Wojewódzki konkurs historyczno-religijny miał istotne, choć niełatwe przesłanie. Rola narodu i Kościoła w odzyskaniu niepodległości wydaje się bezdyskusyjna, ale wiedza na ten temat jest obszerna i rozproszona. Do kwietniowego finału wojewódzkiego i równocześnie międzydiecezjalnego obejmujacego metropolię przemyską i diecezje: rzeszowską i sandomierską, wyłoniono w dwóch wcześniejszych etapach 31 kandydatów. W ostatnim dniu rywalizacji mieli przejść etap pisemny, a dziesiątka najlepszych jeszcze etap ustny.
Organizatorzy zachęceni zainteresowaniem pierwszego konkursu związanego z 1050. rocznicą Chrztu Polski postanowili jeszcze raz zorganizować wieloetapowe i rozłożone na kilka miesięcy eliminacje. Teraz też połączone siły specjalistów z Podkarpackiego Centrum Edukacji Nauczycieli, Stowarzyszenia Przyjaciół Podkarpackiej Rodziny Szkół im. Jana Pawła II oraz Oddziału Rzeszowskiego Instytutu Pamięci Narodowej oraz fundatorów cennych nagród pozwoliły na chwile emocji związanych z rywalizacją, ale też radości z sukcesu w dobrych zawodach i nagród.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Reklama
Walory patriotyczne, ukazanie znaczenia tego wydarzenia historycznego dla Polski i jej mieszkańców, odświeżenie wiedzy zarówno nauczycieli, jak i uczniów, a także przekazanie jej w inny sposób niż w szkole podkreśla Nina Kitlińska, przewodnicząca Stowarzyszenia Szkół Jana Pawła II. Konkurs od pierwszego etapu rozgrywany był z wykorzystaniem możliwości informatyki. Rozwiązywanie zadań on-line dzieciaki bardzo lubią. Z kolei Anna Szylar z PCEN dodaje różnorodność umiejętności wykorzystywanych do odpowiedzi na pytania. Wymienia też cały cykl imprez dotyczących patriotyzmu, wychowania patriotycznego w kwestii odzyskania niepodległości. Ten konkurs wpisuje się w program kilkunastu uroczystości i wydarzeń zorganizowanych z okazji setnej rocznicy. Wszyscy mogą się włączyć, nawet przedszkolaki. Będzie Bieg Niepodległości, Bal Niepodległości, konkurs na Nauczyciela Niepodległej.
Przed ogłoszeniem wyników zgromadzeni w auli Podkarpackiego Urzędu Marszałkowskiego wysłuchali starannie wybranych i wykonanych pieśni i piosenek znaczących w naszej historii w wykonaniu chóru Zespołu Szkół w Jasionce, którym opiekuje się Dorota Gnyp. Uczniowie lubią występować, a repertuar za każdym razem dostosowany jest do potrzeb środowiskowych, szkolnych. Zawsze też ważne są odpowiednie stroje w kolorach poważnych, biało-czerwonych lub weselszych i barwniejszych.
Z dziesiątki finalistów wyłoniono trójkę najlepiej odpowiadających. Na drugim i trzecim miejscu znaleźli się Maria Żaczek z Grębowa i Dawid Rząsa z Błażowej. Obydwoje uważają, że komputerowy test był trudny, ale cieszą się, że dali radę. Najtrudniejsze pytania dotyczyły najwcześniejszego okresu państwa polskiego i chronologii zdarzeń. Dla Marysi historia to hobby, więc niesie przyjemność rozwijania pasji, a Dawid konkursy traktuje jako sprawdzian wiedzy, którą zdobywa się od wielu lat.
Pierwsze miejsce zajęła Agnieszka Gilarska ze szkoły w Łowcach niedaleko Jarosławia. Stres utrudniał wszystko, to wiadomo, zakres wiedzy ogromny od X do praktycznie XX wieku. Udział w tym konkursie podpowiedziała jej nauczycielka historii Joanna Makuch, skoro przygotowywała się do innych zmagań, postanowiła spróbować, ale nie spodziewała się w finale takiego sukcesu i nagród, wyjazdu do Rzymu i do Brukseli. Bardzo cieszy się, że do tego ostatniego miasta wyjedzie w gronie koleżanek i kolegów z pięciu pierwszych miejsc. Natomiast pierwsza nagroda, Rzym, to jest takie ogromne wyróżnienie, że nie potrafi opisać, jak się z tego powodu cieszy. To na pewno przyda się w życiu później, wie, iż zaprocentuje w trudnych momentach. Przypomni sobie te chwile i pomyśli, że musi trzymać klasę i być wdzięczna za to, co kiedyś otrzymała. Dodatkową nagrodą są jeszcze zdjęcia, na których finaliści, organizatorzy, zaproszenie goście i fundatorzy nagród mieścili się z trudem. Twarze poważne rywalizowały z radosnymi.