To już po raz dwudziesty wychodzimy z katedry świdnickiej w stronę Jasnej Góry – mówił główny przewodnik Pieszej Pielgrzymki Świdnickiej, podczas Mszy św. na rozpoczęcie tegorocznej pielgrzymki.
- Idziemy z błogosławieństwem naszego bp. Marka Mendyka, z modlitwą bp. Adama Bałabucha i bp. Ignacego Deca, którzy są pośród nas w katedrze. Idziemy z nadzieją, a przede wszystkim z ogromną wdzięcznością, dając świadectwo naszej wiary – mówił 1 sierpnia ks. kan. Krzysztof Iwaniszyn.
Intencje
- A chcemy pójść w duchu wielkiej wdzięczności za dwadzieścia lat pielgrzymki i za wszystkich pielgrzymów, którzy przez te lata chodzili z nami fizycznie i byli z nami duchowo oraz za wszystkich dobrodziejów, zarówno z naszej diecezji i tych których spotykaliśmy na pątniczym szlaku. Dziękując za wszystkie łaski, które otrzymaliśmy przez te 20 lat, idziemy za naszą diecezję świdnicką. Kto Bogu dziękuje, ten oddaje Bogu chwałę – podkreślił główny przewodnik, dodając intencję dziękczynną za niedawno zmarłego, wieloletniego pielgrzyma, ks. kan. Grzegorza Umińskiego. – Chciał iść w tym roku razem z nami i wierzę, że będzie nam towarzyszył z nieba i modlił się za nas, prosząc o potrzebne siły – zaznaczył.
Do głównej intencji, jubileuszowej pielgrzymki nawiązał w homilii bp Adam Bałabuch. – Po przez nasze pielgrzymowanie chcemy uwielbić Boga. Wszystko to na większą Jego chwałę – mówił przewodniczący liturgii biskup pomocniczy, przypominając hasło dwudziestej pielgrzymki – Laudate Dominum, czyli Chwalcie Pana. – Chcemy wychwalać naszego Boga za Jego wielkie dary i dzieła, które nieustannie dokonuje w świecie i pośród nas – zachęcał. Homileta dał także wskazówki dla wyruszających w drogę pielgrzymów. – Mamy być podobni do uczniów, którzy zbliżają się do Jezusa, aby na osobności wyjaśniał nam Pisma w głoszonym słowie, w homiliach, katechezach, konferencjach, aby królestwo Boże stało się jeszcze bliższe każdemu z nas – wyjaśniał, zaznaczając, że Jezus będzie w szczególny sposób obecny w Eucharystii, która będzie centralnym punktem każdego pielgrzymkowego dnia.
- Najpiękniejszym uwielbieniem Boga jest miłość, którą obdarzamy naszego Zbawiciela, ale też siebie wzajemnie. Niech to uwielbienie trwa w waszym życiu i sercach, stając się świadectwem, aby ci, którzy będą patrzyli na was pielgrzymów, byli przekonani o tym, że to idą ludzie wiary, którzy chcą uwielbić Boga i dać świadectwo, którego potrzebuje współczesny świat, za który trzeba się modlić, aby nie odchodził od Pana Boga, ale wręcz przeciwnie, by odkrywał Go w świecie i w Kościele.
Zmierzają do celu
Po 8 dniach wędrówki, 6 regionalnych grup z ponad 300 pielgrzymami, przemierzając blisko 250 kilometrów, dotrze we wtorek 8 sierpnia do Częstochowy. Powitanie na błoniach zaplanowane jest na godz. 13. Msza święta pod przewodnictwem bp. Marka Mendyka rozpocznie się o godz. 14.30 także na jasnogórskich błoniach.
Wydarzenia z życia pielgrzymów można obserwować na profilu FB lub stronie WWW.
ks. Mirosław Benedyk/Niedziela
ks. Mirosław Benedyk/Niedziela
ks. Mirosław Benedyk/Niedziela
ks. Mirosław Benedyk/Niedziela
ks. Mirosław Benedyk/Niedziela
ks. Mirosław Benedyk/Niedziela
2023-08-01 13:00
Ocena:+30Podziel się:
Reklama
Wybrane dla Ciebie
Diecezja świdnicka szykuje się na pieszą pielgrzymkę na Jasną Górę
Świdniccy pielgrzymi wyruszą wspólnie razem 1 sierpnia ze świdnickiej katedry po Mszy św. o godz. 8.
Już wkrótce wyruszy po raz 19. piesza pielgrzymka do Matki Bożej Częstochowskiej.
Tegoroczna Piesza Pielgrzymka diecezji świdnickiej wyruszy z katedry w poniedziałek 1 sierpnia br. po Mszy Świętej o godz. 8:00 i potrwa do 8 sierpnia. Tego dnia około godz. 13, pielgrzymi z naszej diecezji dotrą na Wały Jasnogórskie, gdzie będzie na nich oczekiwał bp Marek Mendyk. Hasło naszej pielgrzymki brzmi "Wolni i Wyzwalający". Te słowa pielgrzymi będą rozważać podczas swoich rekolekcji w drodze. - Tak bardzo potrzeba dziś, abyśmy wszyscy byli ludźmi wolnymi od lęku, zniewoleń, nienawiści i grzechu – pisał biskup świdnicki w liście zachęcającym do udziału w pielgrzymce.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową,
czyli Męki Pańskiej, i rozpoczyna obchody Wielkiego Tygodnia.
W ciągu
wieków otrzymywała różne określenia: Dominica in palmis, Hebdomada
VI die Dominica, Dominica indulgentiae, Dominica Hosanna, Mała Pascha,
Dominica in autentica. Niemniej, była zawsze niedzielą przygotowującą
do Paschy Pana. Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd
Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści (
por. Mt 21, 1-10; Mk 11, 1-11; Łk 19, 29-40; J 12, 12-19), a także
rozważa Jego Mękę.
To właśnie w Niedzielę Palmową ma miejsce obrzęd poświęcenia
palm i uroczysta procesja do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił
się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja
wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie
starał się jak najdokładniej "powtarzać" wydarzenia z życia Pana
Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co
poświadcza Egeria. Według jej wspomnień patriarcha wsiadał na oślicę
i wjeżdżał do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go
w radości i w uniesieniu, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy.
Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Anastasis (Zmartwychwstania),
gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Owa procesja rozpowszechniła
się w całym Kościele mniej więcej do XI w. W Rzymie szósta niedziela
Przygotowania Paschalnego była początkowo wyłącznie Niedzielą Męki
Pańskiej, kiedy to uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do
liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj procesji upamiętniającej
wjazd Pana Jezusa do Jerusalem. Obie tradycje szybko się połączyły,
dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i Męka)
. Przy czym, w różnych Kościołach lokalnych owe procesje przyjmowały
rozmaite formy: biskup szedł piechotą lub jechał na osiołku, niesiono
ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy
Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę
Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre też przekazy
zaświadczają, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania
więźniów (czyżby nawiązanie do gestu Piłata?).
Dzisiaj odnowiona liturgia zaleca, aby wierni w Niedzielę
Męki Pańskiej zgromadzili się przed kościołem (zaleca, nie nakazuje),
gdzie powinno odbyć się poświęcenie palm, odczytanie perykopy ewangelicznej
o wjeździe Pana Jezusa do Jerozolimy i uroczysta procesja do kościoła.
Podczas każdej Mszy św., zgodnie z wielowiekową tradycją czyta się
opis Męki Pańskiej (według relacji Mateusza, Marka lub Łukasza -
Ewangelię św. Jana odczytuje się w Wielki Piątek). W Polsce istniał
kiedyś zwyczaj, że kapłan idący na czele procesji trzykrotnie pukał
do zamkniętych drzwi kościoła, aż mu otworzono. Miało to symbolizować,
iż Męka Zbawiciela na krzyżu otwarła nam bramy nieba. Inne źródła
przekazują, że celebrans uderzał poświęconą palmą leżący na ziemi
w kościele krzyż, po czym unosił go do góry i śpiewał: "Witaj krzyżu,
nadziejo nasza!".
Niegdyś Niedzielę Palmową na naszych ziemiach nazywano
Kwietnią. W Krakowie (od XVI w.) urządzano uroczystą centralną procesję
do kościoła Mariackiego z figurką Pana Jezusa przymocowaną do osiołka.
Oto jak wspomina to Mikołaj Rey: "W Kwietnią kto bagniątka (bazi)
nie połknął, a będowego (dębowego) Chrystusa do miasta nie doprowadził,
to już dusznego zbawienia nie otrzymał (...). Uderzano się także
gałązkami palmowymi (wierzbowymi), by rozkwitająca, pulsująca życiem
wiosny witka udzieliła mocy, siły i nowej młodości". Zresztą do dnia
dzisiejszego najlepszym lekarstwem na wszelkie choroby gardła według
naszych dziadków jest właśnie bazia z poświęconej palmy, którą należy
połknąć. Owe poświęcone palmy zanoszą dziś wierni do domów i zawieszają
najczęściej pod krzyżem. Ma to z jednej strony przypominać zwycięstwo
Chrystusa, a z drugiej wypraszać Boże błogosławieństwo dla domowników.
Popiół zaś z tych palm w następnym roku zostanie poświęcony i użyty
w obrzędzie Środy Popielcowej.
Niedziela Palmowa, czyli Męki Pańskiej, wprowadza nas
coraz bardziej w nastrój Świąt Paschalnych. Kościół zachęca, aby
nie ograniczać się tylko do radosnego wymachiwania palmami i krzyku: "
Hosanna Synowi Dawidowemu!", ale wskazuje drogę jeszcze dalszą -
ku Wieczernikowi, gdzie "chleb z nieba zstąpił". Potem wprowadza
w ciemny ogród Getsemani, pozwala odczuć dramat Jezusa uwięzionego
i opuszczonego, daje zasmakować Jego cierpienie w pretorium Piłata
i odrzucenie przez człowieka. Wreszcie zachęca, aby pójść dalej,
aż na sam szczyt Golgoty i wytrwać do końca. Chrześcijanin nie może
obojętnie przejść wobec wiszącego na krzyżu Chrystusa, musi zostać
do końca, aż się wszystko wypełni... Musi potem pomóc zdjąć Go z
krzyża i mieć odwagę spojrzeć w oczy Matce trzymającej na rękach
ciało Syna, by na końcu wreszcie zatoczyć ciężki kamień na Grób.
A potem już tylko pozostaje mu czekać na tę Wielką Noc... To właśnie
daje nam Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową. Wejdźmy
zatem uczciwie w Misterium naszego Pana Jezusa Chrystusa...
Tradycyjny konkurs palm wielkanocnych w Lipnicy Murowanej
Wysoka na ponad 28 metrów palma wykonana przez Daniela Drąga i jego rodzinę zwyciężyła w tradycyjnym konkursie palm w Lipnicy Murowanej. W tym roku komisja wybierała najpiękniejsze spośród 61 zgłoszonych prac.
Lipnicki konkurs palm od ponad 60 lat odbywa się na tamtejszym rynku w Niedzielę Palmową. Autorzy dzieł przynoszą tego dnia barwne, wiklinowe, liczące nawet kilkadziesiąt metrów wysokości prace. Zwycięska palma z 2019 roku ustanowiła nowy rekord imprezy – mierzyła 37 metrów i 78 centymetrów.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.