Reklama

800-lecie franciszkańskiego charyzmatu

Niosący pokój i dobro poprzez wieki...

Niedziela Ogólnopolska 40/2009, str. 19

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W tym roku franciszkanie obchodzą 800-lecie powstania zakonu. W 1209 r. papież Innocenty III zatwierdził Pierwszą Regułę, przedstawioną Stolicy Apostolskiej przez św. Franciszka. W rzeczy samej Ojciec Święty zatwierdził ewangeliczny sposób życia braci, wszak trzeba wiedzieć, że tekst Protoreguły składał się najprawdopodobniej z samych cytatów z Ewangelii. Niestety, pierwotna reguła nie zachowała się do czasów obecnych. Albo inaczej: jest nam wszystkim znana - taką mam nadzieję - gdyż jest nią Ewangelia Pana naszego Jezusa Chrystusa, sposób życia najdoskonalszy. Jak ongiś ów sposób zatwierdził Jezus bez żadnego dokumentu i podpisu, tak 800 lat temu i św. Franciszek zadowolił się jeno ustnym zatwierdzeniem Chrystusowego namiestnika.
Zakon rozwijał się, rzec można, błyskawicznie. Może to nieco dziwić współczesnego człowieka dziś, gdy do klasztornych furt puka na ogół niewielu kandydatów. Dziwiło też społeczeństwa ówczesnej Europy, pełnej różnego rodzaju zakonów i zgromadzeń.
Co takiego oferował światu Biedaczyna z Asyżu, że świat go zaakceptował i pozwolił rozwinąć skrzydła? Sam Franciszek był ubogi, aż do heroizmu biedy stajenki w Rivotorto (pierwotnej siedziby zakonu), i nie mógł dać temu światu „ani srebra, ani złota”. Mógł jednak „w imię Jezusa Chrystusa Nazarejczyka” (Dz 3, 6) dać ludziom pokój i dobro.
Czasy były niespokojne. Ludzkie serce niepokoił brak ducha - czyli Miłości. A bez Miłości nie sposób żyć na tym świecie. Wymyślił więc sobie św. Franciszek, że obdaruje ludzi najpiękniejszymi owocami Miłości - pokojem i dobrem. Niczego nie chciał w zamian. Ślubował „Pani Biedzie” bezwzględne ubóstwo. Ale właśnie dlatego skarby, których „ani mól, ani rdza nie niszczą” (Mt 6, 20) - „pokój i dobro”, skarby Ducha Świętego, otrzymał w obfitości bezmiernej. Taki oto charyzmat darował Bóg nowemu zakonowi.
Franciszek ze swoimi braćmi zaczął zatem rozdawać innym to, co posiadał w nadmiarze. Wkrótce pokój i dobro otrzymały Italia, Galia, Germania, Iberia, Dalmacja, Panonia... Owoce Ducha dotarły także do Polski. Jedenaście lat po śmierci Biedaczyny franciszkanie zawitali do Krakowa. Spieszyło się braciom, jak widać, bardzo, by wszystkie ludy ówczesnego świata otrzymały priorytetem - pokój i dobro Ewangelii.
Niestraszny był synom Serafickiego Ojca Saracen ani Moskal. Z odwagą i pokorą, dzieląc owoce Miłości, dzielili też franciszkanie gorzkie zioła, mirrę narodowego losu. W czasie zaborów z niegdysiejszej potęgi prowincji: polskiej, ruskiej i litewskiej pozostało zaledwie dziewięć klasztorów w Galicji. Stały się ziarnem, które - niczym tamto gorczyczne - wzrosło w wielkie drzewo prowincji franciszkańskiej w odrodzonej Rzeczypospolitej.
O czym, jak nie o pokoju, mogli mówić spadkobiercy Pavarella Polsce okresu międzywojnia? Co, jak nie dobro, mogli ofiarować zranionemu pokoleniu, które dobrze pamiętało pruski batog i zimno Syberii?
Gorliwie przystąpili za o. Maksymilianem do dzieła. Starsi pamiętają tamtych franciszkanów, z „Rycerzem Niepokalanej” pod pachą. Przynosili pokój i dobro pod chłopskie strzechy i do miejskich kamienic. Przynosili z Niepokalanowa. Takich synów Franciszkowych, braci Maksymiliana, pamiętają jeszcze nasi rodzice, dziadkowie. Żarliwych, pełnych zapału i pośpiechu - bo czas trzeba wykorzystać, żeby lampy nie pogasły w lampionach... żebyśmy nie posnęli…
Niepokalanów - dom polskich „przedwojennych” franciszkanów. Ten sam asyski duch, to samo ubóstwo i te same dary Ducha Świętego. Pokój, dobro i miłość - rozdawane pełnymi garściami, „utrzęsionymi i opływającymi w zanadrza nasze” (por. Łk 6, 38).
Co dali franciszkanie Kościołowi, Polsce wczoraj? Odpowiedź nasuwa się sama - dali św. Maksymiliana, Niepokalanów, Rycerstwo Niepokalanej i „Rycerza Niepokalanej”...
Żyjemy u początków XXI wieku. Można więc zadać pytanie: z jaką ofertą - wobec świata, wobec Polski - przychodzą dzisiaj franciszkańscy „komiwojażerowie” do naszych domów? Czy przynoszą nam pokój i dobro? Miłość? Uśmiech? Radość? Sam nie wiem. Wydaje się, że Kościół poszukuje dziś swego miejsca w świadomości współczesnego człowieka. Ten świat zakręcił wszystkim w głowie. Trochę się pogubiliśmy... świat „stracił dawny kurs”.
Ale my - franciszkanie i wszyscy wyznawcy Chrystusa - nie jesteśmy z tego świata. Naszą ojczyzną jest niebo; „uznawszy siebie za gości i pielgrzymów na tej ziemi” (Hbr 11, 13) - do nieba zdążamy. To w istocie najważniejszy powód do radości, ważniejszy niż jubileusze: 70-lecie prowincji czy nawet 800-lecie charyzmatu.
Wydaje się, że franciszkanie dzisiaj najlepiej niosą pokój i dobro w krajach misyjnych: w Ameryce Południowej, Afryce i krajach post-radzieckich. Dlaczego? Być może dlatego, że tam ludzie najbardziej potrzebują ich Dobrej Nowiny. Być może dlatego, że tamte narody przez wiele lat, przez wiele wieków umierały z tęsknoty za Ewangelią, za Chrystusem, za Kościołem. Niespełna dwadzieścia lat temu franciszkańskie ziarna padły na glebę Peru.
Padły i „umarły”, aby wydać owoc. Zginęli od kul terrorystów słudzy Boży: o. Zbigniew Strzałkowski, o. Michał Tomaszek - męczennicy; synowie Prowincji Krakowskiej.
Czy franciszkanie są dziś podobni do swoich współbraci sprzed 800 lat? Czy też zmienili się, bo zmienił się świat…? Może nie są aż tak biedni. Może w ogóle nie są biedni biedą materialną. Ale w pewnym sensie są jednak „biedniejsi”. Żyją w mrokach epoki, a signum temporis jest postępująca materializacja kultury, wypłukanie starej Europy z duchowości. I w takich czasach dewaluacji wszystkiego, co pełne ideału, znowu muszą nauczyć się nieść ludziom pokój i dobro. Radość i miłość. Tego też życzymy wszystkim duchowym synom Biedaczyny w dniach ich święta - podczas jubileuszu 800-lecia franciszkańskiego charyzmatu. Życzymy, by szli na cały świat, niosąc wszystkim narodom pokój, dobro i artyzm dzieci Bożych, pełnych zachwytu światem, który wciąż tak samo śpiewa Bogu PIEŚŃ o Bogu Ukrytym - Pieśń SŁONECZNĄ.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2009-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Kard. Sarah zachęca Polaków do wierności dziedzictwu chrześcijańskiemu

O współczesnych zagrożeniach dla człowieka i znaczeniu nauczania św. Jana Pawła II mówił dziś w Warszawie kard. Robert Sarah. Były prefekt Kongregacji ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów był gościem konferencji na temat miejsca polskiego katolicyzmu w Europie i w świecie, zorganizowanej z okazji 1000-lecia koronacji Bolesława Chrobrego przez Zakon Rycerski Świętego Grobu w Jerozolimie (bożogrobców).

Pochodzący z Gwinei purpurat zwrócił uwagę, iż święty Jan Paweł II przypomina nam, że chrześcijaństwo jest fundamentem zachodniej antropologii. Mówiąc o człowieku wskazuje na znaczenie jego czynów i odpowiedzialności. Przeciwstawia się wizjom oddzielającym człowieka od jego tożsamości cielesnej, teoriom jakoby dopuszczalne byłoby oddzielanie płci biologicznej od płci kulturowej (gender). Jednocześnie wskazuje na znaczenie duchowości dla rozwoju naszego człowieczeństwa. „Im bardziej bowiem zbliżamy się do Boga, tym bardziej stajemy się ludźmi” - podkreślił kard. Sarah.
CZYTAJ DALEJ

Rozważania abp. Andrzeja Przybylskiego: Święto Podwyższenia Krzyża Świętego

2025-09-12 13:32

[ TEMATY ]

rozważania

abp Andrzej Przybylski

Karol Porwich/Niedziela

Abp Andrzej Przybylski

Abp Andrzej Przybylski

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedziele w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa abp Andrzej Przybylski.

W owych dniach podczas drogi lud stracił cierpliwość. I zaczęli mówić przeciw Bogu i Mojżeszowi: «Czemu wyprowadziliście nas z Egiptu, byśmy tu na pustyni pomarli? Nie ma chleba ani wody, a uprzykrzył się nam już ten pokarm mizerny». Zesłał więc Pan na lud węże o jadzie palącym, które kąsały ludzi, tak że wielka liczba Izraelitów zmarła. Przybyli więc ludzie do Mojżesza, mówiąc: «Zgrzeszyliśmy, szemrząc przeciw Panu i przeciwko tobie. Wstaw się za nami do Pana, aby oddalił od nas węże». I wstawił się Mojżesz za ludem. Wtedy rzekł Pan do Mojżesza: «Sporządź węża i umieść go na wysokim palu; wtedy każdy ukąszony, jeśli tylko spojrzy na niego, zostanie przy życiu». Sporządził więc Mojżesz węża miedzianego i umieścił go na wysokim palu. I rzeczywiście, jeśli kogoś wąż ukąsił, a ukąszony spojrzał na węża miedzianego, zostawał przy życiu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję