Reklama

Wobec nowych wyzwań

Przed kongresem teologów

Niedziela Ogólnopolska 11/2004

Bp prof. Stanisław Wielgus

Bp prof. Stanisław Wielgus

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Z bp. prof. Stanisławem Wielgusem - biskupem płockim, rektorem KUL, jednym z organizatorów Kongresu Teologów Polskich - rozmawia ks. inf. Ireneusz Skubiś

Ks. Inf. Ireneusz Skubiś: - Jakimi racjami kierował się Ksiądz Biskup, inicjując prace przygotowawcze do VII Kongresu Teologów? Jakie są główne cele Kongresu?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Bp prof. Stanisław Wielgus: - Była to inicjatywa Rady Naukowej Konferencji Episkopatu Polski, której jestem przewodniczącym, przyjęta z aprobatą przez wszystkich Księży Biskupów zebranych na plenarnym zebraniu. Wysunęliśmy ją z tego powodu, że ostatni, tj. VI, Kongres Teologów Polskich odbył się już kilkanaście lat temu (11-15 sierpnia 1991 r. w KUL), w innych zupełnie realiach ideowych, a także polityczno-społeczno-ekonomicznych kraju. W chwili obecnej istnieje potrzeba podsumowania osiągnięć naukowych polskich teologów pracujących już w innych niż komunistyczne warunkach, a także potrzeba wytyczenia zasadniczych kierunków rozwoju badań z różnych dziedzin teologii na przyszłość. Jest to tym bardziej ważne, że w ostatnich kilkunastu latach powstały Wydziały Teologiczne na kilku państwowych Uniwersytetach (Opolskim, Poznańskim, Toruńskim, Śląskim, Warmińsko-Mazurskim, Szczecińskim), a także Papieski Wydział Teologiczny w Warszawie. Potrzebna jest wspólna refleksja wszystkich polskich naukowych środowisk teologicznych nad dalszym rozwojem teologii w zmieniających się dynamicznie warunkach i wobec nowych zupełnie wyzwań ideowych, światopoglądowych i innych, stających przed współczesnym chrześcijaninem.

- Kto jest organizatorem Kongresu?

- Kongres organizują wszystkie polskie Wydziały Teologiczne, w związku z tym w skład Komitetu Organizacyjnego Kongresu wszedł Rektor KUL i Dziekani wszystkich (obecnie jedenastu) polskich Wydziałów Teologicznych. Ciężar pracy organizacyjnej wziął na siebie Katolicki Uniwersytet Lubelski, w którym w dniach 12-15 września 2004 r. Kongres się odbędzie. KUL jest więc bezpośrednim organizatorem Kongresu. Tam już od dłuższego czasu intensywnie pracuje Biuro Kongresu.

- Jaki jest temat Kongresu oraz jego ogólny program?

Reklama

- Temat Kongresu brzmi: Kościół w życiu publicznym. Teologia polska i europejska wobec nowych wyzwań. Wykłady ogólne ogniskować się będą wokół czterech zasadniczych wątków:
1. Chrześcijaństwo wobec wyzwań współczesnych;
2. Teologia a kultura;
3. Teologiczna antropologia społeczna;
4. Kościół w sytuacji społeczno-politycznej.
W ramach poszczególnych sekcji odbędą się panele, dyskusje w grupach i spotkania wykładowców oraz innych osób zainteresowanych określonymi dyscyplinami teologicznymi.
Organizatorzy Kongresu, mając na uwadze poważny wpływ zachodniej myśli teologicznej na polską teologię oraz liczne naukowe kontakty polskich teologów z teologami i środowiskami teologicznymi na Zachodzie, w uznaniu wielkiego dorobku naukowego teologów zachodnich, a także w duchu wdzięczności za pomoc zachodnich środowisk teologicznych dla polskich teologów, zwrócili się do Rady Wydziału Teologii KUL i Senatu tej Uczelni z prośbą o nadanie tytułu doktora honoris causa wybitnym przedstawicielom nauk teologicznych z trzech reprezentatywnych dla teologii katolickiej obszarów językowych w Europie. Tak więc najwyższą akademicką godność doktora honorowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego otrzymają: prof. dr hab. Gerhard Müller, biskup Regensburga - profesor teologii dogmatycznej na Uniwersytecie Monachijskim, autor wielu cennych i ważnych prac naukowych; prof. dr o. Jan Galot SJ (Belg) z Papieskiego Uniwersytetu „Gregorianum” w Rzymie - profesor dogmatyki, autor licznych prac z chrystologii i o kapłaństwie (niektóre tłumaczone na język polski); ks. prof. dr Bruno Forte z Papieskiego Wydziału Teologicznego w Neapolu - znany i ceniony za osiągnięcia naukowe dogmatyk.

- Kim są dla Kościoła w Polsce teologowie?

- Są komentatorami Bożego Objawienia we współczesnym świecie, nauczycielami wiary i moralności katolickiej, strażnikami depozytu ewangelicznego pozostawionego Kościołowi przez Chrystusa, przewodnikami dla ludzi błąkających się dzisiaj we mgle najróżniejszych fałszywych poglądów, idei, kultów, irracjonalnych wierzeń itd. Powołaniem i zadaniem teologów jest przede wszystkim objaśnianie ludziom Chrystusowej wiary i wykazywanie, że współdziała ona ściśle z rozumem i ze współczesną, bardzo rozwiniętą nauką, a także świadczenie wobec całego świata o Chrystusie własnym, wiernym Ewangelii życiem. Rola teologów jest olbrzymia, niemniej jednak nie można zapominać o tym, że - jak to powiedział kilka lat temu Ojciec Święty Jan Paweł II - to przede wszystkim wierny Bogu lud przechował w swoich rodzinach wiarę katolicką przez minione dwa tysiąclecia. Rolą teologów jest służyć temu ludowi, wspierać go duchowo i umacniać.

- Podczas Kongresu odbędą się posiedzenia sekcji, skupiających wykładowców poszczególnych dyscyplin teologicznych. Obok sekcji coraz częściej pojawiają się stowarzyszenia i towarzystwa jako formy współpracy różnych ośrodków teologicznych. Czy oznacza to kierunek organizacyjnych przemian na przyszłość?

Reklama

- Teologiczne towarzystwa naukowe i stowarzyszenia istnieją już od bardzo dawna i zawsze współpracowały z wydziałami teologicznymi, zwłaszcza w zakresie badań naukowych, działalności wydawniczej oraz we wszechstronnym promowaniu osiągnięć badawczych nauk teologicznych. Najczęściej przy tym jest tak, że członkami towarzystw i stowarzyszeń teologicznych są także uczeni zatrudnieni na wydziałach teologicznych, na których oprócz badań naukowych uprawiają dydaktykę. Sądzę, że działalność wydziałów i towarzystw naukowych jest komplementarna. Są sobie nawzajem potrzebne i nawzajem się wspierają, ale nie zastępują.

- W Kongresie uczestniczyć będą Dziekani Wydziałów Teologicznych z Europy. Czemu służyć będzie to spotkanie przedstawicieli teologii europejskiej z teologią polską?

- Wspomniałem już wcześniej o związkach i ścisłej współpracy teologów polskich z zachodnimi. Nie ma wśród polskich wybitniejszych teologów nikogo, kto nie studiowałby na zachodnich uczelniach, a wśród wybitnych teologów zachodnich - takiego uczonego, który przynajmniej raz nie brałby udziału w organizowanych przez polskich uczonych kongresach naukowych i innych spotkaniach. Polscy teologowie drukują w zachodnich czasopismach teologicznych, a zachodni w czasopismach polskich. W ostatnich kilkunastu latach ta współpraca teologii polskiej z zachodnią stała się naprawdę bardzo ścisła i owocna. Jesteśmy jednym Kościołem. Żyjemy tymi samymi jego problemami. Rozwiązujemy te same kwestie, i to przy pomocy wspólnie wypracowywanej metodologii. Zapraszanie na naukowe kongresy uczonych z innych krajów jest stałą współczesną, ogromnie przy tym cenną praktyką, ponieważ wymiana myśli i osiągnięć wszystkich wzbogaca i zbliża do siebie.

- Specjalnym życzeniem Księdza Biskupa było zaproszenie teologów z krajów bloku sowieckiego. I rzeczywiście, pośród sekcji problemowych znajdzie się miejsce na dyskusje teologów z Ukrainy, Rosji, Białorusi i innych krajów. Dlaczego obecność tych teologów na Kongresie jest tak ważna?

- Do udziału w Kongresie zostali zaproszeni rzeczywiście, zgodnie z wyraźnym życzeniem Ojca Świętego, teologowie z krajów postkomunistycznych Europy Środkowo-Wschodniej. Wielu z nich pozostaje w stałej współpracy z teologami polskimi. W tym miejscu należy przypomnieć, że po upadku komunizmu polskie Wydziały Teologiczne, zwłaszcza z KUL, ale także z UKSW i innych uczelni, utworzyły wiele filii w kilku krajach postkomunistycznych (istnieją one nadal i dynamicznie się rozwijają), a u siebie kształciły i nadal kształcą studentów teologii z tych krajów. W KUL, w dużej mierze dzięki Fundacji Jana Pawła II, kształci się rocznie kilkaset (!) osób z krajów postkomunistycznych. Wielu polskich teologów wykłada poza tym w seminariach duchownych i w innych uczelniach teologicznych w tych krajach, mieszkając tam na stałe bądź systematycznie dojeżdżając z wykładami. Sądzę, że spotkanie na Kongresie teologów z różnych krajów, zmagających się z różnymi problemami i niełatwymi realiami życia, może być bardzo owocną wymianą doświadczeń, przemyśleń i propozycji rozwiązywania kwestii ważnych dla ewangelizacji Europy, która - jak słyszymy od Ojca Świętego - powinna oddychać obydwoma płucami.

Formularz zgłoszeniowy uczestnictwa w Kongresie jest dostępny na stronie internetowej pod adresem:
www.kul.lublin.pl/kongres/

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Św. Grzegorz Wielki, papież i doktor Kościoła

Wikipedia.org

Grzegorz I znany też jako Grzegorz Wielki

Grzegorz I
znany też jako
Grzegorz Wielki

Jeden z najwybitniejszych papieży i filarów średniowiecznej kultury, znakomity duszpasterza, doktor Kościoła Zachodniego, reformator liturgii i postać, z którą legendarnie wiąże się określenie „chorał gregoriański”.

Grzegorz urodził się w 540 r. w Rzymie. Piastował różne urzędy cywilne, aż doszedł do stanowiska prefekta Rzymu. Po czterech latach rządów opuścił to stanowisko i wstąpił do benedyktynów. Własny dom zamienił na klasztor. Ten czyn zaskoczył wszystkich – pan Rzymu został ubogim mnichem. Dysponując ogromnym majątkiem, Grzegorz założył jeszcze 6 innych klasztorów. W roku 577 papież Benedykt I mianował Grzegorza diakonem, a w roku 579 papież Pelagiusz II uczynił go swoim przedstawicielem, a następnie osobistym sekretarzem. Od roku 585 był także opatem klasztoru. Wybór na papieża W 590 r. zmarł Pelagiusz II. Na jego miejsce jednogłośnie przez aklamację wybrano Grzegorza. Ten w swojej pokorze wymawiał się. Został jednak wyświęcony na kapłana, następnie konsekrowany na biskupa. W tym samym 590 r. nawiedziła Rzym jedna z najcięższych w historii tego miasta zaraza. Papież Grzegorz zarządził procesję pokutną dla odwrócenia klęski. Podczas procesji nad mauzoleum Hadriana zobaczył anioła chowającego wyciągnięty, skrwawiony miecz. Wizję tę zrozumiano jako koniec plagi. Pracowity pontyfikat Pontyfikat papieża Grzegorza trwał 15 lat. Codziennie głosił Słowo Boże. Zreformował służbę ubogich. Wielką troską otoczył rzymskie kościoły i diecezje Włoch. Był stanowczy wobec nadużyć. Ujednolicił i upowszechnił obrządek rzymski. Od pontyfikatu Grzegorza pochodzi zwyczaj odprawiania 30 Mszy św. za zmarłych – zwanych gregoriańskimi. Podziel się cytatemPrzy bardzo licznych i absorbujących zajęciach publicznych Grzegorz także pisał. Zostawił po sobie bogatą spuściznę literacką. Święty Grzegorz zmarł 12 marca 604 r. Obchód ku jego czci przypada 3 września, w rocznicę jego biskupiej konsekracji. Średniowiecze przyznało mu przydomek Wielki. Należy do czterech wielkich doktorów Kościoła Zachodniego.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: znaczki pocztowe z okazji kanonizacji Frassatiego i Acutisa

2025-09-02 13:49

[ TEMATY ]

kanonizacja

Vatican News

Z okazji kanonizacji bł. Pier Giorgia Frassatiego i bł. Carla Acutisa, Poczta Watykańska wyemituje okolicznościowe znaczki pocztowe oraz przygotowała specjalne datowniki. Będą one dostępne od 7 września.

Gubernatorat Państwa Miasta Watykańskiego opublikował projekty znaczków pocztowych, które Poczta Watykańska wyemituje 7 września, oraz okolicznościowych datowników. Upamiętnią one m.in. kanonizację błogosławionych Pier Giorgia Frassatiego i Carla Acutisa, której dokona Papież Leon XIV w najbliższą niedzielę.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV: Nie bójmy się prosić, zwłaszcza gdy wydaje nam się, że na to nie zasługujemy

2025-09-03 10:29

[ TEMATY ]

audiencja generalna

Leon XIV

Vatican Media

„Nie wstydźmy się wyciągać ręki. To właśnie w tym pokornym geście kryje się zbawienie” - powiedział Ojciec Święty podczas dzisiejszej audiencji ogólnej. W swej katechezie papież skoncentrował się na dwóch słowach zawartych w opisie Męki Pańskiej: „Pragnę” ( J 19,28) i „Dokonało się” ( J 19,30).

Leon XIV podkreślił, że na krzyżu Jezus nie jawi się jako zwycięski bohater, lecz jako żebrzący o miłość. Zaznaczył, że pragnienie Ukrzyżowanego jest przede wszystkim wyrazem głębokiego pragnienia miłości, relacji, komunii. Zwrócił uwagę, iż „na krzyżu Jezus uczy nas, że człowiek nie spełnia siebie we władzy, lecz w ufnym otwarciu się na drugiego, nawet jeśli jest on nam wrogi i nieprzyjazny. Zbawienie nie polega na autonomii, lecz na pokornym uznaniu własnej potrzeby i umiejętności jej swobodnego wyrażania” - powiedział.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję