Reklama

Dobry odbiorca mediów

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Media są nierozerwalną częścią współczesnego świata. Dziś trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie bez nich. Jednak powszechnym problemem stał się sposób, w jaki je odbieramy. Czy w ogóle można mówić o dobrym odbiorcy mediów i czy można tego nauczyć młode pokolenie?
Dojrzały, świadomy odbiorca mediów charakteryzuje się czterema cechami. Jest aktywny, a ta aktywność odróżnia go od postawy biernego konsumenta przekazów medialnych. Także jest świadomy, tzn. posiada przynajmniej podstawową wiedzę na temat mediów i dlatego nie jest podatny na manipulację. Doskonale zdaje sobie sprawę, że to, co środki masowego przekazu piszą lub mówią, to tylko pewien subiektywny obraz świata, wydarzeń, postaci, ale absolutnie nie jest to prawda o rzeczywistości. Następnie jest krytyczny - nie dowierza przekazowi z zasady i weryfikuje podane informacje w innych źródłach. Wreszcie jest to odbiorca selektywny, który potrafi wybierać z bogatej oferty programowej mediów każdego rodzaju.
Odbiorca dojrzały jest w stanie również dostrzec moment, kiedy zbyt dużo czasu poświęca określonym mediom, np. telewizji. Potrafi wtedy sięgnąć po te mniej obecne w naszym życiu - radio czy książkę. Zresztą, w parze z dojrzałym odbiorem mediów musi iść powrót do czytelnictwa prasy i książek. Komputer, internet i telewizja są tylko narzędziami pracy lub przedmiotami do przekazywania pewnych informacji. Te informacje czy reportaże pokazują nam tylko krótki i z zasady syntetyczny przekaz medialny, krótki komentarz, niestety, często subiektywne podejście dziennikarza czy wyrażającego opinię. Dlatego trzeba weryfikować otrzymaną informację, poszerzać wiedzę z innych źródeł i tu olbrzymia rola czytelnictwa.
Dobrym odbiorcą mediów nie zostaje się z dnia na dzień. Do odbioru mediów trzeba wychowywać niemal od najmłodszych lat, a i dorośli też muszą uczyć się z mediów korzystać. Na pewno od młodszego pokolenia można nauczyć się technicznych „sztuczek” odbioru mediów i jego braku oporu z ich korzystania. Natomiast my musimy przekazać im potrzebną umiejętność korzystania z mediów w sposób aktywny, selektywny, świadomy i krytyczny.
Wprawdzie współczesna oświata dostrzega taką potrzebę kształcenia młodego pokolenia, jednak kładzie się nacisk na kształcenie informatyczne. Tymczasem informatyka powinna być tylko częścią edukacji medialnej. Szkoda, że ścieżka międzyprzedmiotowa pod nazwą edukacja medialna i czytelnicza (wprowadzona przez MEN w 1998 r.) nie jest przedmiotem obowiązkowym i samodzielnym. Dałoby to możliwość konkretnego przygotowania młodego pokolenia do pracy z mediami, pozwoliło im na poznanie mechanizmu ich działania.
Zadaniem rodziców, nauczycieli i wychowawców jest nauczyć młodych być dobrym odbiorcą wszystkich mediów. Nie możemy dopuścić, aby za kilka, kilkanaście lat książka, gazeta były dla nich abstrakcją i czymś, co będzie się oglądało w bibliotekach-muzeach…

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Wyruszyła jedna z największych pieszych pielgrzymek na Jasną Górę

2025-08-06 12:59

[ TEMATY ]

Jasna Góra

pielgrzymka

Radom

jedna z największych

FB Jasna Góra

Po raz 47. wyruszyła Piesza Pielgrzymka Diecezji Radomskiej na Jasną Górę. W tym roku pątnikom towarzyszy hasło "Pielgrzymi nadziei".

Pątnicy pielgrzymują w pięciu kolumnach - dwóch radomskich, opoczyńskiej, skarżyskiej i starachowickiej. W sumie idzie 37 grup. Msza święta na rozpoczęcie pielgrzymki była celebrowana na placu przy Wyższym Seminarium Duchownym w Radomiu. Liturgii przewodniczył bp Marek Solarczyk. Witając zgromadzonych powiedział, że pielgrzymka niesie w sobie wiele tajemnic i darów. - Tyle mamy doświadczeń, tyle mamy marzeń, wyzwań, tyle różnych sytuacji, w których chcemy trwać i chcemy przeżyć z nadzieją. Niech czas pielgrzymki będzie umocnieniem bliskości z Bogiem, która pomoże nam z nadzieją iść dalej przez życie - mówił ordynariusz radomski, który po raz 20. wybrał się z pielgrzymami do Częstochowy.
CZYTAJ DALEJ

Fatima: duże zainteresowanie Polaków odwiedzaniem sanktuarium podczas wakacji

2025-08-06 19:53

[ TEMATY ]

Fatima

Graziako

Polacy są wśród czołowych nacji zagranicznych odwiedzających podczas tegorocznych wakacji sanktuarium Matki Bożej Różańcowej w Fatimie - wynika z informacji przekazanych KAI przez władze tego miejsca kultu maryjnego.

W sierpniu nie słabnie ich napływ. W gronie tysięcy pątników spoza Portugalii odwiedzających to sanktuarium wyróżniają się Polacy, którzy jak poinformowała jego rzecznik prasowa Patrícia Duarte powinni wyróżniać się podczas zaplanowanych na 12 i 13 sierpnia uroczystości rocznicowych w Fatimie. - Na początku sierpnia zapisanych na te wydarzenie były już 32 grupy pielgrzymów, głównie z zagranicy. Wśród nich największą liczbę grup pątników ma Polska, Hiszpania oraz Włochy - przekazała KAI Duarte.
CZYTAJ DALEJ

Zbezczeszczono Pomnik "Rzeź Wołyńska" w Domostawie

2025-08-07 13:06

[ TEMATY ]

rzeź wołyńska

Autorstwa Mariusz Gierus/commons.wikimedia.org

Pomnik „Rzeź Wołyńska” w Domostawie

Pomnik „Rzeź Wołyńska” w Domostawie

Nieznany sprawca zbezcześcił Pomnik "Rzeź Wołyńska" w Domostawie - informuje Radio Maryja.

Radio Maryja
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję