Reklama

Savoir-vivre

Aktywne słuchanie

Niedziela Ogólnopolska 15/2009, str. 48


Rys. K. Nita

<br>Rys. K. Nita

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Najważniejszym chyba elementem prawdziwej rozmowy - rozmowy, która nie jest monologiem ani zespołem monologów, rozmowy, która pogłębia wzajemne rozumienie i zbliża nas oraz otwiera na siebie - jest tzw. aktywne słuchanie.
Pierwszym jego elementem jest postawa zasłuchania. Całym sobą sygnalizujemy, że słuchamy, że jest dla nas ważne to, co ta druga osoba mówi, że jesteśmy tym zainteresowani. Słuchając drugiej osoby, nie błądzimy więc wzrokiem po ścianach, nie przyglądamy się otaczającym nas przedmiotom, nie wpatrujemy się w poszczególne części ciała rozmówcy, nie bawimy się różnymi przedmiotami, nie skupiamy swojej uwagi na jedzeniu czy piciu. Patrzymy na naszego rozmówcę, patrzymy w jego oczy (niektóre podręczniki savoir-vivre’u zalecają patrzenie pod oczy, inne - na czoło).
Drugim elementem aktywnego słuchania jest zmierzanie do pełnego zrozumienia drugiej osoby. Gdy więc o czymś opowiada, prezentuje swoje poglądy, powinniśmy od czasu do czasu spróbować odtworzyć jej myśl w naszej wypowiedzi i zapytać, czy dobrze ją zrozumieliśmy. Jeżeli czegoś nie rozumiemy, powinniśmy się o to dopytać.
Trzecim elementem aktywnego słuchania jest podtrzymywanie rozmowy przez takie wypowiedzi, które będą skłaniać naszego rozmówcę do kontynuowania wątku. Zadajemy mu zatem dodatkowe pytania, dopytujemy się o szczegóły, zachęcamy do tego, by rozbudowywał swoje wypowiedzi. Gdy więc np. nasz rozmówca opowiada o jakimś wydarzeniu, dopytujemy się o jego kontekst, zdarzenia, które je poprzedziły lub nastąpiły po nim. Dopytujemy się też o odczucia naszego rozmówcy i jego ocenę zaistniałych w trakcie tych wydarzeń sytuacji.
Savoir-vivre skłania nas do tego, abyśmy w trakcie rozmowy stosowali się do ewangelicznej zasady: „On ma wzrastać, a ja mam maleć”. Stosowanie tej zasady przez wszystkie strony rozmowy spowoduje, że rozmowa będzie owocna, a wszystkie osoby biorące w niej udział będą dzięki niej wzrastać i odczują zainteresowanie i serdeczność pozostałych.
Aktywne słuchanie to jeden z najmocniejszych znaków tego, że miłość bliźniego jest ważnym wyznacznikiem naszych kontaktów z innymi.

www.savoir-vivre.com.pl

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Żyjemy w „technopolu” – i co dalej? Jak nabyć kompetencje komunikacyjne

2025-02-09 19:54

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

Red

“Już nie żyjemy w czasach technokracji, kiedy tradycja, metafizyka i kultura funkcjonuje obok technologii. Żyjemy w technopolu, gdzie technika jest bogiem i wyznacza nam styl myślenia i życia”. Te słowa, wypowiedziane przez księdza profesora Krzysztofa Marcyńskiego – uznanego medioznawcy z UKSW - z pewnością intrygują.

W kontekście błyskawicznie rozwijającej się sztucznej inteligencji, zasadna jest postawiona przez niego teza, że „nowa technologia nic nie dodaje ani niczego nie odejmuje. Nowa technologia wszystko zmienia”, jak stwierdził on na spotkaniu w paryskim Centre du Dialogue, zorganizowanym we współpracy z Pallotyńską Fundacją Misyjną Salvatti.pl. na temat triumfu techniki nad człowiekiem (jak poinformowała Katolicka Agencja Informacyjna).
CZYTAJ DALEJ

Ratunku! Ksiądz "nie chce dać nam ślubu"!

2025-02-09 19:54

[ TEMATY ]

małżeństwo

ślub

Adobe Stock

Czasem spotykam się z tym pytaniem narzeczonych, przygotowujących się do zawarcia sakramentalnego związku małżeńskiego. Co wtedy robić? Myślę, że rozmowa wyjaśniająca, dlaczego ksiądz „nie chce dać im ślubu”, jest zawsze dobrą okazją do pogłębienia wiary i zaproszenia narzeczonych do prawdziwego spotkania z Bogiem i w wierze pomiędzy nimi.

Żaden ksiądz na świecie nie może „dać ślubu” nikomu. Jest to jedyny sakrament, którego udzielają sobie wierzący świeccy – w tym przypadku nowożeńcy. Wobec ignorancji religijnej konieczny jest, jak pisze papież Franciszek, pogłębiony katechumenat nad treścią sakramentu małżeństwa i nad rolą małżonków katolickich we współczesnym świecie.
CZYTAJ DALEJ

„Pielgrzymi nadziei” w obrazach

2025-02-10 00:01

Arch. Dzieła Biblijnego

Finaliści Konkursu Biblijnego

Finaliści Konkursu Biblijnego

Była to 16 jego edycja. Zadaniem dzieci było przeczytanie, a następnie zilustrowanie jednego z wybranych fragmentów ewangelii św. Mateusza: „Powrót Świętej Rodziny do Nazaretu” 2,19-23; „Przybycie mędrców” 2,1-22; „Chrzest Jezusa” 3,13 – 17; „Rozesłanie Dwunastu” 10,1-16; „Zabłąkana owca” 18,12-14; „Jezus błogosławi” dzieci 19,13-15; „Ukazanie się Jezusa w Galilei i rozesłanie na cały świat” 28,16-20

Do Konkursu zgłosiły się 42 szkoły. Do finału zostały nadesłane prace z 24 szkół: 56 prac w kategorii młodszej (kl. od I do II) i 49 prac w kategorii starszej (kl. od III do IV).
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję