor Caritas Diecezji Rzeszowskiej ks. Piotr Potyrała, któremu towarzyszył burmistrz gminy Brzostek Zbigniew Kowalski. Dyrektor rzeszowskiej Caritas przekazał dotkniętym skutkami nawałnic pomoc finansową na najpilniejsze wydatki związane z koniecznymi remontami.
Obdarowani nie kryli wzruszenia, dziękując za otrzymane wsparcie. Niektórzy z nich przeżyli taki kataklizm kolejny raz. Zapomoga finansowa od Caritas Diecezji Rzeszowskiej, a także wsparcie od Gminy Brzostek pozwolą im niezwłocznie przystąpić do niezbędnych prac.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.