Znów były kolejki: noc konfesjonałów potrzebna nie tylko dla zapracowanych
Zaczęło się od trzech kościołów w Szczecinie, a po czterech latach jest już ponad 120 świątyń w 70 miastach Polski. Tak rozwija się wielkopostna akcja Noc Konfesjonałów, która po raz piąty ściągnęła zapracowanych, i nie tylko, do pojednania z Bogiem.
W Szczecinie całonocna spowiedź odbywała się m.in. w katedrze, a także w sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na os. Słonecznym. W godzinach nocnych w samym Szczecinie wierni mogli też wyznać swoje grzechy w siedmiu innych kościołach.
- W przestrzeni publicznej, w przestrzeni masowego przekazu, oprócz malowania pisanek i różnych innych, etnograficznych zwyczajów, oprócz niedzieli handlowych i innych spraw i reklam, co to gdzie taniej można kupić na święta, jest też przekaz, że nie tylko to, co materialne się liczy. Najważniejsze jest to, co duchowe. Wtedy strona materialna zyskuje swój właściwy wyraz - mówi ks. Sławomir Zyga, kanclerz Kurii Metropolitalnej w Szczecinie.
Noc sprzyja takiemu otwarciu się - ocenia mężczyzna, który pierwszy raz przyszedł do spowiedzi podczas Nocy Konfesjonałów, ale już zapowiedział, że za rok znów przyjdzie do katedry.
- To świetna sprawa dla nieprzekonanych do spowiedzi, bo mogą przyjść, pomodlić się i doświadczyć łaski miłosierdzia - mówiła młoda kobieta. - Mają czas, mogą spokojnie porozmawiać.
Stwierdziłem, że wieczorna spowiedź to dobra inicjatywa. Uznałem, że warto przyjść i cieszę się, że jest coś takiego - dodał młody chłopak.
W marcu papież Franciszek zainicjował podobną akcję polegającą na całodobowej adoracji i czuwaniu w konfesjonałach. Wcześniej w lutym podczas wizyty polskich biskupów z aprobatą wyraził się o "Nocy Konfesjonałów". Pomysł nocnych spowiedzi przyszedł zza oceanu, gdzie w 2007 roku akcję zapoczątkowano w Chicago i Nowym Jorku.
- Kiedy zobaczyłem styl życia współczesnych ludzi, że są coraz bardziej zabiegani i wchodzą z aktywnością w noc, to pomyślałem, że dobrze zorganizować w Polscę taką akcję – wspomina początki w 2010 roku ks. Grzegorz Adamski, inicjator akcji.
W tym roku przy centrach handlowych rozdano 10 tys. kieszonkowych książeczek z rachunkiem sumienia, a już wcześniej organizatorzy stworzyli specjalną aplikację na smartfona, która przygotowuje do spowiedzi.
Na znaczenie sakramentu pokuty i Eucharystii w życiu chrześcijańskim, a także prawidłowo ukształtowanego sumienia zwraca uwagę kard. Gerhard Ludwig Müller. Na portalu amerykańskiego magazynu „The First Things” ukazał się artykuł emerytowanego prefekta Kongregacji Nauki Wiary, który przytaczamy w tłumaczeniu na język polski.
Wielu sugeruje dzisiaj, że sakramentalne rozgrzeszenie może być udzielone penitentom, których ze względu na okoliczności łagodzące można określić jako wolnych od subiektywnej winy wobec Boga, pomimo, że nadal żyją w obiektywnym stanie grzechu ciężkiego. Różnica między obiektywnym stanem grzechu a subiektywną winą jest powszechnie uznawana przez katolicką tradycję teologiczną. Bardziej kontrowersyjne jest jej zastosowanie do porządku sakramentalnego. Czy możliwe jest wykorzystanie prawdopodobnego braku winy subiektywnej jako kryterium udzielenia rozgrzeszenia? Czy nie oznaczałoby to przekształcenia sakramentów w rzeczywistości subiektywne, co jest sprzeczne z ich naturą jako skutecznymi, widzialnymi - a więc obiektywnymi znakami łaski?
„Radujcie się zawsze w Panu!” – wzywa nas dzisiaj Apostoł Paweł. Skąd jednak zaczerpnąć tej radości? Gdzie znaleźć do niej motywację? Tak bardzo nam jej brakuje w naszym codziennym życiu. Święty Paweł odpowiada: „Pan jest blisko!”
Już za tydzień i parę dni zasiądziemy do wigilijnego stołu, zaśpiewamy kolędy, powitamy wśród nas nowonarodzonego Jezusa. Już tak blisko do świąt! Czuć już tę atmosferę, zapachy, podniosłość… Lecz drugiej strony możemy czuć również podenerwowanie, napięcie, pośpiech… Już tak blisko… Czy zdążę ze wszystkim? Tyle jest jeszcze do zrobienia! Tyle do przygotowania! Ileż pracy mnie czeka!
Czy Jezus był Żydem? Przekonałem się niedawno, czytając pewną książkę, że można powątpiewać, czy należał On do narodu Izraela, choćby z tego powodu, że pochodził z Galilei, nazywanej też w Piśmie św. Galileą pogan. A co mówi nam na ten temat Ewangelia?
Rodowód Jezusa wydaje się jej nudną częścią, ale ma kolosalne znaczenie. Zbawiciel świata nie spada z nieba w dowolnym czasie i miejscu, ale wchodzi w historię ludu wybranego przez Boga oraz prowadzonego i przygotowywanego na przyjście Mesjasza. Historia, w którą wchodzi wcielony Syn Boży, ma tak piękne, jak i niechlubne karty, te naznaczone odwagą i wiarą, a także zbrukane grzechem i przewrotnością. Jezus przychodzi, aby całe zło świata, przeszłe i przyszłe, wziąć na siebie i spalić w ofierze krzyża, a także aby udoskonalić i uświęcić wszystko, co dobre i szlachetne w człowieku.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.