Reklama

Walczą o ucznia i wygrywają

Szkoły w mniejszych miastach muszą sobie radzić nie tylko z niżem demograficznym, ale i odpływem młodzieży do większych ośrodków. Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Hipolita Cegielskiego w Ziębicach jest przykładem szkoły, która musi sobie radzić z tymi zjawiskami. I radzi sobie dość dobrze

Niedziela wrocławska 24/2011

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Oferta skrojona na miarę

- Staramy się zmieniać ofertę kierunków kształcenia w zależności od potrzeb rynku i oczekiwań młodzieży - mówi dr Mariusz Szpilarewicz, dyrektor ZSP Ziębice. - Stąd np. innowacja pedagogiczna pod nazwą „Edukacja prawno-policyjna”, którą udało nam się stworzyć we współpracy z policją i kilkoma uczelniami oraz organizacjami. Dzięki niej młodzież ma zagwarantowane dobre przygotowanie z zakresu prawa, ale i zajęcia z autorytetami z wielu dyscyplin. Szkoła została objęta patronatem przez wrocławski Uniwersytet Przyrodniczy, Komendanta Wojewódzkiego Policji we Wrocławiu, za chwilę zostanie podpisana umowa z Wyższą Szkołą Policji w Szczytnie. Tworząc program innowacji, założono już na początku, że musi ona być atrakcyjna i wyjątkowa. Opracowano tematykę nauczania trzech zupełnie nowych przedmiotów prawnych, które wykładane są tylko w Ziębicach. A wykłady prowadzą takie osoby, jak np. były zastępca komendanta głównego policji.

Być kreatywnym belfrem

Reklama

Jednak nawet dobrze prowadzone lekcje i najlepiej wykształceni nauczyciele to dziś za mało, aby zatrzymać młodzież w takim miasteczku jak Ziębice. - Tutaj musimy się starać jeszcze bardziej i musimy być widoczni w naszym środowisku - dodaje dyrektor Szpilarewicz. Kiedy pięć lat temu został dyrektorem szkoły, wiedział, że musi wyzwolić w nauczycielach aktywność i kreatywność. - Nie można powiedzieć nauczycielowi lub uczniowi, który przyjdzie z jakimś pomysłem, że tego raczej się nie da zrealizować. Nawet jeśli ten pomysł nie jest nam po myśli, to trzeba się zastanowić, jak dobrze ukierunkować chęć działania takiej osoby. Zastanawiamy się, jak największą grupę ludzi do tego zaangażować - mówi. Dlatego szkoła, jak i założone przez nauczycieli Stowarzyszenie na Rzecz Rozwoju i Promocji Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Ziębicach realizują wiele projektów, które dają uczniom szansę uczestniczenia w dodatkowych zajęciach. Szkolny Klub Robotyki Robotronik, Młodzieżowe Centrum Innowacji Mechaniczno-Motoryzacyjnych, edukacja filmowa z nauką sztuki reżyserskiej i operatorskiej, młodzieżowa firma cateringowa (uczniowie technikum organizacji usług gastronomicznych już wielokrotnie dali się poznać z jak najlepszej strony) - to kilka z projektów, które realizowane są w Ziębicach. Pieniądze pozyskiwane są z różnych źródeł. Już trzy razy np. z konkursu dotacyjnego „Równać Szanse”, ale hojnymi sponsorami były też Fundacja PZU i Fundacja Banku Zachodniego WBK. Dzięki takim projektom szkoła mogła uzyskać w tym toku tytuł „Szkoły odkrywców talentów” przyznany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Otworzyć szkołę na świat!

Wiadomo, że w szkole liczy się też efekt końcowy w postaci matury czy egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe. Trzeba więc stworzyć młodzieży jak najwięcej szans na lepsze przygotowanie się do tych sprawdzianów. Dodatkowe zajęcia z matematyki, realizowane również z projektów zewnętrznych, to kolejny atut. Nauka języków obcych musi być połączona z kontaktem z obcokrajowcami i wyjazdami zagranicznymi. Nauczyciele języków obcych z Ziębic są już zaprawieni w bojach: organizują w ciągu jednego roku trzy, cztery wymiany, realizują projekty Comenius i działania w ramach Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży, a praktyki zawodowe odbywają się w Niemczech, Austrii, Bułgarii i Włoszech. Szkoła jest również aktywna w środowisku. Inicjowanie wielu akcji w małym mieście to też polityka budowania pozytywnego wizerunku. Tylko w ostatnim roku ZSP Ziębice realizowało akcję „Mam haka na raka”, zbiórki darów dla Polaków na Wschodzie, sadzenia drzew, zbiórki surowców wtórnych, akcję na rzecz zwiększenia wiedzy społeczności o transplantacjach, akcję „Posprzątaj po swoim psie” oraz Dni Kultury Szwedzkiej. Warto też wspomnieć, że nauczyciele tej szkoły prowadzą ziębicki Uniwersytet Trzeciego Wieku.

Co dalej?

Jaki jest plan rekrutacji na rok szkolny 201½012? Jak na 9-tysięczne miasteczko, z którego jest tylko 20 minut drogi do miasta powiatowego i godzina pociągiem do Wrocławia, plan jest ambitny: dokonać naboru do sześciu klas pierwszych szkoły dla młodzieży. W tym roku nie powinno być z tym problemu. Ale co dalej? - Ciągle myślimy, jak tworzyć szkołę atrakcyjną, dobrą, która jest wybierana na dzisiejszym trudnym rynku edukacyjnym - mówi dyrektor Szpilarewicz. To dopiero początek trudnych czasów dla szkolnictwa ponadgimnazjalnego w Polsce. Statystyki niżu demograficznego pokazują do roku 2020 ciągły spadek liczby uczniów.

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Watykan: Liturgia Męki Pańskiej

2025-04-18 20:17

[ TEMATY ]

Watykan

Liturgia Meki Pańskiej

Vatican Media

„W naszych czasach bogatych w nowe sztuczne, obliczeniowe, przewidywalne inteligencje tajemnica męki i śmierci Chrystusa proponuje nam inny rodzaj inteligencji: inteligencję Krzyża, która nie kalkuluje, ale kocha; która nie optymalizuje, lecz daje siebie” - powiedział kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap w Bazylice św. Piotra w Watykanie w czasie Liturgii Męki Pańskiej w Wielki Piątek. Przewodniczył jej w imieniu papieża Franciszka kard. Claudio Gugerotti, prefekt Dykasterii do spraw Kościołów Wschodnich.

Liturgii Męki Pańskiej rozpoczęła się w ciszy. Kard. Gugerotti ubrany w czerwony ornat podszedł przed ołtarz główny świątyni i modlił się w ciszy leżąc krzyżem. Następnie z miejsca przewodniczenia odczytał modlitwę rozpoczynającą Liturgię Słowa. Po wysłuchaniu przez zgromadzonych odśpiewanego po łacinie opisu męki i śmierci Jezusa Chrystusa z Ewangelii według św. Jana kazanie, zgodnie z tradycją tego dnia, wygłosił kaznodzieja Domu Papieskiego, o. Roberto Pasolini OFM Cap.
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w Wielką Sobotę?

Niedziela łowicka 15/2004

[ TEMATY ]

post

Wielka Sobota

monticellllo/pl.fotolia.com

Coraz częściej spotykam się z pytaniem, co z postem w Wielką Sobotę? Obowiązuje czy też nie? O poście znajdujemy liczne wypowiedzi na kartach Pisma Świętego. Chcąc zrozumieć jego znaczenie wypada powołać się na dwie, które padają z ust Pana Jezusa i przytoczone są w Ewangeliach.

Pierwszą przytacza św. Marek (Mk 9,14-29). Po cudownym przemienieniu na Górze Tabor, Jezus zstępuje z niej wraz z Piotrem, Jakubem i Janem, i spotyka pozostałych Apostołów oraz - pośród tłumów - ojca z synem opętanym przez szatana. Apostołowie są zmartwieni, bo chcieli uwolnić chłopca od szatana, ale ten ich nie usłuchał. Gdy już zostają sami, pytają Chrystusa, dlaczego nie mogli uwolnić chłopca od szatana? Usłyszeli wówczas znamienną odpowiedź: „Ten rodzaj zwycięża się tylko przez modlitwę i post”. Drugi tekst zawarty jest w Ewangelii św. Łukasza (5,33-35). Opisuje rozmowę Pana Jezusa z faryzeuszami oraz z uczonymi w Piśmie na uczcie u Lewiego. Owi nauczyciele dziwią się, czemu uczniowie Jezusa nie poszczą. Odpowiada im wówczas Pan Jezus „Czy możecie gości weselnych nakłonić do postu, dopóki pan młody jest z nimi? Lecz przyjdzie czas, kiedy zabiorą im pana młodego, wtedy, w owe dni, będą pościć”
CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc to cząstka wieczności – mówił ks. Jan Twardowski

2025-04-19 13:07

[ TEMATY ]

Wielkanoc

Milena Kindziuk

Red

Nie umiem / być srebrnym aniołem / ni gorejącym krzakiem / tyle Zmartwychwstań już przeszło / a serce mam byle jakie. / Tyle procesji z dzwonami / tyle już alleluja / a moja świętość dziurawa / na ćwiartce włoska się buja – pisał ksiądz poeta Jan Twardowski w wierszu pt. „Wielkanocny pacierz”. Gdy zapytałam go kiedyś, na czym według niego polega zmartwychwstanie Chrystusa, odpowiedział: „na tym, że Chrystus, który umarł, żyje!”.

Była to dla niego „prawda porażająca”. Bo przecież Pan Jezus po zmartwychwstaniu był niby ten sam, ale już zupełnie inny. Nawet Apostołowie nie mogli Go poznać. Wskrzeszona dziewczynka czy Łazarz z Ewangelii pozostali tacy sami. Po wskrzeszeniu - wrócili do normalnego życia, kiedyś potem znów poumierali. Natomiast Pan Jezus po zmartwychwstaniu był zupełnie inny – tłumaczył ks. Twardowski, dodając że właśnie dlatego w Komunii świętej przyjmujemy Zmartwychwstałego Pana Jezusa, a więc przemienionego przez śmierć i zmartwychwstanie. Ktoś, kto przechodzi przez śmierć, już jest inny – to bardzo ważna prawda wiary”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję