Reklama

Błogosławiony Papież Jan Paweł II

Przez pracę człowiek staje się bardziej człowiekiem

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tematem pierwszej encykliki społecznej Jana Pawła II jest człowiek w kontekście pracy. Ogłoszenie dokumentu miało nastąpić 15 maja 1981 r. w 90. rocznicę encykliki „Rerum novarum” Leona XIII. Jednak zamach dokonany dwa dni wcześniej to uniemożliwił. Tekst encykliki został ogłoszony dopiero po rekonwalescencji papieża, 14 września 1981 r., czyli w święto Podwyższenia Krzyża.
Encyklika „Laborem exercens” (LE) składa się z pięciu rozdziałów. Wiodące pytanie dokumentu - Czym jest ludzka praca? - papież umiejscawia na tle przemian technologicznych, sporów ideologicznych pomiędzy marksistowskim komunizmem a kapitalistycznym liberalizmem, na tle dokonujących się w tym czasie procesów społecznych, które domagają się nowych ocen moralnych.
Punktem wyjścia rozważań encykliki jest biblijna perspektywa Stworzenia i Odkupienia człowieka. W tym świetle uwydatnia się podstawowe powołanie człowieka do pracy i jego godność. Zdaniem papieża człowiek, będąc najdoskonalszym bytem, jako jedyna istota uczestniczy, kontynuuje dzieło stworzenia, dzieło przemiany świata. Praca nie jest przekleństwem, lecz potwierdzeniem godności człowieka. Jest środkiem doskonalenia samego człowieka pracującego i rzeczywistości, które go otaczają; jest także przez znój i cierpienie udziałem w dziele Odkupienia, w krzyżu Chrystusa; jest wreszcie budowaniem na ziemi zrębów życia wiecznego (por. LE 25-27). Nawiązując do rozwoju społecznej nauki Kościoła w minionych 90. latach, papież stwierdza, że tak postrzegane zagadnienie pracy jest kluczem do rozwiązania kwestii społecznej, gdyż praca stanowi podstawowy wymiar ludzkiego bytowania na ziemi. Następnie mówi o pracy w znaczeniu przedmiotowym i podmiotowym. Właściwym podmiotem pracy jest sam człowiek. Praca jest dla człowieka, nie człowiek dla pracy, ale też praca nie jest zwykłym towarem. Dlatego człowiek nigdy nie może być traktowany jako narzędzie produkcji. To fakt, technika jest sprzymierzeńcem człowieka. Nie powinna jednak zapanować nad człowiekiem, gdyż wtedy przekształci się w jego wroga, wyprze go z procesu pracy, pozbawi zadowolenia z twórczości i przyczyni się do bezrobocia.
Jan Paweł II rozwija też zagadnienie godności pracy. Tłumaczy, że godność pracy polega na tym, iż człowiek nie tylko przekształca przyrodę, uszlachetnia ją, lecz urzeczywistnia samego siebie i poniekąd bardziej staje się człowiekiem. Godność pracy wypływa także stąd, że praca stanowi podstawę kształtowania się życia rodzinnego i życia społeczeństwa, narodu i państwa.
W dalszej części encykliki papież poddaje krytyce kapitalizm i liberalizm, kolektywizm i marksizm. Wspólnym błędem tych kierunków jest rozdzielenie kapitału od pracy, przyznanie kapitałowi pierwszeństwa przed pracą i szukanie antynomii, czyli konfliktu między tymi dwiema rzeczywistościami. Sprzeciwiając się tym kierunkom, papież wyjaśnia, że między kapitałem i pracą nie ma sprzeczności. Wprost przeciwnie. Istnieje między nimi związek nierozerwalny, przy czym pierwszeństwo należy się pracy przed kapitałem, podobnie jak pierwszeństwo należy się osobie przed rzeczą. Kapitał jest bowiem wytworem pracy i powinien być jej narzędziem. Skoro praca ma pierwszeństwo przed kapitałem, to należy jej zapewnić odpowiednie miejsce w procesie produkcji. Papież nawiązuje w tym miejscu do postulatów stawianych wcześniej w nauce społecznej Kościoła, dotyczących udziału pracowników w zarządzie, zyskach i własności przedsiębiorstwa.
Część czwarta „Laborem exercens” traktuje o uprawnieniach ludzi pracy, które są częścią podstawowych praw osoby ludzkiej. Najpierw papież wyróżnia dwa rodzaje pracodawców: bezpośrednich i pośrednich. Bezpośrednim jest ten, który zatrudnia. Natomiast pracodawcą pośrednim jest przede wszystkim państwo. Umów o pracę nie zawiera się w społecznej próżni. Znaczący wpływ na ich kształt ma „pracodawca pośredni”, ustalający system prawny, a zwłaszcza prawo pracy, określający minimalną płacę, poziom fiskalizmu i koszta obciążeń socjalnych. Stosunki pracy zależą od obydwu pracodawców, przy czym zazwyczaj w większym stopniu od pośredniego, w mniejszym zaś od bezpośredniego, szczególnie w dobie globalizacji, gdy coraz większego znaczenia nabierają umowy wielonarodowe. Do obiektywnych uprawnień człowieka papież zalicza przede wszystkim zatrudnienie i słuszną płacę. Podstawowym zadaniem polityki gospodarczej państwa jest pełne zatrudnienie. Jan Paweł II przypomina także naukę o płacy rodzinnej i domaga się społecznego dowartościowania zadań macierzyńskich. Jego zdaniem płaca sprawiedliwa powinna również objąć słuszny wypoczynek pracownika oraz różne świadczenia mające zabezpieczyć jego życie i zdrowie.
Encyklika wiele uwagi poświęca związkom zawodowym. Związki pracownicze Jan Paweł II pojmuje nie za wyraz klasowej struktury społeczeństwa, ale za czynnik ładu społecznego i solidarności. Obowiązkiem związków zawodowych jest dbałość nie tylko o interesy grupowe (warunki pracy, płacę), ale także o dobro wspólne społeczeństwa. Dlatego powinny one dążyć do naprawy wszystkiego, co jest wadliwe w systemie gospodarczym. Do zadań związków zawodowych zalicza papież również prace oświatowe i wychowawcze. Mówiąc o strajku, konstatuje, że jest on uprawniony moralnie, stanowi jednak środek ostateczny. Dlatego nie należy go nadużywać.
Piąta część encykliki poświęcona jest duchowości pracy ludzkiej w perspektywie Odkupienia człowieka, którego dokonał Chrystus przez swoją śmierć i zmartwychwstanie. Jan Paweł II przypomina, że po grzechu pierworodnym z każdą pracą nieodzownie związany jest trud, a nawet cierpienie. Nie taki był pierwotny zamysł Stwórcy. Uczeń Chrystusa może jednak włączyć doświadczenie znoju, towarzyszącego wykonywanej pracy, w dzieło zbawienia. W pracy ludzkiej - uczy papież - chrześcijanin odnajduje cząstkę Chrystusowego Krzyża. (…) W tejże samej pracy dzięki światłu, jakie przenika w nas z Chrystusowego Zmartwychwstania, znajdujemy zawsze przebłysk nowego życia, nowego dobra, które właśnie poprzez trud pracy staje się udziałem człowieka i świata. Poprzez trud - a nigdy bez niego (LE 27). Papież przypomina, że zadaniem Kościoła jest kształtowanie takiej duchowości, która by pomagała wszystkim ludziom słuchać słów Żywego Boga, łącząc pracę z modlitwą.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prezydent: przekazałem Zełenskiemu zdanie Polaków, że pomoc Ukrainie nie spotkała się z należytym docenieniem

2025-12-19 12:52

[ TEMATY ]

Ukraina

Wołodymyr Zełenski

Karol Nawrocki

PAP/Paweł Supernak

Prezydent Karol Nawrocki powiedział w piątek, że przekazał w rozmowie prezydentowi Ukrainy Wołdymyrowi Zełenskiemu, iż według Polaków wielowymiarowa pomoc Polski dla Ukrainy nie spotkała się z należytym docenieniem i zrozumieniem. Dodał, że Kijów ma dziś w ręku instrumenty, by ten trend powstrzymać.

Nawrocki na konferencji prasowej po rozmowach z Zełenskim podkreślił, że od 2022 r. 4,91 PKB Polski „poszło na wsparcie naszego sąsiada, Ukrainy, w zakresach i humanitarnych, i w zakresach militarnych, i wojskowych”.
CZYTAJ DALEJ

O. prof. Jacek Salij: o zwierzęta trzeba dbać, ale nie można ich zrównywać z ludźmi

2025-12-19 08:03

[ TEMATY ]

zwierzęta

Adobe Stock

Człowiek został powołany do opiekowania się przyrodą i nie może dopuszczać się okrucieństwa wobec innych istot. Jednak traktowanie psów czy kotów jak ludzi to błąd - mówi w rozmowie z KAI dominikanin o. prof. Jacek Salij. „Zwątpienie w Boga nieuchronnie kończy się zwątpieniem w człowieka. Dzisiaj wielu ludzi chciałoby urządzić świat tak, jakby Boga nie było. W tej perspektywie chciałoby się unieważnić tę prawdę, że na naszej ziemi jeden tylko człowiek został stworzony na obraz i podobieństwo Boże - i zrównać człowieka ze zwierzętami” - mówi.

Znany teolog, rekolekcjonista i autor popularnych książek o. Jacek Salij OP w rozmowie z Katolicką Agencją Informacyjną przypomina, że jako ludzie mamy obowiązki wobec innych istot stworzonych. Bierze pod lupę zwyczaje żywieniowe, które doprowadziły do tego, że zwierzęta nie są już hodowane, tylko masowo „produkowane”. Podejmuje się jednak uporządkowania podstawowych pojęć w dziedzinie, która niekiedy bywa niezrozumiana nawet przez ludzi wierzących, np. kim jest człowiek i czym różni się od zwierzęcia. „Na naszej ziemi jeden tylko człowiek może usłyszeć Ewangelię i na nią się otwierać. I jeden tylko człowiek jest zdolny do modlitwy” - zauważa.
CZYTAJ DALEJ

Zaangażowanie na rzecz pokoju przy kontemplacji oblicza Dzieciątka

2025-12-19 17:47

[ TEMATY ]

strefa gazy

żłóbek

Papież Leon XIV

@Vatican Media

Szopka w Gazie - 2025 rok

Szopka w Gazie - 2025 rok

Papież Leon zaprasza, aby pokonać pokusę postrzegania pokoju jako czegoś odległego i niemożliwego, przezwyciężyć „logikę agresji i konfrontacji”, według której pokój osiąga się przez wyścig zbrojeń.

„Nikt, jak tylko dziecko, nie potrafi tak nas przemienić. I być może właśnie myśl o naszych synach i córkach, o dzieciach, a także o tych, którzy są tak samo bezbronni jak one, przeszywa nasze serca” – to słowa, których użył papież Leon w swoim Orędziu na Światowy Dzień Pokoju.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję