Reklama

"Leksykon teologii fundamentalnej"

Niedziela Ogólnopolska 25/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

"Teologia fundamentalna jest niezmiernie ważną dziedziną myśli religijnej. Jest bowiem niejako strażniczką tożsamości chrześcijaństwa. Z jednej strony - określa podstawy wiary, wykazując w oparciu o rozumowe argumenty wiarygodność Objawienia Bożego, które realizuje się w Jezusie Chrystusie. Z drugiej strony wychodzi naprzeciw oczekiwaniom człowieka, który w zależności od okoliczności miejsca i czasu stawia wciąż nowe pytania, wątpi czy nawet wysuwa zastrzeżenia wobec prawd wiary. Szukając na nie adekwatnej odpowiedzi, teologia fundamentalna stara się przeprowadzać skuteczną apologię prawd objawionych". Tak pisał Ojciec Święty Jan Paweł II w liście do uczestników II Międzynarodowego Kongresu Teologii Fundamentalnej, zorganizowanego na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim we wrześniu 2001 r.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom Ojca Świętego, w niespełna rok po tym wydarzeniu pracownicy Instytutu Teologii Fundamentalnej KUL pod kierownictwem ks. prof. Mariana Ruseckiego przygotowali nowe, oryginalne dzieło: Leksykon teologii fundamentalnej. Praca ta została dedykowana "Chrystologowi Dziejów, Kolumnie Kościoła - Janowi Pawłowi II w 25-lecie Pontyfikatu".
W Polsce - jak dotąd - nie ukazał się żaden leksykon z tej dziedziny. Nasze słowniki teologiczne, podobnie zresztą jak i tłumaczone zagraniczne wydania, nie ujmują w sposób kompletny współczesnego stanu badań prowadzonych obecnie na polu teologii fundamentalnej.
Leksykon powstał w Instytucie Teologii Fundamentalnej KUL, jednak poszczególne hasła i tematy przygotowali, poza autorytetami z teologii fundamentalnej, także najwybitniejsi specjaliści z innych dziedzin teologicznych, m.in. bibliści, dogmatycy czy historycy Kościoła, jak również filozofowie, socjologowie, psychologowie czy religioznawcy. Do prac nad nim włączyli się przedstawiciele niemal wszystkich polskich ośrodków naukowych oraz kilku zagranicznych, co gwarantuje wszechstronność ujęć w nim zawartych.
Leksykon treściowo obejmuje całokształt zagadnień należących do teologii fundamentalnej, poszczególne problemy ujmuje syntetycznie, a zarazem wyczerpująco. Pomaga w ich zrozumieniu, odkrywa powiązania z innymi zagadnieniami. Zawiera 278 haseł przedmiotowych, 166 haseł osobistych i 163 hasła tzw. odsyłaczowe. Hasła przedmiotowe Leksykonu uzupełnione zostały przez prezentacje postaci znanych teologów polskich i zagranicznych oraz ich twórczość, która w istotny sposób wpłynęła na kształt i kierunki rozwoju myśli teologicznej.
Leksykon został życzliwie przyjęty i wysoko oceniony przez teologiczne środowisko naukowe w Polsce i za granicą, jak również przez samego Ojca Świętego, któremu został uroczyście wręczony podczas prywatnej audiencji 6 grudnia 2002 r. w Watykanie.
Dzieło to stanie się niewątpliwie wspaniałą pomocą naukową nie tylko dla wykładowców teologii, ale także dla katechetów, księży i wszystkich wiernych pragnących pogłębić swoją wiedzę teologiczną i zapoznać się ze współczesnymi osiągnięciami teologii fundamentalnej.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pierwsze latorośle

Niedziela przemyska 26/2015, str. 8

[ TEMATY ]

męczennicy

Arkadiusz Bednarczyk

Kandyda, męczennica rzymska była żoną męczennika Artemiusza, z którym miała córkę Paulinę, także umęczoną za wiarę – jedna z pierwszych męczenniczek chrześcijańskich w Rzymie

Kandyda, męczennica rzymska była żoną męczennika
Artemiusza, z którym miała córkę Paulinę, także
umęczoną za wiarę – jedna z pierwszych męczenniczek
chrześcijańskich w Rzymie

30 czerwca Kościół wspomina Pierwszych Męczenników Kościoła Rzymskiego. Ich odwaga w wyznawaniu wiary była naprawdę imponująca. Wielu z tych zwykłych ludzi, najczęściej skazywanych na wymyślne męki, to bezimienni bohaterowie, o których nie znajdziemy nawet wzmianek w pokrytych kurzem aktach cesarskich

W pierwszych wspólnotach chrześcijańskich w Rzymie męczennicy za wiarę cieszyli się ogromnym autorytetem, a nad ich symbolicznymi grobami czy miejscami pamięci wznoszono martyria, grobowce i bazyliki; tak było np. w przypadku Wawrzyńca, Sebastiana, Agnieszki i innych świętych.
CZYTAJ DALEJ

Zmiany kapłanów 2025 r.

Maj i czerwiec to miesiąc personalnych zmian wśród duchownych. Przedstawiamy bieżące zmiany księży proboszczów i wikariuszy w poszczególnych diecezjach.

Biskupi w swoich diecezjach kierują poszczególnych księży na nowe parafie.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania na niedzielę ks. Mariusza Rosika: Bóg w dom – pokój w dom

2025-06-30 14:05

[ TEMATY ]

rozważania

Ks. Mariusz Rosik

meczennicy.franciszkanie.pl

Wysyłając swych uczniów na misje, Jezus daje im szczegółowe wskazania, jak powinni postępować. Właśnie w ramach tzw. Mowy Misyjnej pojawia się nakaz: „Gdy do jakiego domu wejdziecie, mówcie: Pokój temu domowi” (Łk 10,5). Jaką treść podsuwał Jezus pod pojęcie „pokoju”? Zapewne w Ewangelii pisanej po grecku dopatrywać się można tu nie tylko myśli judaistycznej, a więc środowiska życia Jezusa, ale także konotacji greckich, a może nawet rzymskich.

Eirene, grecka bogini pokoju, przedstawiana była z rogiem obfitości, z którego rozdawała swe bogactwa. W niektórych wyobrażeniach towarzyszy jej Pluton symbolizujący dobrobyt, a stąd już niedaleko do utożsamienia pokoju ze spokojem. Zgoła inaczej ów pokój widzieli mieszkańcy Brytanii. Tacyt, w biografii swojego teścia Gnejusza Juliusza Agrykoli, zarządcy Brytanii w latach 77-84 po Chr., zamieścił mowę Kalgakusa, brytyjskiego dowódcy. Mówca niezbyt pochlebnie wypowiada się o Rzymianach: „Grabieżcy świata, kiedy im wszystko pustoszącym ziemi nie stało, przeszukują morze; chciwi, jeżeli nieprzyjaciel jest zamożny, żądni sławy, jeżeli jest biedny; ani Wschód, ani Zachód nie zdołałby ich nasycić; jedyni wśród wszystkich ludzi tak bogactw, jak i niedostatków z równą pożądają namiętnością. Grabić, mordować, porywać nazywają fałszywym mianem panowania, a skoro pustynię uczynią – pokoju” (Tacyt, Żywot Juliusza Agrykoli).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję