Reklama

Pytanie o człowieka w zjednoczonej Europie

Niedziela toruńska 1/2003

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Współczesna epoka została naznaczona dwiema wielkimi rewolucjami: naukową i polityczną, spośród których pierwsza jest jeszcze bardzo aktywna i poprzez technikę będzie nadal stawiać człowiekowi nowe obietnice, nie uwolnione od niepokojów. Kieruje ona dwiema wielkimi zmianami w świecie, jedną w wizji kosmosu - wprowadzoną przez fizykę, drugą w wizji człowieka - kierowaną przez biologię i genetykę. W odniesieniu do polityki trzeba powiedzieć, że minęły złudzenia związane z obietnicą szczęśliwego życia w kontekście globalnej potęgi państwa, rasy, klasowości, jakie wielkie rewolucje totalitarne roztaczały przed niezliczonymi masami ludzkimi. Tego rodzaju wizje zakończyły się katastrofą o apokaliptycznych rozmiarach, gdyż stały się utopią, która może nigdy nie zazna obecności w historii ludzkości. Także radykalny ateizm już chyba pozostał poza nami. Poważne problemy przyszłości będą związane raczej z człowiekiem; będą to bardziej problemy antropologiczne niż polityczne i teologiczne. Nie chcę w ten sposób wyrażać aplauzu dla antropocentryzmu. Mam bowiem na uwadze człowieka, a nie przestarzałe formy antropocentryczne. Jeśli jest godne pochwały to, że element antropologiczny stawia się dziś jako najbardziej twórczy i decydujący w formowaniu nowej kultury i cywilizacji postmodernistycznej, to chrześcijańska koncepcja człowieka i jego przeznaczenia otrzymują wezwanie do nowego potwierdzenia siebie w nieznanej sytuacji, w jaką wchodzimy.
To, że podstawowym problemem teraźniejszości jest człowiek, poświadczają bardzo poważne w ostatnich dziesiątkach lat dzieła filozoficzne, przy założeniu, że w lustrze filozofii odbija się duchowa sytuacja społeczeństw i problemów nurtujących ich życie. Tacy autorzy, jak: Gehlen, Jonas, Lévinas, Ricoeur w swoich pismach traktujących o człowieku, o antropologii kulturowej, o etyce, o wolnoś-ci i odpowiedzialności na różne sposoby przypominają nam o uprzywilejowanym miejscu tematu antropologicznego.
W tym kontekście również dla teologii nie jest obce dziś pytanie o człowieka, o jego wolność, o jego pełny rozwój, jako zadanie nałożone mu przez Stwórcę do ciągłego realizowania w życiu. To pytanie o kształt człowieka i środowiska, w jakim będzie on żył i rozwijał się, staje przed nami dziś, gdy zmienia się całkowicie oblicze naszej Europy. Dlatego w przededniu wejścia naszego państwa i społeczeństwa w nowe struktury europejskie podejmujemy pytanie o człowieka nowej rzeczywistości.
W tej nowej rzeczywistości nie można się poświęcać zadaniom drugorzędnym, zdolnym formułować jedynie piękne zasady, ale - jak to wielokrotnie bywało w historii - należałoby przedstawić jas-ny program odnowy religij-nej i cywilizacyjnej. Analizując bowiem współczesną sytuację światową, trzeba powiedzieć jasno, że poza przestrzenią finansową i naukowo-techniczną proces cywilizacyjny doznaje znacznego zastoju. Rosną różnice społeczne i kulturowe, podczas gdy brakuje duchowej siły zdolnej do tworzenia nowego porządku. Współczesne myślenie liberalne nie jest zdolne zaofiarować wkładu w proces pojednania po tym, gdy siła Objawienia transcendentalnego nie jest przez wielu wierzących traktowana jako siła wiążąca. Skoro orędzie chrześ-cijańskie jest obiektywnie dostosowane do miary naszych możliwości, to powinna się rodzić refleksja nad postulatem jego przyjęcia. Tymczasem nasze społeczeństwa zamknęły się na czerpanie ze skarbca tego orędzia i pozostały nieraz kompletnie głuche na jego treści. Dlatego w momencie dyskusji nad Konstytucją Europy decydujący jest spór o człowieka, bo dla niego ta Konstytucja ma istnieć, a spór o człowieka jest sporem o normalność i dojrzałość naszego istnienia i działania.

Ks. prof. dr hab. Czesław Rychlicki

Tekst wprowadzenia do sympozjum "Człowiek w zjednoczonej Europie", Toruń 5 grudnia 2002 r.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2003-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Modlitwa św. Jana Pawła II o pokój

Boże ojców naszych, wielki i miłosierny! Panie życia i pokoju, Ojcze wszystkich ludzi. Twoją wolą jest pokój, a nie udręczenie. Potęp wojny i obal pychę gwałtowników. Wysłałeś Syna swego Jezusa Chrystusa, aby głosił pokój bliskim i dalekim i zjednoczył w jedną rodzinę ludzi wszystkich ras i pokoleń.
CZYTAJ DALEJ

Jak często sięgam po Pismo Święte?

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Adobe Stock

Rozważania do Ewangelii Łk 8, 19-21.

Wtorek, 23 września. Wspomnienie św. Pio z Pietrelciny, prezbitera.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV do egzorcystów o posłudze „uwolnienia i pocieszenia”

2025-09-23 15:56

[ TEMATY ]

Leon XIV

Vatican Media

We włoskim Sacrofano odbył się XV Światowy Kongres Międzynarodowego Stowarzyszenia Egzorcystów, z udziałem około 300 kapłanów ze wszystkich kontynentów. W przesłanym z tej okazji pozdrowieniu i błogosławieństwie, Ojciec Święty wyraził uznanie wobec tych, którzy podejmują tę posługę i zachęcił, by sprawowali ją jako posługę „zarówno uwolnienia, jak i pocieszenia”.

Podsumowując obrady, które odbywały się na przedmieściach Rzymu od 15 do 20 września, Międzynarodowe Stowarzyszenie Egzorcystów, przywołuje słowa Ojca Świętego, które zostały odczytane na początku spotkania i towarzyszyły jego uczestnikom. Leon XIV w przesłanym pozdrowieniu docenił kapłanów, podejmujących tę „delikatną i bardziej niż kiedykolwiek potrzebną posługę egzorcysty”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję