Reklama

Gospodarka

PKP PLK zamówiły przebudowę linii kolejowej Tychy – Most Wisła

PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły w piątek przebudowę magistrali kolejowej E65 ‎na odcinku ‎Tychy – Most Wisła (Goczałkowice-Zdrój). Prace za ponad 960 mln zł netto ma wykonać do końca 2027 r. Budimex.

[ TEMATY ]

kolej

śląskie

przebudowa

whitelook/pl.fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To jedno z kilku zamówień w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa tamtejszych linii kolejowych z dwóch do czterech torów – pod kątem zwiększenia przepustowości poprzez oddzielenie ruchu aglomeracyjnego.

Przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice" przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie części prac w terenie (przebudowywany odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. W styczniu 2022 r. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy – Most Wisła, Zabrzeg – Zebrzydowice oraz Będzin – Katowice Szopienice Południowe.

Reklama

Postępowania uwzględniały przeprowadzenie aukcji elektronicznych. Dla odcinka Tychy – Most Wisła, przy budżecie zamówienia 1,154 mld zł brutto, aukcję z ceną 1,119 mld zł brutto wygrała krakowska firma PNiUIK. Jednak po ponownym wyborze pod koniec kwietnia br. za najkorzystniejszą uznano minimalnie droższą ofertę Budimeksu, z którym teraz zawarto umowę.

Jak skomentował, cytowany przez PLK, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podpisanie umowy to „kolejny krok w stronę nowej, lepszej przyszłości dla regionu”

„Przebudowa magistrali kolejowej E65 na odcinku Tychy – Most Wisła to inwestycja, która otworzy nowe możliwości rozwoju i integracji. Będzie to też szansa na poprawę dostępności i infrastruktury transportowej, czego efektem będzie wzrost gospodarczy i podniesienie jakości życia mieszkańców” – uściślił Adamczyk.

Zgodnie z informacją PLK zakres tej zaprojektowanej już inwestycji obejmuje realizację robót budowlanych oraz wykonanie projektu wykonawczego i realizację zabudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych ‎sieci ‎telekomunikacyjnych wraz ze świadczeniem dla nich usług pogwarancyjnych.

Zmodernizowane zostaną perony na stacjach i przystankach: Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek, Pszczyna i Goczałkowice, wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Planowana jest wymiana ok. 56 km sieci trakcyjnej i 48 km torów oraz przebudowa 17 obiektów inżynieryjnych i 7 przejazdów kolejowo-drogowych.

Reklama

Efektem modernizacji linii na odcinku Tychy – Most Wisła będzie zwiększona przepustowość, a także sprawniejszy przejazd pociągów na trasie z Tychów przez Pszczynę do Goczałkowic-Zdroju. Prędkość pociągów towarowych ma zostać podniesiona do 120 km/h, a pasażerskich do 160 km/h. Zakończenie prac na odcinku Tychy – Most Wisła jest planowane do końca 2027 r.

Aukcje elektroniczne zapowiadano też w pozostałych postępowaniach projektu CEF na terenie woj. śląskiego. Dla odcinka Będzin – Katowice Szopienice Południowe najkorzystniejszą ofertę wybrano w grudniu ub. roku. Przy budżecie 980 mln zł brutto po aukcji zaakceptowano cenę 966 mln zł brutto zaoferowaną w aukcji przez spółkę ZUE.

6 października br. spółka ZUE podała, że podpisała z PKP PLK umowę na wykonanie zamówienia dotyczącego odcinka Będzin - Katowice Szopienice Południowe. Wartość kontraktu wynosi 785,1 mln zł netto, a termin realizacji zadania ustalono na 44 miesiące – podała spółka w komunikacie. PLK nie informowały o tej umowie.

W przypadku odcinka Zabrzeg – Zebrzydowice sześć ofert w pierwszym etapie postępowania otwarto w kwietniu br. Przy budżecie 2,342 mld zł brutto, najniższą cenę, 2,054 mld zł brutto, zaoferowało konsorcjum Trakcji, PPM-T i Alstom ZWUS.

W największym z przetargów całego projektu, który ruszył w lutym ub. roku - na wykonawcę rozbudowy głównej linii kolejowej przez Katowice z przebudową stacji Katowice - przy budżecie zamówienia 4,005 mld zł brutto konsorcjum polskiej firmy Intercor i chińskiej Stecol zaoferowało w aukcji elektronicznej cenę 3,824 mld zł brutto.

Reklama

Na początku października PLK poinformowały jednak, że po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, do której wpłynęły dwa odwołania – firm Budimex oraz Torpol, unieważnią wybór wykonawcy i odrzucą najkorzystniejszą ofertę. Oferta Budimeksu została po aukcji odrzucona na podstawie przepisu dotyczącego rażąco niskiej ceny. Oferta konsorcjum Torpolu i Intop Warszawa była po aukcji druga.

W lipcu ub. roku PKP PLK informowały o otrzymaniu do modernizacji odcinków linii kolejowych w woj. śląskim: Będzin - Katowice Szopienice Płd., Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice i Tychy – Most Wisła 937 mln euro dofinansowania z instrumentu CEF. Dofinansowanie ustalono na 85 proc. oszacowanej wcześniej wartości zadań.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ skr/

2023-10-13 18:20

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Pociąg do zmian?

Niedziela sosnowiecka 4/2020, str. VIII

[ TEMATY ]

Polska

kolej

Polska

Chiny

pociąg

Piotr Lorenc

Euroterminal Sławków: uroczyste przecięcie wstęgi

Euroterminal Sławków: uroczyste przecięcie wstęgi

9,5 tys. km w 12 dni pokonał 950-metrowy pociąg z chińskiego Xi’an do Sławkowa. To pierwszy taki przejazd otwierający oficjalnie tzw. Nowy Jedwabny Szlak.

W kontenerach transportowanych z Chin znalazły się m.in. sprzęt elektroniczny, części samochodowe, materiały papiernicze oraz odzież. Przedstawiciele Euroterminala w Sławkowie zwracają uwagę, że skład, który dotarł tam 6 stycznia br. był rekordowy co najmniej z dwóch powodów – długości i szybkości pokonania tak długiej trasy.
CZYTAJ DALEJ

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości

2025-09-18 09:34

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Pismo Święte podkreśla potrzebę uczciwości. Jezus uczy, że kto w drobnej rzeczy jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w drobnej rzeczy jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie.

Jezus powiedział do uczniów: «Pewien bogaty człowiek miał rządcę, którego oskarżono przed nim, że trwoni jego majątek. Przywołał więc go do siebie i rzekł mu: „Cóż to słyszę o tobie? Zdaj sprawę z twego zarządzania, bo już nie będziesz mógł zarządzać”. Na to rządca rzekł sam do siebie: „Co ja pocznę, skoro mój pan odbiera mi zarządzanie? Kopać nie mogę, żebrać się wstydzę. Wiem już, co uczynię, żeby mnie ludzie przyjęli do swoich domów, gdy będę odsunięty od zarządzania”. Przywołał więc do siebie każdego z dłużników swego pana i zapytał pierwszego: „Ile jesteś winien mojemu panu?” Ten odpowiedział: „Sto beczek oliwy”. On mu rzekł: „Weź swoje zobowiązanie, siadaj prędko i napisz: pięćdziesiąt”. Następnie pytał drugiego: „A ty ile jesteś winien?” Ten odrzekł: „Sto korców pszenicy”. Mówi mu: „Weź swoje zobowiązanie i napisz: osiemdziesiąt”. Pan pochwalił nieuczciwego rządcę, że roztropnie postąpił. Bo synowie tego świata roztropniejsi są w stosunkach z podobnymi sobie ludźmi niż synowie światłości. Ja też wam powiadam: Pozyskujcie sobie przyjaciół niegodziwą mamoną, aby gdy wszystko się skończy, przyjęto was do wiecznych przybytków. Kto w bardzo małej sprawie jest wierny, ten i w wielkiej będzie wierny; a kto w bardzo małej sprawie jest nieuczciwy, ten i w wielkiej nieuczciwy będzie. Jeśli więc w zarządzaniu niegodziwą mamoną nie okazaliście się wierni, to kto wam prawdziwe dobro powierzy? Jeśli w zarządzaniu cudzym dobrem nie okazaliście się wierni, to któż wam da wasze? Żaden sługa nie może dwom panom służyć. Gdyż albo jednego będzie nienawidził, a drugiego miłował; albo z tamtym będzie trzymał, a tym wzgardzi. Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!»
CZYTAJ DALEJ

Cyberatak sparaliżował lotnisko w Brukseli

2025-09-21 19:56

[ TEMATY ]

lotnisko

cyberatak

PAP/EPA/OLIVIER HOSLET

Lotnisko w Brukseli

Lotnisko w Brukseli

W związku z cyberatakiem na lotnisko w Brukseli PLL LOT odwołały trzy rejsy – powiedział w niedzielę PAP rzecznik przewoźnika Krzysztof Moczulski. Chodzi o loty z Brukseli, tamtejszy port lotniczy od piątku zmaga się z efektami cyberataku. Pasażerowie posiadający bilety na odwołane loty mogą liczyć na pomoc.

Lotnisko w Brukseli zmaga się z poważnymi utrudnieniami po piątkowym cyberataku na zewnętrznego dostawcę usług informatycznych. Według danych portu, w niedzielę zaplanowanych było 257 odlotów. Aby uniknąć chaosu, linie lotnicze poproszono o wcześniejsze skasowanie połowy lotów. Ostatecznie odwołano 38 rejsów, a sześć samolotów wylądowało poza Brukselą.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję