Reklama
Kolędy, dla większości ludzi gatunek najpiękniejszego śpiewu związanego z okresem Bożego Narodzenia, znane i śpiewane nawet przez ludzi dalekich od praktyk katolickich, pojawiły się w Polsce już w początkach XIII wieku wraz z przybyciem na te ziemie franciszkanów, którzy w szczególny sposób celebrowali adorację Żłóbka. Okoliczności pojawienia się kolęd, szczegóły ich powstania, ich wykorzystanie w innych gatunkach muzyki, a także kilka interesujących informacji na temat prezentowanej w programie organowej XVIII-wiecznej muzyki angielskiej usłyszymy w słowach komentarza podczas styczniowego koncertu „Kolędy na głosy i organy”. Wokalnie najpiękniejszymi kolędami w opracowaniach wybitnych muzyków tak polskich, jak i zagranicznych cieszyć nas będzie Chór Kameralny „Pro Arte”.
W styczniowym programie „Pro Arte” wystąpi w składzie bardzo kameralnym, uszczuplonym do 16 osób, co czyni ich sztukę chóralną jeszcze bardziej godną podziwu, wymagającą wielkiego kunsztu wokalnego i nieprzeciętnych predyspozycji do muzykowania kameralnego.
Z kilkoma najpiękniejszymi kolędami (m.in. „Mizerna, cicha”, „Anioł pasterzom mówił”) instrumentalnie korespondować będzie na organach Agnieszka Radwan.
Szykuje się zatem kolejna uczta dla młodych wiekiem i duchem melomanów Podkarpacia. Kolędy polskie i nie tylko śpiewane przez młodych artystów muzyków, ale i przez - mamy nadzieję - licznie zgromadzoną publiczność pobudzą i przedłużą tak bardzo nam potrzebną radość i pokój w naszych sercach.
A zatem 20 stycznia u Franciszkanów w Sanoku spotkajmy się na wspólnym koncercie przy śpiewie i organach.
Szczegóły o festiwalu można znaleźć na stronie:
Franciszkanie z Sanoka
Dyrektor artystyczny Festiwalu - Wanda Falk
CHÓR KAMERALNY „PRO ARTE” powstał w 2001 r. Swój skład opiera w większości na muzykach działających w zawodowych krakowskich zespołach (m.in. Madrygaliści „Capelli Cracoviensis”, Krakowski Chór Kameralny, zespoły Akademii Muzycznej). Chór nie prowadzi regularnej działalności koncertowej, jest typowym przykładem chóru „sesyjnego”, biorącego udział w festiwalach, cyklach koncertowych, który realizuje również projekty wynikające z „zamówień”. Zespół brał udział m.in. w II Międzynarodowym Festiwalu „Pax et bonum per musical” we Wrocławiu, w cyklu koncertowym „Muzyczne Wieczory na Salwatorze” w Krakowie. W swym repertuarze posiada utwory polskiego baroku, utwory A. Vivaldiego, J. S. Bacha i W. A. Mozarta oraz polskich kompozytorów współczesnych. Chór „Pro Arte” od początku jego istnienia prowadzi Maciej Tworek.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
MACIEJ TWOREK studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie fortepianu prof. Jana Hoffmana (1988-91), w 1992 r. ukończył dyrygenturę chóralną na Wydz. Wychowania Muzycznego, a następnie studia dyrygentury symfonicznej na wydz. Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki w klasie prof. Józefa Radwana. Umiejętności w tej ostatniej dziedzinie doskonalił na kursach mistrzowskich pod kierunkiem Helmutha Rillinga, Rogera Norringtona i Kurta Masura. Jako dyrygent współpracuje z Krzysztofem Pendereckim. W 1998 r. otrzymał wyróżnienie w II Ogólnopolskim Konkursie Młodych Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku, w cztery lata później (2002) znalazł się w półfinałach Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego „The Maazel/Vilar Conductors’ Competition”. Współpracował m.in. z Chórem i Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Filharmonii Białostockiej, Wrocławskiej, Zabrzańskiej, Świętokrzyskiej, Orkiestrą Filharmonii w Astanie, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, Chórem Polskiego Radia, NDR Chor, Chórem Kameralnym „Pro Arte”, Krakowskim Chórem Kameralnym, Krakowską Orkiestrą Kameralną, Chórem i Orkiestrą Symfoniczną Akademii Muzycznej w Krakowie, Orkiestrą Kameralną AM w Krakowie, Tarnowską Orkiestrą Kameralną. W 2003 r. przygotowywał Chór i Orkiestrę Filharmonii Łódzkiej do tamtejszego prawykonania „Credo” Krzysztofa Pendereckiego pod dyr. kompozytora. W tym samym roku wraz z Orkiestrą Kameralną Akademii Muzycznej w Krakowie uczestniczył w „Festival Junger Kunstler” w Bayreuth. Obecnie jest adiunktem na Wydz. I Akademii Muzycznej w Krakowie i dyrygentem „Capelli Cracoviensis”.
AGNIESZKA RADWAN ukończyła w Sosnowcu Podstawową Szkołę Muzyczną I st. w klasie fortepianu. Następnie kształciła się w PPSM w Krakowie pod kierunkiem mgr Zofii Wiekierek oraz PLM w klasie organów mgr Aleksandry Gawlik, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. W 2006 r. ukończyła studia w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie organów prof. Joachima Grubicha. Jest laureatką IV miejsca Ogólnopolskich Przesłuchań Uczniów Klas Organów w Częstochowie (2000) oraz III miejsca na XIV Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. ks. Stanisława Ormińskiego w Rumii (2002), gdzie również uzyskała wyróżnienie i specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie utworu Mariana Sawy. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich w Polsce i za granicą prowadzonych przez wybitnych organistów (m.in. przez M. Haselbocka, J. Laukvicka, O. Latry, W. Seifena, Ch. Bosserta, Th. Trottera, L. Lohmanna, D. Titteringtona, V. Warnier, J. Serafina, J. Gembalskiego) oraz klawesynistów (M. Toporowskiego, C. Tilneya). Koncertowała w Polsce (m.in. na festiwalach muzyki organowej w Krakowie, Leżajsku, Przemyślu, Wrocławiu, Sejnach), Niemczech i na Litwie. Współpracuje jako akompaniator z wieloma zespołami kameralnymi oraz chórami. W 2003 r. brała udział w światowym prawykonaniu utworu Tadeusza Machla na troje organów w Leżajsku. Dwukrotnie była stypendystką programu Fugato organizującego organowe kursy mistrzowskie w Bad-Homburg (Niemcy). W 2006 r. otrzymała stypendium na odbycie dwutygodniowych kursów na International Summer School w Dartington (Anglia) w klasie mistrzowskiej prof. Davida Titteringtona - organy (Royal Academy, Londyn) oraz Colina Tilney’a - klawesyn (Kanada). Obecnie współpracuje z Centrum Rozwoju Twórczości „Małe Nutki”, prowadząc autorski program zajęć artystycznych dla dzieci.