Reklama

Wiara

II niedziela Adwentu

Bóg jest Miłością w oczekiwaniu

Zbawiciel przychodzi z miłością, ale nie zmusza do tego, by natychmiast Go przyjąć. On jest obok i cierpliwie czeka. „Miłość jest oczekiwaniem” (S. Weil). Bóg jest Miłością w oczekiwaniu. Nadzieja rodzi się wtedy, kiedy człowiek spotyka się z Bogiem, kiedy wychodzenie Boga do człowieka spotyka się z tęsknotą człowieka za Nim. Nadzieja ta realizuje się w pełni w Bożym Narodzeniu.

[ TEMATY ]

O. prof. Zdzisław Kijas

Karol Porwich/Niedziela

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Słowa Ewangelii według Świętego Marka

Początek Ewangelii o Jezusie Chrystusie, Synu Bożym. Jak jest napisane u proroka Izajasza: Oto Ja posyłam wysłańca mego przed Tobą; on przygotuje drogę Twoją. Głos wołającego na pustyni: Przygotujcie drogę Panu, dla Niego prostujcie ścieżki! Wystąpił Jan Chrzciciel na pustyni i głosił chrzest nawrócenia na odpuszczenie grzechów. Ciągnęła do niego cała judzka kraina oraz wszyscy mieszkańcy Jerozolimy i przyjmowali od niego chrzest w rzece Jordan, wyznając [przy tym] swe grzechy. Jan nosił odzienie z sierści wielbłądziej i pas skórzany około bioder, a żywił się szarańczą i miodem leśnym. I tak głosił: «Idzie za mną mocniejszy ode mnie, a ja nie jestem godzien, aby się schylić i rozwiązać rzemyk u Jego sandałów. Ja chrzciłem was wodą, On zaś chrzcić was będzie Duchem Świętym».

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wystąpił Jan Chrzciciel na pustyni i głosił chrzest nawrócenia na odpuszczenie grzechów…

Bóg – Miłość oczekująca

Drodzy!

1. Dwóch różnych ludzi, żyjących w różnym czasie, którzy wołają jednym głosem: Izajasz i Jan Chrzciciel. Żyli w czasach odległych od siebie o 500 lat, lecz mimo tego zgodnie zwiastowali przyjście Kogoś szczególnego, Kogoś wyjątkowego, jedynego – Mesjasza.

Reklama

Izajasz woła: Drogę dla Pana przygotujcie na pustyni, wyrównajcie na pustkowiu gościniec naszemu Bogu!. Z kolei Jan Chrzciciel mówi: Idzie za mną mocniejszy ode mnie, a ja nie jestem godzien, aby się schylić i rozwiązać rzemyk u Jego sandałów.

Jeden i drugi nie mówi o sobie. Nie mówią, że sami są ważni – jak bywa często u dzisiejszych „proroków” – ale że ważny jest Ktoś inny. Nie skupiają słuchaczy na sobie, nie proszą, aby szli za nimi, lecz przeciwnie, nawołują ich, aby poszli za Tym, który jest prawdziwym Mistrzem i Mesjaszem.

Ileż pokory w postawie jednego i drugiego proroka, w zachowaniu Izajasza i Jana Chrzciciela! A przecież jeden i drugi był bardzo ważny. Zarówno Izajasz, jak i Jan byli ludźmi mądrymi, odważnymi, mocnymi w słowie. Za obydwoma podążały tłumy. Byli słuchani z uwagą, z przejęciem. Lecz woda sodowa – jak mówimy – nie uderzyła im do głowy. Pozostali sobą w pokorze. Wiedzieli, że są wyłącznie głosem, ponieważ Słowem jest Bóg Najwyższy. Nie dali się jednak uwieść pokusie sławy, która tak wielu wyprowadziła na manowce, donikąd.

Reklama

Wiedzieli, że to, co mają, kim są, że misja, która została im zlecona, i że tłumy, które ich słuchają, że to wszystko nie jest bynajmniej owocem ich działania, wyłącznie ich wysiłków, ich inteligencji, ale darem od Boga.

Podziel się cytatem

Jak wiele trzeba pokory, modlitwy, wdzięczności, by swoje życie, to, kim się jest, co się robi, owoce swojej pracy itp., odbierać nie jako owoce wyłącznie swoich starań, ale także – a może w główniej mierze – jako coś otrzymanego od innych, jako dar od Boga i ludzi! Dla wielu jest to trudne, a często wręcz niemożliwe… W efekcie się nie rozwijają albo rozwijają się tylko połowicznie, do czasu, nie zaś ciągle, przez całe życie aż do śmierci.

2. Jan głosi swoje słowo na pustyni. Na pustyni w sensie dosłownym i przenośnym. Jan rzeczywiście udał się na pustynię. Bywa bowiem, że nie słychać naszego głosu, kiedy wszyscy mówią, kiedy wokół jest wiele szumu, także ulicznego, że trzeba wówczas wybrać miejsce ciche, aby mówić o ważnych sprawach.

Jan nie chce nikogo przekrzyczeć. Gdyby chciał, udałby się na przykład na plac świątynny, gdzie zawsze gromadziły się tłumy, i tam by mówił o nawróceniu, o potrzebie chrztu nawrócenia.

Wybrał pustynię. Dlaczego? Bywa, że nieważne jest, co się mówi, ale ważne jest, kto to mówi.

Jan stał się ważny nie poprzez mowę, ale poprzez życie, styl życia, sposób postępowania, poprzez życie oddane modlitwie. Czytamy, że nosił odzienie z sierści wielbłądziej i pas skórzany około bioder, a żywił się szarańczą i miodem leśnym.

Reklama

To więc, co mówił – wezwania do nawrócenia, do chrztu pokuty – odzwierciedlało to, kim sam już był. Był bardziej świadkiem niż mówcą.

Mówił nie dlatego, że chciał. Mówił, bo musiał. Jedyne, czego chciał, to być blisko Boga i z dala od ludzi. Wierzył głęboko, że przez bliskość z Bogiem duchowo rośnie. I dlatego pragnął być z Nim. Nie chciał, aby cokolwiek zasłaniało mu bliskość Boga, dlatego wybrał pustynię.

Reklama

Człowiek – wcześniej czy później – zaczyna odczuwać głód Boga, dlatego udaje się na pustynię, aby Go znaleźć. I kiedy tam jest, odkrywa innych, którzy udali się tam przed nim.

Podziel się cytatem

Ale Jan mówił również na „pustyni” duchowej. Wielu wtedy nie chciało słuchać Boga. Posłuchamy cię innym razem – mówili do tych, którzy przypominali o Bogu i Jego przykazaniach.

Lecz nawet jeśli nie chcieli słuchać, Jan mówił. Nie przestawał. Nie zrażał się tym, że zamykali uszy na jego wołanie. Był głosem, który wypowiadał Słowo Boga.

Bóg nie oczekiwał od niego wiele. Chciał jedynie, aby głosił, przepowiadał, nawoływał do nawrócenia. Nie, żeby nawracał, ale żeby do nawrócenia wzywał. Żeby swym przepowiadaniem przypominał, że jest Bóg, że jest On Bogiem bliskim, miłosiernym, przebaczającym. Bogiem, który podnosi z upadków, wspiera, przywraca do nadziei, odradza nadzieję na lepszą przyszłość.

3. Wierzący znajduje się pośrodku tych dwóch proroków, ogłaszających wielkie wydarzenie: pomiędzy Izajaszem i darem, który zapowiada, a Janem i nawróceniem, do którego wzywa.

Chrześcijanin żyje na pograniczu tych dwóch wydarzeń: żyje z daru, który już otrzymał od Boga. Jest nim dar wiary, dar obiecanej i realizowanej miłości, dar przebaczenia i pojednania, dar miłości miłosiernej. Lecz z drugiej strony żyje też w klimacie zadania, jakie zostało mu zadane, otrzymanej misji. Jest nią zadanie powracania na drogi Pana, nawracania się, jest to misja proszenia o przebaczenie i przebaczania, prośby o miłosierdzie i bycia miłosiernym.

Reklama

Chrześcijanin jest ciągle w drodze, między początkiem a końcem. Między pustynią serca, kiedy mu Boga brak, a zielonymi pastwiskami, kiedy żyje w przyjaźni z Bogiem.

Podziel się cytatem

Ale na tej drodze nie jest sam. Spotyka go na niej Bóg. Człowiek dochodzi do celu drogi nie własnym wysiłkiem, nie własnymi staraniami, ale przez otwarcie się na Dar z nieba, na dobrą wiadomość, że Zbawiciel przychodzi do niego, by pomóc mu przejść drogę życia.

Zbawiciel przychodzi z miłością, ale nie zmusza do tego, by natychmiast Go przyjąć. On jest obok i cierpliwie czeka. „Miłość jest oczekiwaniem” (S. Weil). Bóg jest Miłością w oczekiwaniu.

Nadzieja rodzi się wtedy, kiedy człowiek spotyka się z Bogiem, kiedy wychodzenie Boga do człowieka spotyka się z tęsknotą człowieka za Nim.

Nadzieja ta realizuje się w pełni w Bożym Narodzeniu.

Więcej książek, artykułów, tekstów oraz nagrania audio homilii znajdziesz na stronie internetowej ojca prof. Zdzisława Kijasa: zkijas.com

Redakcja tekstu: dr Monika Gajdecka-Majka

Homilie pochodzą z książki "U źródła Życia. Rozważania na niedziele czasu Adwentu, Bożego Narodzenia, Wielkiego Postu i Wielkanocy, Rok A,B,C", wydanej przez wydawnictwo Homo Dei.

2023-12-08 09:53

Ocena: +18 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Panie, ucz mnie być dobrym jak chleb i dawać się potrzebującym!

[ TEMATY ]

rozważania

O. prof. Zdzisław Kijas

Adobe Stock

Są chwile, kiedy potrzeba mi dobrego słowa, ale nie brak i takich, kiedy nieodzowny staje się zwyczajny chleb. Jezus wie o tym i przychodzi z pomocą.

Ewangelia (J 6, 1 – 15)
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Baranek pokonał nasze oddalenie od Boga

2025-04-18 22:17

Magdalena Lewandowska

Punktem kulminacyjnym liturgii była adoracja krzyża.

Punktem kulminacyjnym liturgii była adoracja krzyża.

– Jezus jest świątynią, ofiarą, arcykapłanem. To On rozwiązuje podstawowy problem człowieka, naszego wielkiego oddalenia od Boga – podkreślał podczas liturgii Wielkiego Piątku bp Maciej Małyga.

Liturgii Wielkiego Piątku w katedrze wrocławskiej przewodniczył bp Maciej Małyga – to jedyny dzień w roku, kiedy Kościół nie sprawuje Eucharystii. Razem z nim modlił się metropolita wrocławski abp Józef Kupny, bp Jacek Kiciński, kapłani, siostry zakonne i wierni. Punktem kulminacyjnym liturgii była adoracja krzyża.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję