Reklama

150 lat pracy Urszulanek Unii Rzymskiej na ziemiach polskich

Niedziela Ogólnopolska 18/2007, str. 21

Urszulanki wczoraj i dziś
Archiwum zgromadzenia

Urszulanki wczoraj i dziś<br>Archiwum zgromadzenia

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dnia 2 lipca 2007 r. minie 150 lat od założenia w Poznaniu pierwszego klasztoru i szkoły urszulanek na ziemiach polskich. W tym samym roku upływa także 200 lat od kanonizacji św. Anieli Merici, założycielki zgromadzenia, która żyła na przełomie XV i XVI wieku we Włoszech.
Oddane katechizacji dzieci i młodzieży wspólnoty urszulanek powstawały najpierw na północy Włoch, skąd przeszczepione zostały do Francji. Tam w początkach XVII wieku urszulanki stały się zakonem (Ordo Sanctae Ursulae) o uroczystych ślubach i klauzurze papieskiej. Nadal jednak pełniły dzieło edukacji wobec dziewcząt i kobiet. Przy ich klasztorach powstawały bezpłatne szkoły, otwarte dla uczennic z miasta - zarówno ubogich, jak i bogatych - oraz szkoły-pensjonaty dla dziewczynek pochodzących na ogół z rodzin szlacheckich. Siostry tworzyły także szkoły niedzielne i świąteczne dla najuboższych dziewcząt i pracujących kobiet. Poza katechizmem i podstawową alfabetyzacją uczyły praktycznych zawodów, ażeby dać możliwość zarabiania na życie.
W XVII- i XVIII-wiecznej Europie urszulanki odegrały w dziedzinie religijnej, a także w ogólnej edukacji kobiet rolę podobną do tej, jaką spełniali jezuici w swoich kolegiach w stosunku do młodzieży męskiej. Urszulanki tworzyły szkoły nie tylko w krajach Europy, ale swój system edukacyjny przeszczepiły też na tereny obu Ameryk, Australii, Azji i Afryki.
U progu XX wieku na życzenie Stolicy Apostolskiej między częścią autonomicznych klasztorów zawiązała się Unia Rzymska Zakonu św. Urszuli. Oprócz niej w XX wieku powstały inne, mniej lub bardziej scentralizowane formy organizacji, jak np. unia urszulanek kanadyjskich, irlandzka, federacja urszulanek języka niemieckiego.
Na ówczesne ziemie polskie urszulanki przybyły z Wrocławia, gdzie klasztor istniał od XVII wieku. W 1857 r. założyły szkołę w Poznaniu, a w 1868 r. - w Gnieźnie.
W ich dziejach odzwierciedlały się losy narodu polskiego przeżywającego w XIX i XX wieku dramatyczne przemiany i wielkie zagrożenia. W okresie kulturkampfu urszulanki zostały usunięte z Wielkopolski. Udało im się otworzyć szkoły w Krakowie i w Tarnowie, a następnie, do 1917 r., także w Kołomyi, Stanisławowie, Lwowie i w Lublinie.
Po odzyskaniu przez kraj niepodległości, dla skuteczniejszej pracy w ojczyźnie, autonomiczne dotąd klasztory zawiązały w 1919 r. Unię Polską, co przygotowało i uprościło w 1936 r. przyłączenie się do Unii Rzymskiej jako odrębnej prowincji.


Okres dwudziestolecia między wojnami był czasem dynamicznego rozwoju szkół urszulańskich w całej Polsce i dużego wzrostu liczby sióstr. Powstały nowe placówki: szkoły w Rybniku na Śląsku w 1923 r., w Gdyni, Kościerzynie i Włocławku - w 1931 r. W 1928 r. powstała także placówka misyjna w Charbinie (dawna Mandżuria).
W roku szkolnym 1934/35 w urszulańskich szkołach podstawowych, średnich i zawodowych uczyło się ok. 4000 dzieci i młodzieży; siostry prowadziły też przedszkola i dwie bursy dla akademiczek. Nawet w domach w miejscowościach wiejskich, które były przewidziane na wypoczynek sióstr i wychowanek, w ciągu roku gromadziły dzieci i młodzież wiejską, ucząc ją i katechizując, tworząc koła zainteresowań, prowadząc kursy krawieckie i inne.
II wojna światowa zniszczyła to wszystko - szkoły były zamykane, a siostry wysiedlane. Podczas wojny urszulanki włączyły się w tajne nauczanie, a także w szeroko zakrojoną pracę społeczną.
Po wojnie siostry przystąpiły do otwierania szkół. W roku szkolnym 1945/46 urszulanki uczyły ok. 6000 dzieci i młodzieży. Ale od 1948 r. zaczęła się walka o szkoły z reżimem komunistycznym. Proces likwidacji trwał od 1949 r. do 1962 r. Państwo zabierało urszulankom gmachy szkolne z całym ich wyposażeniem.
Pozbawiane właściwego im apostolstwa - pracy w szkołach, do czego były starannie przygotowywane przez całą swoją formację duchową oraz intelektualną, a wiele z nich poprzez studia uniwersyteckie - urszulanki potrafiły jednak znaleźć nowe pole działalności. Już od lat 50. coraz bardziej włączały się w pracę katechetyczną.
Po powstaniu „Solidarności” urszulanki podjęły wezwanie Kościoła, by powrócić do pracy w szkołach tam, gdzie to było możliwe. W 1982 r. na nowo otworzyły licea ogólnokształcące w Rybniku i Poznaniu. W tym ostatnim mieście podjęły pracę szkolną już po raz czwarty - wygnane przez Bismarcka w 1875 r., przez Niemców w 1939 r. i pozbawione szkoły przez reżim komunistyczny w 1962 r., znów otworzyły ją po 20 latach! W 1994 r. wznowiła też swą działalność szkoła podstawowa w Krakowie.
Dzisiaj w prowincji polskiej na różnych stopniach edukacji - od przedszkola po uniwersytet pracuje ponad 100 sióstr. Od 16 lat apostołują także na terenie Ukrainy - w Kijowie, Czerniowcach Podolskich, Kołomyi, Stanisławowie i Sumach, katechizując i na różny sposób pomagając w pracach duszpasterskich parafii.
Niemal pół tysiąca lat istnienia dzieła św. Anieli Merici, z czego 150 lat także w Polsce, potwierdza wypowiedziane przez nią z ufnością słowa: „Uważajcie za rzecz zupełnie pewną, że Jezus Chrystus nigdy nie opuści tego Towarzystwa, jak długo świat istnieć będzie. Albowiem skoro On je na początku zasadził, któż je wykorzenić zdoła”.

Najważniejsze wydarzenia Roku Jubileuszowego Urszulanek Unii Rzymskiej

4 lutego 2007 r. - Msza św. radiowa w bazylice Świętego Krzyża w Warszawie

20 czerwca 2007 r. - uroczystości w Poznaniu, upamiętniające przybycie urszulanek do tego miasta

25 listopada 2007 r. - okolicznościowe sympozjum w Wyższej Szkole Filozoficzno-Pedagogicznej „Ignatianum” w Krakowie

4 kwietnia 2008 r. - uroczystości dziękczynne na Jasnej Górze

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kard. Ryś: To wspólnota sióstr, która każdego dnia przyjmuje do swojego domu Jezusa

2025-10-09 11:30

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Paweł Kłys

75 lecie założenia Zgromadzenia Sióstr Misjonarek Miłości

75 lecie założenia Zgromadzenia Sióstr Misjonarek Miłości

– Siostry przyjmują Jezusa do swojego domu. Jeśli ktoś chciałby wiedzieć, gdzie jest dziś Jezus, niech popatrzy na nie. Taka jest prawda o tym zgromadzeniu, które już od 75 lat działa w Kościele. To wspólnota sióstr, które nieustannie przyjmują do siebie Jezusa – przyjmują Go w osobach ludzi ubogich, odrzuconych, wykluczonych i bezdomnych – mówił kardynał Grzegorz Ryś.

Dokładnie 75 lat temu św. Matka Teresa z Kalkuty założyła Zgromadzenie Sióstr Misjonarek Miłości. Z tej okazji w łódzkim domu zakonnym Najświętszego Serca Jezusowego metropolita łódzki, kardynał Grzegorz Ryś, celebrował Eucharystię dziękczynną w intencji zgromadzenia oraz za codzienną, nieocenioną pracę i posługę Sióstr Kalkutek – zarówno w Łodzi, jak i na całym świecie.
CZYTAJ DALEJ

Audiobook pierwszej adhortacji Leona XIV Dilexi te

2025-10-09 12:12

[ TEMATY ]

adhortacja

audiobook

Leon XIV

Vatican Media

W dniu publikacji pierwszej adhortacji apostolskiej Papieża Leona XIV – Dilexi te – Polska Sekcja Mediów Watykańskich udostępniła jej bezpłatny audiobook w języku polskim. To pierwszy raz, kiedy dokument tej rangi trafia do polskich odbiorców także w formie dźwiękowej.

Adhortacja Dilexi te („Umiłowałem cię”), to refleksja Papieża Leona XIV nad nierozerwalnym związkiem między wiarą a miłością wobec ubogich. Dokument, którego przygotowanie rozpoczął papież Franciszek, a dokończył jego następca, podejmuje najbardziej palące tematy dzisiejszych czasów: ubóstwo, migracje, przemoc wobec kobiet, nierówności społeczne, wykluczenie edukacyjne i „gospodarkę, która zabija”.
CZYTAJ DALEJ

Adhortacja Dilexi te: ubodzy nie istnieją przez przypadek

2025-10-10 09:17

[ TEMATY ]

ubodzy

Adhortacja Dilexi te

Fot. Vatican News

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Ubodzy nie istnieją przez przypadek. Czy mniej utalentowani, ci, którzy urodzili się z mniejszymi możliwościami są mniej warci? – pyta Leon XIV w adhortacji Dilexi te. Opisujemy, co Papież pisze o ubogich w swym pierwszym dokumencie.

Miłość wobec ubogich jest centralnym tematem adhortacji Leona XIV Dilexi te, opublikowanej 9 października. W dokumencie, nad którym pracę rozpoczął jeszcze papież Franciszek, Ojciec Święty wskazuje na pokutujące uogólnienia i uprzedzenia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję