Biskup Grzegorz Kaszak poświęcił w Będzinie nietypową Izbę Tradycji. Nietypową, bo upamiętnia nie ludzi czy wydarzenia, ale motoryzację, a konkretnie tabor autobusowy Przedsięiorstwa Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu. Uroczystość odbyła się 10 października. Spółka zgromadziła eksponaty będące świadectwem przeszłości - umundurowanie, dokumenty, bilety, wyposażenie pomieszczeń warsztatowych, elementy konstrukcyjne autobusów, a wreszcie same zabytkowe pojazdy - Jelcz 043 - nazywany popularnie „ogórkiem”, Ikarus 260.04, Jelcz M11 czy pojazd pogotowia technicznego na podwoziu Ikarusa. Wszystkie eksponaty - do których można też wejść - można zobaczyć w Będzinie przy ul. Promyka 30. Prócz autobusów w izbie tradycji można obejrzeć m.in. wyposażenie dawnych warsztatów, historyczne tablice kierunkowe, stare katalogi części zamiennych czy instrukcje serwisowe. Kolekcję uzupełnia kompletna kabina kierowcy ikarusa i prezentacja multimedialna. Izbę można zwiedzać po wcześniejszym umówieniu.
Komunikację autobusową na terenie Zagłębia w latach 50. i na początku 60. XX wieku obsługiwało Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Katowicach, a zajezdnia znajdowała się właśnie w Będzinie - dlatego mimo że siedziba PKM znajduje się w Sosnowcu - izba powstała w Będzinie.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
„Sztandarowym pojazdem naszego przedsiębiorstwa był autobus marki Ikarus. Ostatni z nich zjechał z trasy 10 października. Wysłużone autobusy i inne przedmioty związane z komunikacją miejską można teraz oglądać w Izbie Tradycji naszej firmy w Będzinie. Produkowane od lat 70. ubiegłego wieku na Węgrzech Ikarusy przez wiele lat należały do najpopularniejszych pojazdów w komunikacji miejskiej w Polsce. Choć nie są już produkowane od ponad 10 lat, nadal wożą pasażerów w niektórych polskich miastach. PKM Sosnowiec - największy przewoźnik obsługujący linie autobusowe w aglomeracji katowickiej - jeszcze dwa lata temu miał ich 60, czyli czwartą część całej floty. Od tego czasu wozy tego typu nie były już remontowane i stopniowo wycofywano je z ruchu, zastępując nowoczesnymi autobusami”, powiedział prezes PKM Marek Pikuła.
Na razie izba dysponuje czterema wozami. Wszystkie są sprawne i w stanie zbliżonym do oryginalnego. Ale PKM remontuje trzy kolejne autobusy, m.in. Ikarusa w wersji turystycznej z 1970 r. „Docelowo tych autobusów będzie siedem - wszystkie w standardzie pojazdu zabytkowego. Nie będą to tylko eksponaty - będą w pełni sprawne i na chodzie, np. naszego Jelcza RTO z 1974 r. kupiliśmy od jelczańskich zakładów samochodowych, gdzie miał zostać zniszczony. Wyremontowaliśmy go i ciągle okazjonalnie użytkujemy. To nas różni od wielu muzeów”, powiedział Piotr Drabek, dyrektor ds. technicznych w PKM Sosnowiec.