Reklama

30. rocznica wprowadzenia stanu wojennego

W nocy 12/13 grudnia 1981 r. rozpoczął się w Polsce stan wojenny. W Lublinie rocznicę tragicznych wydarzeń zainaugurował atak na siedzibę „Solidarności”, mieszczącą się przy ul. Królewskiej. Rekonstrukcja historyczna stała się centralnym punktem obchodów 30. rocznicy wprowadzenia w Polsce stanu wojennego

Niedziela lubelska 2/2012

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dla młodego pokolenia Polaków czas stanu wojennego znany jest tylko z książek i opowieści. Inicjatywa podjęta przez lubelski oddział IPN, Związek Harcerstwa Rzeczypospolitej i NSZZ „Solidarność” Regionu Środkowowschodniego, dała możliwość udziału w rekonstrukcji wydarzeń (demonstracje, działania oddziałów ZOMO, pacyfikacja siedziby NSZZ „Solidarność”), ale także obejrzenia wystawy „Wasza Solidarność - nasza wolność. Reakcje emigracji polskiej i świata na wprowadzenie stanu wojennego”, wysłuchania koncertu „Pieśni Niepokornej” oraz modlitwy w intencji ofiar. Zainteresowani mogli również spotkać się ze świadkami tamtych dni oraz podczas konferencji historycznej w KUL usłyszeć od prawdę dotyczącą sytuacji na Lubelszczyźnie w chwili wprowadzenia stanu wojennego, strajków będących odpowiedzią na zaistniałą sytuację oraz represji, jakich doświadczało polskie społeczeństwo.

Pamięć wdzięcznych za wolność

- Nie możemy zapomnieć o tych, którzy wtedy cierpieli, oddali swoje życie, stracili pracę; o tych, którzy mieli odwagę nazwać zło po imieniu. Za nich się modlimy. Modlimy się też za nasz kraj. Niech pod Bożą opieką rozwija się wspaniały - mówił abp Stanisław Budzik podczas Mszy św. celebrowanej w intencji ofiar stanu wojennego. Na modlitwie w archikatedrze zgromadzili się przedstawiciele władz i świata pracy, kapłani z Rektorem KUL, członkowie NSZZ „Solidarność” oraz wielu ludzi wdzięcznych Bogu za wolność. Przypominając, że minęła również 30. rocznica powstania „Solidarności”, „wielkiego ruchu społecznego, który otworzył w Polsce i Europie nowy rozdział historii”, Metropolita zwrócił uwagę, że „jego fenomen polegał na wykorzystaniu metod pokojowych w walce o robotnicze prawa i narodową wolność. Źródła takiej postawy są głęboko chrześcijańskie. Siłą strajkujących była wiara, że Pan da siłę swojemu ludowi i ześle mu błogosławieństwo pokoju”. Ponieważ dla młodych Polaków stan wojenny to wydarzenia, których nie doświadczyli, Pasterz wzywał, aby ocalić od zapomnienia historię naszych zmagań o wolność, oraz by kolejnym pokoleniom przekazać najcenniejsze wartości wielkiego ruchu „Solidarność”. - Nie potrafi właściwie ocenić wolności ten, kto nie wie, jaka cena za nią została zapłacona - mówił.
Abp Budzik przywołał także swoje doświadczenia ze stanu wojennego, kiedy posługiwał jako wikariusz parafii katedralnej w Tarnowie. - Były to pierwsze dni wojny wypowiedzianej narodowi za to, że chciał się wybić na niepodległość. Stan wojenny ogłoszono w niedzielę, a na środę zaplanowane było poświęcenie sztandaru „Solidarności” jednego z zakładów. Mimo trwania stanu wojennego zapadła odważna decyzja, że nabożeństwo i poświęcenie odbędą się zgodnie z planem - wspominał. Z tego nabożeństwa utkwiły mu w pamięci szczególnie dwa obrazy: „niekończąca się procesja ludzi, którzy podchodzili do ołtarza i ze wzruszeniem całowali poświęcony sztandar «Solidarności» oraz śpiew pieśni «Boże, coś Polskę» - wzruszająca suplikacja tych, którzy w Bogu złożyli swoją nadzieję, jeden głos z setek ust odbijający się od sklepienia katedry i szturmujący niebiosa”. Metropolita wspomniał również swoją wizytę duszpasterską u internowanych w Załężu k. Rzeszowa: - Nigdy nie zapomnę pierwszych odwiedzin. Kiedy na więziennym podwórku pojawił się biskup w towarzystwie księży, ze wszystkich nagle otwartych okien zabrzmiał odbijający się echem potężny chór męskich głosów, śpiewających pieśń konfederatów barskich: „Nigdy z królami nie będziem w aliansach, nigdy przed mocą nie ugniemy szyi, bo u Chrystusa my na ordynansach, słudzy Maryi”. Ks. Arcybiskup zwrócił także uwagę, że kiedy dziś dziękujemy Bogu za „Solidarność” i za niepodległość, powinnniśmy pamiętać, że „od naszej postawy, głosu w wyborach oraz zaangażowania społecznego i kulturalnego, zależy jej kształt”.

Świadkowie historycznej prawdy

- To wy jesteście żywą historią tamtych dramatycznych czasów. To wy jesteście strażnikami prawdy o stanie wojennym - mówił dr Leszek Pietrzak do prelegentów konferencji historycznej w KUL i działaczy NSZZ „Solidarność”, spośród których wielu uczestniczyło w zorganizowanych na Lubelszczyznie strajkach w 1981 r. - Stan wojenny to jedno z najbardziej tragicznych wydarzeń w polskiej historii. On nie tylko zahamował dążenia wolnościowe Polaków, ale był przede wszystkim traumą dla polskiego społeczeństwa. Dzisiaj żyjemy w czasach, gdy o stanie wojennym mówi się i pisze w sposób nie odpowiadający historycznym faktom. Robią to m.in. twórcy stanu wojennego. Dlatego ważne jest, by mówić i pisać prawdę o wydarzeniach stanu wojennego, na temat jego represji, ofiar i tego, że to wydarzenie było naszą narodową tragedią - podkreślał.
Wprowadzając do treści poruszanych podczas konferencji, dotyczących m.in. wprowadzanie stanu wojennego na Lubelszczyźnie, akcji strajkowych oraz represji, ks. prof. Tadeusz Guz zwrócił uwagę na prawo narodu do samostanowienia w kontekście komunistycznej zbrodni stanu wojennego. Podkreślał, że „jeśli mamy prawo być człowiekiem-jednostką, to mamy też prawo do tego, by być narodem. I nikt, żadna ideologia na przestrzeni wieków istnienia ludzkości nie potrafiła i nie będzie potrafić odebrać nam tego prawa”. Zbrodnię stanu wojennego i całego okresu PRL scharakteryzował jako oderwanie bytowości i pochodzenia człowieka od Boga. - Jeśli odmawia się nam prawa do rozumu i ducha, odbiera się też prawo do bycia wolnym. Bo bycie wolnym pojawia się dopiero w przestrzeni posiadania ducha. Zbrodniczość systemu komunistycznego polega więc na tym, że odmówiono narodowi polskiemu w 1981 r. prawa do bycia wolnym - mówił. Ponieważ wolność służy miłowaniu, wg niego „solidarność jest oryginalnym imieniem, które koduje pod swoim zewnętrznym wyrazem miłość. Komunizm to ideologia nienawiści, stąd zbrodniczość stanu wojennego polegała na tym, żeby zabić miłość”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2012-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

„Pójdź za mną”!

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 9, 57-62.

Środa, 1 października. Wspomnienie św. Teresy od Dzieciątka Jezus, dziewicy, doktora Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

Św. Teresa od Dzieciątka Jezus - "Moim powołaniem jest miłość"

Niedziela łódzka 22/2003

[ TEMATY ]

św. Teresa z Lisieux

Adobe Stock

Św. Teresa z Lisieux

Św. Teresa z Lisieux

O św. Teresie od Dzieciątka Jezus i Najświętszego Oblicza, karmelitance z Lisieux we Francji, powstały już opasłe tomy rozpraw teologicznych. W tym skromnym artykule pragnę zachęcić czytelników do przyjaźni z tą wielką świętą końca XIX w., która także dziś może stać się dla wielu ludzi przewodniczką na krętych drogach życia. Może także pomóc w zweryfikowaniu własnego stosunku do Pana Boga, relacji z Nim, Jego obrazu, który nosimy w sobie.

Życie św. Teresy daje się streścić w jednym słowie: miłość. Miłość była jej głównym posłannictwem, treścią i celem jej życia. Według św. Teresy, najważniejsze to wiedzieć, że jest się kochanym, i kochać. Prawda to, jak może się wydawać, banalna, ale aby dojść do takiego wniosku, trzeba w pełni zaakceptować siebie. Św. Teresie wcale nie było łatwo tego dokonać. Miała niesforny charakter. Była bardzo uparta, przewrażliwiona na swoim punkcie i spragniona uznania, łatwo ulegała emocjom. Wiedziała jednak, że tylko Bóg może dokonać w niej uzdrowienia, bo tylko On kocha miłością bez warunków. Dlatego zaufała Mu i pozwoliła się prowadzić, a to zaowocowało wyzwoleniem się od wszelkich trosk o samą siebie i uwierzeniem, że jest kochana taką, jaka jest. Miłość to dla św. Teresy "mała droga", jak zwykło się nazywać jej duchowy system przekonań, "droga zaufania małego dziecka, które bez obawy zasypia w ramionach Ojca". Św. Teresa ufała bowiem w miłość Boga i zdała się całkowicie na Niego. Chciała się stawać "mała" i wiedziała, że Bogu to się podoba, że On kocha jej słabości. Ona wskazała, na przekór panującemu długo i obecnemu często i dziś przekonaniu, że świętość nie jest dostępna jedynie dla wybranych, dla tych, którzy dokonują heroicznych czynów, ale jest w zasięgu wszystkich, nawet najmniejszych dusz kochających Boga i pragnących spełniać Jego wolę. Św. Teresa była przekonana, że to miłosierdzie Boga, a nie religijne zasługi, zaprowadzi ją do nieba. Św. Teresa chciała być aktywna nie w ćwiczeniu się w doskonałości, ale w sprawianiu Bogu przyjemności. Pragnęła robić wszystko nie dla zasług, ale po to, by Jemu było miło i dlatego mówiła: "Dzieci nie pracują, by zdobyć stanowisko, a jeżeli są grzeczne, to dla rozradowania rodziców; również nie trzeba pracować po to, by zostać świętym, ale aby sprawiać radość Panu Bogu". Św. Teresa przekonuje w ten sposób, że najważniejsze to wykonywać wszystko z miłości do Pana Boga. Taki stosunek trzeba mieć przede wszystkim do swoich codziennych obowiązków, które często są trudne, niepozorne i przesiąknięte rutyną. Nie jest jednak ważne, co robimy, ale czy wykonujemy to z miłością. Teresa mówiła, że "Jezus nie interesuje się wielkością naszych czynów ani nawet stopniem ich trudności, co miłością, która nas do nich przynagla". Przykład św. Teresy wskazuje na to, że usilne dążenie do doskonałości i przekonywanie innych, a zwłaszcza samego siebie, o swoich zasługach jest bezcelowe. Nigdy bowiem nie uda się nam dokonać takich czynów, które sprawią, że będziemy w pełni z siebie zadowoleni, jeśli nie przekonamy się, że Bóg nas kocha i akceptuje nasze słabości. Trzeba zgodzić się na swoją małość, bo to pozwoli Bogu działać w nas i przemieniać nasze życie. Św. Teresa chciała być słaba, bo wiedziała, że "moc w słabości się doskonali". Ta wielka święta, Doktor Kościoła, udowodniła, że można patrzeć na Boga jak na czułego, kochającego Ojca. Jednak trwanie w takim przekonaniu nie przyszło jej łatwo. Przeżywała wiele trudności w wierze, nieobce były jej niepokoje i wątpliwości, znała poczucie oddalenia od Boga. Dzięki temu może być nam, ludziom słabym, bardzo bliska. Jest także dowodem na to, że niepowodzenia i trudności są wpisane w życie każdego człowieka, nikt bowiem nie rodzi się święty, ale świętość wypracowuje się przez walkę z samym sobą, współpracę z łaską Bożą, wypełnianie woli Stwórcy. Teresa zrozumiała najgłębszą prawdę o Bogu zawartą w Biblii - że jest On miłością - i dlatego spośród licznych powołań, które odczuwała, wybrała jedno, mówiąc: "Moim powołaniem jest miłość", a w innym miejscu: "W sercu Kościoła, mojej Matki, będę miłością".
CZYTAJ DALEJ

Różaniec - chrześcijańska odpowiedź na zmęczenie świata [Felieton]

2025-10-02 00:29

Adobe Stock

Wśród wielu bolączek współczesnego człowieka jest zmęczenie, przepracowanie, zestresowanie. Człowiek poszukuje ciszy, sensu życia. Jest szeroka oferta dająca człowiekowi to czego szuka. Niektóre z nich tylko pozornie niosą pomoc, a mogą przy okazji siać duże spustoszenie w duszy człowieka. W tym całym poszukiwaniu człowieka dziś niestety przodują kursy mindfulness, aplikacje do medytacji, weekendowe wyjazdy z jogą. Bierze się to, co popularne,  pomija się fakt, że chrześcijaństwo od wieków ma swoją medytację, która nie tylko uspokaja, ale przemienia życie.

Przykre jest to, że wielu katolików nie jest świadoma tego, jak ta modlitwa potrafi działać piękne rzeczy w życiu człowieka. Tymczasem zamiast używać go w praktyce, chowa się go w szufladzie, pomija, lekceważy - tym narzędziem do modlitwy jest różaniec, który nie jest starą dewocją do odklepania, ale żywą modlitwą, w której bije serce Ewangelii.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję