Reklama

Aspekty

Pielgrzymując do grobu Pańskiego… w Żaganiu

Wraz z początkiem Wielkiego Tygodnia szczególniej rozważamy tajemnice męki, śmierci i zmartwychwstania Pana Jezusa. Za kilka dni rozpoczniemy w naszych kościołach stawianie dekoracji wielkanocnych. Pośród nich szczególne miejsce zajmie grób Pański. Tam w Wielki Piątek zostanie wystawiony Najświętszy Sakrament i położona zostanie figura przedstawiająca złożonego do grobu Chrystusa. W niedzielny Poranek Zmartwychwstania zgromadzimy się znów przy grobie. By zobaczyć grób Pański, należy jednak pojechać do Jerozolimy lub do…. Żagania

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 13/2015, str. 4-5

[ TEMATY ]

grób

wikimedia.org

Kaplica Grobu Pańskiego w Goerlitz

Kaplica Grobu Pańskiego w Goerlitz

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Wiemy z relacji ewangelicznych, że po śmierci Pana Jezusa złożono Jego ciało w grobie. Na trzeci dzień Pan nasz zmartwychwstał. Wyszedł w swoim uwielbionym ciele z grobu. Pusty grób jest materialnym świadkiem zwycięstwa Chrystusa nad śmiercią. Ewangelista Marek w 16. rozdziale podaje, że Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba, i Salome weszły do grobu i ujrzały młodzieńca i bardzo się przestraszyły. On rzekł do nich: „Nie bójcie się! Szukacie Jezusa z Nazaretu, ukrzyżowanego; powstał, nie ma Go tu. Oto miejsce, gdzie Go złożyli”. Podobnie do grobu udali się uczniowie Piotr i Jan. Piotr i Jan także nie zastali tam ciała Jezusa. Oni pierwsi odbyli pielgrzymkę do grobu Jezusa. W 20. rozdziale Ewangelii według św. Jana czytamy: „Kiedy (św. Jan) się nachylił, zobaczył leżące płótna, jednakże nie wszedł do środka. Nadszedł potem także Szymon Piotr, idący za nim. Wszedł on do wnętrza grobu i ujrzał leżące płótna oraz chustę, która była na Jego głowie, leżącą nie razem z płótnami, ale oddzielnie zwiniętą na jednym miejscu. Wtedy wszedł do wnętrza także i ów drugi uczeń, który przybył pierwszy do grobu. Ujrzał i uwierzył. Dotąd bowiem nie rozumieli jeszcze Pisma, [które mówi], że On ma powstać z martwych”.

Reklama

To na pamiątkę przyjścia apostołów i kobiet wczesnym rankiem do grobu odprawiamy poranną procesję rezurekcyjną. Gromadzimy się zawsze w ciszy w kościele, gdzie znajduje się dekoracja grobu Pańskiego i z tego miejsca z Najświętszym Sakramentem, świecą paschalną i figurą Chrystusa Zmartwychwstałego idziemy ogłosić światu, że On żyje.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Pielgrzymując do Jerozolimy

Od IV wieku Bazylika Grobu Bożego w Jerozolimie stała się najważniejszym celem pielgrzymek chrześcijan, którzy przybywali do Ziemi Świętej. Pierwsza bazylika wzniesiona przez cesarza Konstantyna była trzykrotnie większa od obecnej. Cesarz zarządził wielkie prace budowlane w całej Ziemi Świętej, aby upamiętnić miejsca związane z życiem Pana Jezusa. Nie szczędził także środków potrzebnych na wzniesienie bazylik. W 614 r. ta wspaniała budowla została zniszczona przez Persów. Jednak już w pierwszej połowie VII wieku bazylikę odbudowano. Była to już jednak świątynia mniejsza i skromniejsza. Kolejny raz została zniszczona w 1009 r. na polecenie kalifa Al-Hakima. Na początku XII wieku bazylika została odbudowana i choć w ciągu wieków przechodziła wiele tragedii i katastrof, to jednak stoi do dziś.

Bazylika była i jest schronieniem dla dwóch bardzo ważnych relikwii chrześcijaństwa – skały Golgoty i właśnie Grobu Pańskiego. Dla każdego pobożnego chrześcijanina możliwość dotknięcia miejsca, na którym Pan zmartwychwstał, było ogromnym zaszczytem i przeżyciem. Kto mógł sobie pozwolić na pielgrzymkę, udawał się osobiście do Ziemi Świętej. Ci, którzy wrócili, w sposób naturalny przynosili do Europy pasyjne zwyczaje.

Budując groby

Reklama

Zwyczaj wznoszenia w naszych świątyniach grobów świętych związany jest z liturgią Wielkiego Piątku. Na zakończenie piątkowych uroczystości następuje obrzęd będący pamiątką złożenia Pana Jezusa do grobu. Zwyczaj ten zrodził się w Europie Zachodniej. Pierwsze informacje na ten temat pochodzą z X wieku. Groby budowano na terenie Anglii, Francji, Austrii, Niemiec, Węgier, Polski i Włoch. W XV wieku zaczęto je także wznosić w Skandynawii.

Początkowo były one stawiane na ołtarzu w formie namiotu skrywającego płytę grobową. Czasem była to trumna grobowa, drewniane lub murowane mauzoleum, a później wręcz osobna kaplica. Szczególny kult związany z grobem Pańskim rozwinął się na terenie Europy Środkowej. W tym samym duchu rozwija się także zwyczaj budowania kalwarii. Pielgrzymi udający się do Ziemi Świętej zapamiętują wiele szczegółów architektonicznych najważniejszych sanktuariów chrześcijaństwa. Ich pamięć i szkice powodują, że wznoszone groby święte stają się coraz bardziej wiernymi kopiami jerozolimskiego pierwowzoru.

Sanctum Sepulchrum w Żaganiu

W tej kulturze i tradycji osadzona jest najważniejsza pamiątka pasyjna naszej diecezji. Najstarszym wyobrażeniem grobu Pańskiego na historycznym Śląsku jest kaplica w Żaganiu. Żagański grób święty powstał z inicjatywy opata kanoników regularnych Jakuba II. Prace rozpoczęto w 1598 r. Za wzór dla żagańskiej kaplicy nie służył jednak oryginalny Grób Pański w Jerozolimie, tylko… kaplica Grobu Pańskiego w Görlitz. Ta została wzniesiona w latach 1484 – 1504 i wzorowana była na Grobie Pańskim w Jerozolimie. Oryginalna kaplica w Jerozolimie została przebudowana w 1555 r., zatem ta z Żagania zachowała średniowieczny stan sprzed przebudowy.

Reklama

Opat Jakub postanowił, że grób święty w Żaganiu zostanie wzniesiony na terenie cmentarza wokół kościoła pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Kościół w tym miejscu stał już w 1404 r. Pierwotnie był budowlą drewnianą. W 1444 r. został przebudowany i stał się budowlą murowaną. W 1484 r. świątynia otrzymała sklepienia sieciowe.

Nie wiemy dokładnie, w którym roku ukończono żagańską kaplicę Grobu Pańskiego. Zapewne budowlę dokończono pod kierunkiem nowego opata Tschauera. Pewną wskazówką może być napis na ścianie żagańskiej budowli z 1607 r. A zatem w tym roku grób Pański był już ukończony.

Budowla została wzniesiona z ciosów piaskowca na rzucie kwadratu. Składa się ona z dwóch części – przedsionka i komory grobowej. Obie części łączy niewielkie przejście, które można pokonać tylko na klęcząco. Zewnętrznie żagańska kaplica także podobna jest do tej z Görlitz.

Ok. 1691 r. decyzją ówczesnego opata Thiela w komorze grobowej umieszczono trzy figury przedstawiające ewangeliczne niewiasty, które przyszły namaścić ciało Zbawiciela.

Warto podkreślić, że żagańska kaplica Grobu Pańskiego już od początku XVII wieku była miejscem pielgrzymkowym. Przybywali tu pielgrzymi z głównie z terenu Śląska, Łużyc, Brandenburgii i Wielkopolski. Ruch pielgrzymkowy trwał tu także w okresie międzywojennym. Z oczywistych względów najwięcej pielgrzymów przybywało do Żagania w okresie Wielkiego Tygodnia. Dziś do Żagania nie przybywają rzesze pielgrzymów. A szkoda, bo warto wybrać się do Żagania „na Górkę” i na kolanach wejść do komory grobowej.

Nawiedzając puste groby

W okresie wielkanocnym istnieje zwyczaj nawiedzenia okolicznych kościołów, aby pomodlić się i zobaczyć zbudowane na dany rok groby Pańskie. Niektóre z nich przyciągają swoją historią i pięknem. Budowane z rozmachem stają się znakiem naszej wiary w zmartwychwstanie. Żagań ze swoimi zabytkami i bogatą historią przyciąga turystów od dawna. Może warto, aby w tym wielkanocnym czasie przyciągnął także pielgrzymów, którzy przyjadą do kościoła „na Górce” pw. Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny i zatrzymają się przy XVI-wiecznej kaplicy Grobu Pańskiego. Każdy pielgrzym zobaczy tam tę samą prawdę: grób jest pusty – nasz Pan zmartwychwstał!

2015-03-26 11:43

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Grób kloszarda przy grobie św. Piotra

Niedziela Ogólnopolska 45/2015, str. 16-17

[ TEMATY ]

Watykan

Rzym

grób

Włodzimierz Rędzioch

Campo Santo Teutonico – widok z kopuły Bazyliki św. Piotra

Campo Santo Teutonico – widok z kopuły Bazyliki św. Piotra

Nasze korzenie są tam, gdzie znajdują się groby naszych bliskich. Może dlatego w uroczystość Wszystkich Świętych i Dzień Zaduszny szczególnie odczuwamy tęsknotę za rodzinnymi stronami. Mieszkając w Rzymie od 35 lat, chodziłem wspominać moich zmarłych na miejscowe cmentarze

Przez wiele lat jeździłem na monumentalny cmentarz Rzymu Campo Verano, gdzie Jan Paweł II odprawiał Mszę św. w uroczystość Wszystkich Świętych. Ale pogarszający się stan zdrowia Papieża i problemy z poruszaniem się sprawiły, że zaniechał on wizyt na tym rzymskim cmentarzu. A ja zacząłem odwiedzać cmentarz na Watykanie – Campo Santo Teutonico, bo tam miałem najbliżej, a poza tym był on prawie zawsze pusty, co sprzyja modlitwie i skupieniu w dzień wspominania zmarłych. Chociaż, prawdę mówiąc, na terenie Watykanu znajdują się trzy cmentarze. Pierwszy z nich to, oczywiście, starożytna nekropola pod Bazyliką św. Piotra – cmentarz ten pochodzi z czasów rzymskich, dlatego obok grobu Piotra Apostoła, na którym została wzniesiona świątynia, znajdują się pogańskie mauzolea i grobowce (nekropolę można zwiedzać za specjalnym pozwoleniem w zorganizowanych grupach).
CZYTAJ DALEJ

Badaczka polskich śladów w Austrii: Joanna Łukaszuk-Ritter uhonorowana medalem

2025-09-23 08:24

[ TEMATY ]

św. Stanisław Kostka

Family News Service

Podczas wrześniowej konferencji naukowej z okazji 950-lecia diecezji płockiej biskup Szymon Stułkowski uhonorował dziennikarkę Joannę Łukaszuk-Ritter medalem Benemerenti Dioecesis Plocensis. Odznaczenie zostało przyznane za wieloletnie badania nad wiedeńską kaplicą św. Stanisława Kostki oraz popularyzację kultu patrona młodzieży z Rostkowa. O pasji odkrywania zapomnianych śladów świętego i wyjątkowej historii tego miejsca dziennikarka opowiada w rozmowie z Family News Service.

Family News Service: Co dla Pani osobiście oznacza przyznane odznaczenie Benemerenti Dioecesis Plocensis i jakie ma ono znaczenie w kontekście Pani zaangażowania w dokumentowanie i popularyzowanie śladów polskiego świętego w Austrii?
CZYTAJ DALEJ

Dla ratowania dusz w czyśćcu cierpiących

2025-09-23 13:27

[ TEMATY ]

modlitwa za zmarłych

Nabożeństwo Przejścia

Apostolat Pomocy Duszom Czyśćcowym

Archiwum parafii

Gorzów Wlkp., kościół NSPJ, Wspólnota parafii zgromadziła się 20 września na wspólnej modlitwie za zmarłych

Gorzów Wlkp., kościół NSPJ, Wspólnota parafii  zgromadziła się 20 września na wspólnej modlitwie za zmarłych

W parafii pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Gorzowie Wlkp., poprzez Nabożeństwo Przejścia, zanoszono modlitwę za zmarłych i dusze cierpiące w czyśćcu.

Wspólnota parafii pw. Najświętszego Serca Pana Jezusa w Gorzowie Wlkp. zgromadziła się 20 września na wspólnej modlitwie za zmarłych. - Poprzez celebrację Nabożeństwa Przejścia z Maryją i przez Jej wstawiennictwo oraz Świętych Patronów, których relikwie znajdują się w świątyni, zanosiliśmy modlitwę za dusze w czyśćcu cierpiące oraz za zmarłych, z którymi nie zdążyliśmy się pożegnać, pojednać czy przebaczyć wyrządzone za życia krzywdy – mówi Leszek Bubienko. Wierni przemierzali poszczególne tajemnice Nabożeństwa, które wyrasta z tajemnicy Wielkiej Soboty, pod przewodnictwem proboszcza ks. kan. Henryka Wojnara. - Rozważaliśmy śmierć, zstąpienie do Otchłani, uwolnienie i wyzwolenie człowieka dokonane przez Jezusa Chrystusa. Tradycją naszej Wspólnoty Apostolstwa Pomocy Duszom w czyśćcu cierpiącym jest obecność i towarzyszenie ikony Matki Bożej Bolesnej w tytule „Nie płacz nade mną Matko”, której wymowa umacnia i prowadzi kontemplujących w tajemnicę śmierci i Zawierzenia Bogu. Diecezjalne znaki Roku Jubileuszu czyli zapalona świeca i Krzyż Zbawiciela inspiruje Wspólnotę Parafialną do obfitego czerpania ze skarbca Kościoła dla ratowania dusz w czyśćcu cierpiących – wyjaśnia Leszek Bubienko.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję