Reklama

Felietony

Nowy rok szkolny i zmiany w oświacie - już słychać zgrzyt kredy po tablicy

Nowy rok szkolny jeszcze się nie zaczął, a już słychać zgrzyt kredy po tablicy. Zmiany w oświacie idą szeroką ławą. Religia się kurczy, historia i teraźniejszość znika, a pojawia się edukacja obywatelska, czyli wszystko podlane sosem reform prawnych, które zdaniem niektórych bardziej mieszają niż uczą.

[ TEMATY ]

korepetycje z oświaty

Andrzej Sosnowski

Red.

Andrzej Sosnowski

Andrzej Sosnowski

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Po pierwsze od września lekcja religii lub etyki będzie tylko raz w tygodniu, a nie dwa razy jak dotąd. Do tego trzeba ją wcisnąć na początek albo koniec planu lekcji, żeby nie przeszkadzała. Dla szkół oznacza to więcej gimnastyki niż na WF-ie. Zwłaszcza jeśli w klasie jedna osoba chodzi na religię, druga na etykę, a reszta na lody. Zatem jak zapowiada się nadchodzący rok szkolny? Nie zapowiada się ciekawie.

Najgorszą możliwą zmianą jest ograniczenie liczby lekcji religii. Rozporządzenie podpisała minister Barbara Nowacka, ale Trybunał Konstytucyjny uznał to za niezgodne z Konstytucją. Dlaczego? Bo nie skonsultowano tego z kościołami i związkami wyznaniowymi, jak wymaga artykuł 12 ustawy o systemie oświaty i artykuł 25 ustęp 3 Konstytucji. Ale nie tylko mniej religii, bo więcej kontrowersji w przyszłości. W przypadku historii i teraźniejszości, która zostanie zastąpiona przez edukację obywatelską. Brzmi nowocześnie, prawda? Ale co to znaczy? Niebezpieczne jest również prowadzenie edukacji obywatelskiej, która w pewnym stopniu ogranicza zajęcia z historii. Co więcej, zakres materiału będzie okrojony do 45 tematów, gdzie historia i teraźniejszość miał ich aż 127. Mniej treści, więcej czasu, a może po prostu mniej wiedzy. tylko religia i historia przeszły metamorfozę. WF ma być bardziej przyjazny, czyli stawia się bardziej na zajęcia wytrzymałościowe w związku z ewentualnym zagrożeniem wojną.

To są pozytywne zmiany, ale niestety MEN nie przygotował ani nauczycieli wychowania fizycznego, ani zaplecza szkół. Oceny mają być opisowe zamiast cyfrowe. Niby mniej stresu, ale czy rodzic i uczeń będą wiedzieć, czy mu idzie średnio, a może jeszcze musi nad sobą trochę popracować. Ocenienie kształtujące jest próbą rozmycia właśnie oceny i odejścia od takiego tradycyjnego modelu szkoły pod płaszczykiem właśnie ocenienia słabych i mocnych stron. Zarówno uczniowie, nauczyciele, jak i rodzice przyzwyczajeni są właśnie do tradycyjnego, klarownego, jasnego oceniania od 1 do 6. Większość zmian wprowadzono rozporządzeniami ministra edukacji narodowej. Nie ustawami, co pozwala działać szybko, ale wywołuje dyskusję o braku konsultacji i głębszej refleksji. Reformy mają szczytne cele, ale czy będą skuteczne, czy tylko modne? Mówi się otwarcie o tym, że ograniczenie lekcji religii, lekcji historii doprowadzi do utraty zatrudnienia przez sporą grupę nauczycieli. Wspomina się m.in. o tym, że może prawie 10 tys. nauczycieli etyki i religii utracić zatrudnienie albo mieć ograniczone. zatrudnienie ze względu na nieracjonalną i wprost niezrozumianą politykę Ministerstwa Edukacji Narodowej. Zmniejszają religię, usuwają historię, ale dokładają obywatelskości. Luzują WF, upraszczają programy, czyli mniej treści, więcej luzu, a może mniej nauki, więcej bałaganu. Na razie wygląda to trochę jak szkolny eksperyment na żywym organizmie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2025-08-13 20:00

Oceń: +5 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Czy szkoły wymuszają udział uczniów w zbiorkach WOŚP? Wolontariat uczniowski między dobrowolnością a presją społeczną

Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy to akcja, która od lat budzi ogromne emocje – zarówno pozytywne, jak i negatywne. W szkołach, gdzie idea wolontariatu jest szczególnie promowana, często pojawiają się pytania: czy uczniowie są faktycznie zachęcani do udziału w zbiórkach WOŚP, czy może odczuwają presję, by w nich uczestniczyć?

Niekiedy uczniowie i rodzice zgłaszają obawy, że udział w zbiórkach WOŚP bywa traktowany jako "oczekiwany" lub "mile widziany obowiązek". Pojawiają się sytuacje, w których presja rówieśników, a nawet nauczycieli, prowadzi do poczucia, że brak zaangażowania oznacza brak solidarności. Jak zatem znaleźć równowagę między szczytnym celem a poszanowaniem prawa ucznia do wyboru? Co na to przepisy prawa oświatowego? Co mogą i powinni zrobić rodzice?
CZYTAJ DALEJ

Hildegarda - święta nie tylko od diet i postów

[ TEMATY ]

Hildegarda

św. Hildegarda

eSPe

Św. Hildegarda, którą w Kościele wspominamy 17 września, to nie tylko autorka znanych diet i postów, jak często ją kojarzymy. To przede wszystkim wielka święta, której duchowość może zachwycić niejednego z nas.

Jako prorokini i teolog uwierzytelniona przez Stolicę Apostolską zdobyła taką sławę, że nie mogła dłużej pozostawać w zamknięciu swojego klasztoru. Wyruszyła więc w drogę po męskich i żeńskich wspólnotach monastycznych, aby wzywać duchownych i świeckich do nawrócenia.
CZYTAJ DALEJ

Watykan: przygotowania do setnej rocznicy urodzin Josepha Ratzingera - Benedykta XVI

2025-09-18 08:47

[ TEMATY ]

Benedykt XVI

przygotowania

kard. Joseph Rarzinger

Grzegorz Gałązka

Uroczysta Msza św. w Watykanie 16 kwietnia 2027 r. będzie jednym z punktów kulminacyjnych obchodów setnej rocznicy urodzin Josepha Ratzingera - papieża Benedykta XVI - poinformowała Fundacja Watykańska Joseph Ratzinger - Benedykt XVI.

Prace nad upamiętnieniem setnej rocznicy urodzin Josepha Ratzingera będzie koordynował Komitet składający się z 34 członków pochodzących ze wszystkich kontynentów. Jednym z nich jest ks. prof. Mariusz Kuciński, dyrektor Centrum Studiów Ratzingera w Bydgoszczy. Komitetem kieruje ks. prof. Roberto Regoli, a w skład sekretariatu wchodzą ks. prof. Pablo Blanco Sarto z Hiszpanii, laureat Nagrody Ratzingera w 2023 r. , a także ks. prof. Alessandro Clemenzia, ks. Hermann Geißler FSO (Austria) oraz prof. Pietro Luca Azzaro, który jest jednocześnie sekretarzem Komitetu.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję