Szkolenia dla ojców, „Godziny dla Rodziny”, „Kredkowe” wyprawki dla dzieci, profilaktyka i edukacja, a także wsparcie mieszkaniowe – to tylko niektóre z form polityki prorodzinnej KGHM Polska Miedź S.A. – Społeczna odpowiedzialność biznesu stanowi „element DNA” naszej firmy. Pracownik szczęśliwy i mający mniej problemów prywatnych jest pracownikiem wydajniejszym oraz lepiej zmotywowanym. I na tym nam zależy – mówi prezes KGHM Marcin Chludziński.
Koncern prowadzi rozbudowaną opiekę finansową nad rodzinami pracowników, ale także kreatywnie wspiera działania samorządów z terenu Zagłębia Miedziowego. Szczęśliwe i trwałe rodziny budują zdrową, lokalną społeczność, z której pochodzą pracownicy KGHM zarówno obecnie, jak i w przyszłości. – Jeżeli mamy wizję świata, w której człowiek jest bardzo ważny, to także odpowiedzialność za wspólny biznes staje się bardziej podmiotowa – powiedział w wywiadzie dla tygodnika Niedziela Marcin Chludziński.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
„Kredkowe” na start szkoły
Wrzesień dla każdej rodziny oznacza wydatki. Wyprawka szkolna, ubrania i pomoce naukowe kosztują. Pracownicy KGHM nie pozostają z tym sami, bo koncern dba o każdego ucznia. „Kredkowe” na pokrycie wydatków szkolnych przysługuje pracownikom, których dzieci uczęszczają do szkoły dziennej, począwszy od I klasy szkoły podstawowej do ostatniej klasy szkoły średniej.
Reklama
Na „kredkowym” jednak się nie kończy, bo pracownicy globalnego koncernu mogą liczyć na wiele różnych świadczeń prorodzinnych. Wśród nich są: dofinansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży, noworoczne paczki lub bony zakupowe, dofinansowanie do żłobków i przedszkoli, karta MultiSport i świadczenia prozdrowotne.
Czas dla rodziny
W ostatnich 2 latach w trakcie kadencji prezesa Marcina Chludzińskiego spółka wdrożyła szereg zupełnie innowacyjnych projektów prorodzinnych. Przykładem może być akcja „Dwie Godziny dla Rodziny”, w której wzięły udział wszystkie Oddziały KGHM Polska Miedź S.A. i 18 spółek z grupy kapitałowej. Istotą tej globalnej akcji, w której uczestniczy już ponad 800 pracodawców, jest zwrócenie uwagi na wartość relacji rodzinnych i zachęta, by je rozwijać. Nie kończy się na jednej akcji w roku. Miedziowy gigant organizuje dla pracowników kursy podnoszące kompetencje rodzicielskie i udostępnia materiały do samokształcenia.
Kolejny miły akcent związany jest z narodzinami dziecka, by pracownicy mieli świadomość, że ich rodzina jest ważna także dla pracodawcy. Każdy pracownik dostaje specjalny prezent i gratulacje z okazji narodzenia dziecka. KGHM posiada także bibliotekę rodzica z inspirującymi książkami wychowawczymi do wypożyczenia we wszystkich 11 oddziałach.
Badania diagnostyczne młodzieży
Koncern współpracuje z samorządami Zagłębia Miedziowego, czego efektem są przeprowadzone pionierskie badania z udziałem niemal 1500 uczniów, których zapytano o ich styl życia i życiowe plany.
Reklama
Wyniki badań opracowanych przez Instytut Profilaktyki Zintegrowanej dały szeroki obraz potencjału i problemów młodych ludzi. 79% badanych nastolatków już teraz przewiduje, że w wieku 30 lat będzie w związku małżeńskim i będzie rodzicami; 67% z nich planuje mieć dwójkę dzieci. Wyraźna większość młodzieży wskazała mamę (81%) i tatę (61%) jako swoich najważniejszych przewodników życiowych. – Wyniki badań są jednoznaczne. Inwestycja w rodzinę jest kluczowa dla regionu i dla nas jako największego pracodawcy – mówi Lidia Marcinkowska-Bartkowiak, dyrektor naczelny ds. Komunikacji KGHM. – Pomysł badania i działań profilaktycznych w szkołach, które sfinansowaliśmy w ramach programu, spotkały się z dużym entuzjazmem samorządów. Specjalistyczna profilaktyka bezpośrednio pomaga nauczycielom i rodzicom, a wyniki badań są solidnym fundamentem do projektowania programów wychowawczych i profilaktycznych w każdym samorządzie Zagłębia Miedziowego – dodaje.
Wymierne efekty
Skuteczność szerokich działań prorodzinnych KGHM jest możliwa dzięki modelowej współpracy z samorządami. W styczniu 2020 r. podpisano „Deklarację na Rzecz Rodziny w Zagłębiu Miedziowym”, co jest potwierdzeniem realizowania wspólnych projektów i obietnicą ich rozszerzenia. – To dokument, który potwierdza wspólne działania. Nie zaczęliśmy od deklaracji, ale od wielu działań prowadzonych w porozumieniu z gminami, miastami i powiatami. Razem możemy zrobić jeszcze więcej na rzecz rodzin – podkreślił na spotkaniu z samorządowcami Marcin Chludziński.
Dzięki wsparciu KGHM w samym 2019 r. 2 tys. uczniów z blisko 20 szkół zostało objętych działaniami profilaktycznymi o potwierdzonej skuteczności; 900 nauczycieli wzięło udział w szkoleniach, 850 rodziców w warsztatach i wykładach na tematy wychowawcze, a 1200 członków rodzin skorzystało z terapii i poradnictwa. KGHM inwestuje w programy z państwowego systemu rekomendacji, które przynoszą wymierne efekty w wielu aspektach: mniej złości i agresji u rodziców, więcej czasu spędzanego z rodziną, mniej młodzieży sięga po alkohol, narkotyki i papierosy, a także mniej depresji oraz myśli samobójczych wśród nastolatków.
Wszystkie działania prorodzinne mają gruntowne uzasadnienie biznesowe. Wielkiego holdingu miedziowego nie da się prowadzić bez ludzi. Siłą KGHM są pracownicy, a także wspierające ich rodziny. Nie jest przecież tajemnicą, że szczęście rodzinne będące udziałem pracowników, przenosi się na wydajność i atmosferę w ich pracy. – Chcemy zachęcić naszych pracowników do większej troski o rodzinę i budowania prawdziwych relacji z tymi, których mamy najbliżej. Jeżeli ktoś potrafi budować relacje z dziećmi, z żoną/mężem, to będzie potrafił zbudować relację z całym światem – podkreśla prezes Chludziński.
Tekst powstał przy współpracy KGHM Polska Miedź S.A.